Bukefalos 28 år!

Titta på stall

B

Båbbe

Vad är viktigt när man letar stall till sin häst? Jag har ingen egen häst ännu, men har tänkt skaffa på ett eller annat vis innan året är slut... Det är endast aktuellt med stall som erbjuder fullskötsel minst vardagar pga mitt jobb. Min tanke är att kolla upp:

* Stallmiljö: Säkert? Trivsamt? Luft? Plats att binda hästen? Spolspilta?
* Sadelkammare: Plats att förvara sadel och övriga prylar? Toa för ryttare? Jag har inget behov av fikarum, finns det omklädningsrum med dusch är det en trevlig bonus men knappast avgörande...
* Ridbana? Belyst? Ridhus?
* Utevistelse: När går hästarna ut/tas in? Täckesservice? Hur är flockarna delade? Tillsyn i hagen? Flexibilitet om det blir problem i flocken?
* Foder: Analyserat? Hö/hösilage? Finns det hjälp att få med foderstater? Fodras det med pellets eller havreblandningar? Hur ofta fodras hästarna? Tider - fasta eller flexibla?
* Ridvägar?
* Tränare i stallet? Kommer någon utöver det dit och har kurser?
* Vatten i hage och stall, byts det ofta? Hur är försörjningen? (kommunalt vatten, borrad brunn eller grävd brunn)
* Ingår mockning?

Och så priset såklart! :D

Har jag missat något jätteviktigt? :confused:
 
låter som om du fått med väldigt mycket bra!

MEN det som borde stå högst på listan är allt som påverkar hästen, sen om det finns, fikarum, tränare, ombytesrum, toalett osv klarar man sig utan, det är ju hästen som kommer att vara i stallet och runtomkring mest, inte ens spolspilta är "nödvändigt" har man bara rinnande vatten och svamp eller vattenslang på stallplan så funkar det utmärkt. det viktigaste är att hästen trivs i flocken och har bra hagar och box samt att allt är säkert både gällande hälsa alltså välventilerat osv såsom säkerhetsmässigt tex att det inte är en massa krafs framme och hala golv och onödig brandfara, idiotisk planlösning, taggtråd, illa stängslade hagar med ingen eller bristande el i osv.

självklart är ju som du skrivit också ridvägarna avgörande, om man inte e ridhustomte förstås.

sen e ju detta en "smaksak" men för mig är det även viktigt att veta utetiderna på vintern så man inte står där med en häst som får vara ute 4 timmar om dagen för att "det är kallt...".
 
Jag tror nog du har fått med det mesta, det verkar väldigt genomtänkt.

Dock vill jag gärna träffa de andra hästägarna innan jag bestämmer mej. T ex skulle jag INTE vilja dela stall med en flock tonåringar. :D

Immer
 
Ja listan är absolut inte i prioriteringsordning! JAg bara skrev ned det lite huller om buller som jag kom att tänka på.

Det var mer om jag hade missat att tänka på något totalt sett som jag undrade över! ;)
 
Det kan förstås vara lite kruxigt, stallet jag i första hand ska titta på är rätt så nyöppnat och det är inte så många som står där redan. Fast jag tror nog tränaren i stallet ser till så att det inte blir alltför stökigt. Hans hästar är lite för värdefulla för det... :p
 
Vis av erfarenhet, kolla först upp hur länge folk stått i stallet, är det stor rörlighet är det ett tecken på att det inte fungerar tillfredställande.

Prio ett för mig är utevistelse, hagen och mat. Fodret ska vara analyserat, och det är ett plus om man betalar för den mat som går åt så är risken för att "ekonomiska" stallägare snålar med maten. Vinter hagen/hagarna ska gärna vara drännerad åtminston kring utgången alternativt ha flrea utgångar och vara tillräckligt stora. Stacketen ska ha elband/eltråd och ordentligt med ström. Finns det många lagningar á la knyta ihop elsnöre så är risken att det är dåligt med ström i tråden. Kolla även upp utfodringstiderna, minst tre fodringar om dagen och kolla även upp tiderna (8, 12 och 21 är ingen vidare bra fördelning).

Hö eller hösilage, vad man föredrar är individuellt, men det kan vara en klar nackdel om gården har eget foder, det finns risk att hästarna får undermåligt foder om skörden inte är lyckad (första vintern så hade vi någon månad ett hösilage ingen häst gillade och det blev ett j-vla liv när vi protesterade). kolla nogrannt upp hur det nuvarande fodret är och gör ditt bästa för att kolla med övriga hyresgäster om kvaliten. Självklart ska stråfodret vara analyserat.

Det är också viktigt att du kan välja kraft foder själv, stallägaren och du kanske inte har samma åsikt om vad som är lämpligt foder att kompletera stråfodret med. Det känns surt att betala fullt för fodret och ändå vara tvungen att köpa eget.

Ridbana är nästan ett måste, kolla upp hur det sköts, sladdar de den med jämna mellanrum, är belysningen tillräcklig, hur är reglerna kring ridning där. Det är bra för ridbanan om folk mockar om hästarna råkar skita, men det är en ständig källa till bråk.

Hur du vill ha stallet beror mycket på dina egna önskemål, men det är mycket viktigt att det finns en plan hård yta för din hovslagare att jobba på, bra belysning och el i stallet är klart att föredra frö både hovslagare och veterinärer. Kolla även upp mockningsrutiner, på min gamla ridskola skulle privatryttarna ha mockat ut före ett visst klockslag på helgerna vilket förhindrade all form av sovmorgon.

Biutrymmena är trots allt ganska viktiga, någon form av toalett underlättar, varmt utrymme för sadlar och träns är att föredra och om det inte går att torka täcken så är det jobbigt. Fikarum är faktiskt väldigt trevligt, att ta en fika i samband med lektioner och kurser är mysigt och att tillbringa en hel kursdag på gården utan möjlighet att värma sig kan vara svinkallt. Tän k även på att sadelkammaren ska vara låst om hemförsäkringen ska gälla.

Annars var din lista bra :).
 
Tyvärr går det inte att kolla upp rörligheten i stallet. Det är som sagt helt nyöppnat för islandshästar och har förut varit travstall... ;)

Med tanke på att det varit just travstall förmodar jag att stallgångarna är rejäla och tilltagna för stora hästar. Det har det iaf varit i alla andra travstall jag varit i. Dränering och liknande bör inte vara stora problem heller...

Tackar så mycket för alla synpunkterna! :bow: Sånt här är svårt när man är ny...
 
Ventilation!!
Det är det första som dyker upp i mitt huvud.
Över huvud taget bör hätens hälsa och behov vara det som man tänker på främst (vilket du gör!) - det är lätt att bli lite "människoblind" och föredra ett fräscht och nytt stall framför ett där färgen börjar flaga (men som kanske är trevligare ur hästsynpunkt).
 
Det absolut viktigaste är att stallägaren är en klok och förstående människa som inte är främmande för nya tankar och ideer..menar att: har stått i så många stall där gamla myter och forskning ej kan rubbas...Så här är det FÖR så har det alltid varit...Har man en en BRA stallägare så kommer resten av sakerna automatiskt...Ja kanske inte ridhus/paddock..utan GOD hästhållning.
 
Jag är nuförtiden mycket noga med att ta en ordentlig titt på stallägaren/stallpersonalen, speciellt om det gäller ett helpensionsstall. Tyvärr har jag stått i alldeles för många stall med riktigt knepiga stallägare :(.

Att be om referenser eller att kontakta gamla hyresgäster (vilket kanske är svårt i ditt fall) kan vara ett bra tips.

Se till att skriva ett ordentligt kontrakt där det verkligen framgår vad stallägaren/personalen skall göra och hur det ska göras.

Annars tycker jag att det viktigaste är bra luft istallet, bra hagar som inbjuder till rörelse samt vettiga träningsmöjligheter.
 
Jag vem stallägaren är redan. Vi har gått en domarsekreterarkurs tillsammans... Men jag ska PM:a en annan användare här på forumet som jag vet delat kollektivstall med henne förut! ;)

Hagarna är enorma och ligger mycket i sluttningar av olika grad. De såg mycket bra ut när jag körde förbi. Möjligen finns där lite väl mycket mat för mängden hästar bara... :crazy: (islandshästar är ju förhållandevis lättfödda)
 
Du har fått många kloka råd redan. Men en sak du verkligen bör fundera ut innan är: hur vill DU att din häst ska ha det? Med utevistelse, foder, installning m m. Sen får du helt enkelt kolla om det DU vill är möjligt.

Eftersom du jobbar, ta noga reda på hur ut- och insläpp och fodringar går till. Du kan ju aldrig vara där på dagen och ordna för din häst.

Räkna kallt med att du får kompromissa. Det jag skulle vikta tyngst är nog utevistelse och hagar. Var jag på väg till ett stall där det var sex timmars utevistelse i rasthage så hade jag backat direkt :smirk:

Om du bestämmer dig - se till att få ett skriftligt avtal som reder ut vad som ingår, vilka som är stallägarens skyldigheter och vilka som är dina. Ett avtal är guld värt om det krisar.

mandalaki
 
När jag har kollat stall har jag kollat på bla. detta

*Helheten..ren,smutsigt, saker spridda överallt eller ordning
*Stallet, boxarna, vattenkopp/hink, fönster, luften, upbindning, spolspilta?
*Sadelkammare, upvärmd, gott om plats?
*Hagar, stora/små, hur är dom stängslade, trä,eltråd/band? hur ser underlaget i hagarna ut, lera?
*Ridbana/ridhus, underlaget hårt/lagom/mjukt, instängslat, hindermaterial?

*Allmänt, hur många fodringar, vad som ingår i stallhyran, utsläpp,insläpp, täckesbyten, mockning...foder...dess kvalitée,strö?
*Trivs dom som står här nu, hur ser hästarna ut som står där

Finns massor att kolla på...men jag brukar gå dit med kritiska ögon...är de något jag inte gillar...räcker att de är rörigt i sadelkammaren så hittar jag 10000 fel till...är extremt noga med ordning och reda och att hästarna har bra boxar, bra hagar, bra mat, att jag och hästen trivs och att rutiner fungerar som dom ska!!
 
TAck för all hjälp! Har skrivit ner alla synpunkter och ska åka och titta på ett stall senare idag! :bow:
 
Hej!

Följande är saker jag tycker att du också skall kolla upp noga:

* Storlek på boxar och takhöjd
* Hagarna(hästkompisar, storlek, något att göra, vind och regnskydd i form av stora träd, kuperade eller inbjuder till galopp mm)
* Hur många personer hanterar hästarna och fodringarna?
* Stämningen i stallet - näsan upp i vädret eller mullestall

Det viktigaste av allt, har stallchefen tillräcklig kunskap om hästar och hästhållning? Verkar denne ha liknande åsikter gällande hästhållning som du?

Lycka till!

Mvh Ulrika
 
Något som jag skulle akta mig för, det är att ha häst just i ett nyöppnat stall.

Jag skulle vilja ha ett stall som har varit igång i några år så att rutinerna har satt sig och ägarna lärt känna sin gård och verksamhet väl.
Det trams, tjaffs och dravel som är första åren, det klarar jag mig bra utan.
 
Hej!

Kontrollera också de övriga i stallet! I mitt stall har de en "tradition" att alltid "mobba" den som kommit senast. Dvs om du är senast inflyttad får du skit för allt. Inte helt kul../ Lavinia
 
I viss mån håller jag med dig. Men om man är en av dem som stannar kvar när tjafset dragit över - då kan det bli jättebra.

Jag flyttade till ett stall som ännu inte var byggt (lösdrift första tiden).

Sen var det, precis som du säger, tjafs och dravel när olika viljor skulle lägga fast rutinerna. Men efter att orosmomenten själva haft vett på att säga upp sig och flytta blev det perfekt och är fortfarande :love:

mandalaki
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 854
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 042
Senast: svea
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 866
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 624
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp