Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lagade 70-talsmat igår (fast jag fick bannor av väninna per sms för att jag inte hade varken ananas eller banan i ;)). Buljongkokt ris i botten, sedan en sorts sås på lätt-CF med bl.a dijonsenap i som jag rörde ner i riset. I med strimlad kassler och skivade champinjoner (ja, färska - fast jag misstänker att burkisar hade varit mer autentiska i sammanhanget?) och så lite riven ost på toppen. In i ugnen i nån trekvart. Det var skitgott och jättefult :D :D
 
Jag lagade 70-talsmat igår (fast jag fick bannor av väninna per sms för att jag inte hade varken ananas eller banan i ;)). Buljongkokt ris i botten, sedan en sorts sås på lätt-CF med bl.a dijonsenap i som jag rörde ner i riset. I med strimlad kassler och skivade champinjoner (ja, färska - fast jag misstänker att burkisar hade varit mer autentiska i sammanhanget?) och så lite riven ost på toppen. In i ugnen i nån trekvart. Det var skitgott och jättefult :D :D

ANNA! Klart det ska vara burkisar! Ananasringar och paprikapulver föreslås som dekoration.
Men det låter gott:D
 
ANNA! Klart det ska vara burkisar! Ananasringar och paprikapulver föreslås som dekoration.
Men det låter gott:D

De färska kostar fem spänn på Ica denna veckan - då kan jag inte under denna knapra månad rättfärdiga dyra burkisar! ;) :D

Det var faktiskt gott. Som jag skrev i förra veckan så gillar jag kassler när den är mager och mest beter sig som rökt skinka och allt annat var ju också gott. Riktigt sådan där sleva-i-sig-ur-skål-i-soffan-mat som kan behövas den enda lediga kvällen på hela veckan! :D
 
Anna: Lätt-CF fanns inte på 70-talet, vispgrädde fanns. Jag bläddrade igenom en hög receptbroschyrer från runt 1980, mycket vispgrädde, ananasringar, banan, curry och fläskkött.
 
De färska kostar fem spänn på Ica denna veckan - då kan jag inte under denna knapra månad rättfärdiga dyra burkisar! ;) :D

Det var faktiskt gott. Som jag skrev i förra veckan så gillar jag kassler när den är mager och mest beter sig som rökt skinka och allt annat var ju också gott. Riktigt sådan där sleva-i-sig-ur-skål-i-soffan-mat som kan behövas den enda lediga kvällen på hela veckan! :D

I min hulda barndom serverades kasslergryta.

Tärna kassler, häll över vispgrädde, burksvamp och paprikapulver och chilipulver. Koka upp, red av och servera med ris.
 
Jag har varit med om popcornmaskin, juicemaskin, smoothiemaskin och mjukglassmaskin, men aldrig tidigare frozen yoghurtmaskin. Med toppingbuffé. Best. KONFERANGS. Ever. :love:
Åh, en sådan sa min sambo att han skulle köpa till mig i födelsedagspresent! Det finns tydligen maskiner för hemmabruk. Jag vet inte riktigt om jag hoppas att han skämtade eller ej... Kan återkomma med uppdatering om lite drygt två veckor!
 
Rester av gårdagens svampsoppa åts tillsammans med en liten sallad till lunch.

Ikväll blir det lax med keso-fetaost-oliv-röra och grillade grönsaker.

Kroppen skriker efter havregrynsgröt. Synnerligen märkligt.
 
Jag är inte alls avis @VLMF
Här sparade dom inte ens tårta till mig på jobbet så nu sitter jag här och är bitter för att alla får tårta förutom jag :arghh:

Fast jag lagade iaf god mat, grynotto (gjord på vit dinnerbooster - själva blandningen är god men namnet är ju sällsynt löjligt) med massa hemodlade tomater, lite paprika och ruccola. Till det kycklingfiléer lindade med parmaskinka och fylld med mozzarella.

Åt även en mycket trevlig äppelbit (bageriets namn) och drack kaffe vid en liten tjärn ute i skogen idag. En får passa på när det är fint väder :D

Ägnade dessutom kvällen åt att småäta på dagens omgång av granola - det är sanslöst gott alltså och hinla svårt att begränsa ätandet :o
 
Här är det matmisär.
På min höjd har jag "lagat" fruktsallad, på banan, äpple och nektarin. Det har ätits med Havregurt fläder och citronsmak.
Till kvällsmat denna veckan har jag ätit digestivekex och druckit varmchoklad. "Unnat" mig Finn crisp har jag också gjort. :down:

Jag vill att nån kommer och lagar mat till mig!
Är eventuellt så desperat att jag köper sushi imorgon för pengar jag inte borde ha.
 
Minestronesoppa med vitlöksbröd till lunch.
Nu en väldigt försenad middag - pasta med ost- och skinksås och broccoli.
 
Är det någon äventyrlig person här inne som provat att göra pizza med botten av blomkål? Jag är nyfiken och funderar på att testa det ikväll...
 
Japp. Provat. Blev gött, men smakar ju inte pizza direkt... Har dock för avsikt att prova igen framöver :)

Det kan nog bli gott, fast en annan maträtt.

I nåt lchf-sammanhang såg jag pizza med botten av utkavlad kycklingfärs. Blotta receptet gav mig ett minne för livet, något jag aldrig blir kvitt.
Jo, jag är lite förberedd på att det inte blir pizza-pizza liksom. Men det är jag å andra sidan inget stort fan av, så det kan snarare vara en fördel.

Tror jag ska testa att göra en på blomkål och en på mandelmjöl, men kycklingfärsen lämnar jag gladeligen därhän. Även jag har mina gränser! :yuck:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
14 572
Senast: Gnist
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 488
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
372
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp