Tittar in i ditt kök del 27

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg!

I mitt kök serverades idag pasta med pestokyckling samt någon slags grönsakspytt av tomat, paprika, spenat, lök och vitlök. Enkelt, gott och ganska trevligt att titta på! :)

20240222_190748.jpg
 
Jag har verkligen mått riktigt riktigt dåligt i dag, men i går hittade jag en fläskfilé i frysen, visste inte att jag hade det, så jag tog upp den, och då fick jag förstås tillaga den i dag oavsett hur jag mådde. Har haft min Air Fryer i ett och ett halvt år eller så men använde den till köttet för första gången i dag. Serverade med ris, beasås och rotfrukter i ugn (palsternacka, morot, svamp och zucchini). Det var trots allt mycket gott allt! Kommer använda air fryern igen!

Blev även 7 matlådor till frysen för senare goda måltider! :D
 
Jag skulle utfodra hungriga bygghjälpar idag. Givetvis dör spis och ugn just då. Som tur är finns kök i stallet 100 m bort. Tog med mig kastruller och ungsform dit och gjorde torskrygg i ugn med smör, kryddor, rödlök, salladslök, oliver, minitomater. Gjorde också potatis- och blomkålsmos. Blev iaf uppskattat.
Tycker dock lite synd om stallpersonalen inför imorgon ingen fläkt och nu luktar det torsk och blomkål i deras kök/matplats. Lär inte försvunnit tills i morgon.. 😅
 
I dag blev det taco casserole (ehhh ... vad heter det pa Svenska? Ugns gryta? Oftast med ost uppepa?) i slow cookern. Da min Ninja ocksa har bak och andra ungns funktioner korde jag den helt klar i Ninjan, och gjorde Mexican ris pa spisen. Det var lange sedan jag gjorde mexican ris ... mycket gott alltihop!
 
Ikväll skulle jag med noll energi lite snabbt göra en enkel pasta. Spishelvetet avled tretusen gånger. Till slut permanent.
Så jag hann koka pasta hyfsat färdigt. Sen hade jag fått lite, lite stekyta på skivorna av god, färsk, lokalproducerad, spicy chorizo. Fick köra färdigt chorizon i airfryern. Stoppade minitomaterna och fetaosten i en skål som jag körde i micron tills det kokat några minuter. Öste på färsk basilika också och det blev oväntat mkt mer ok än jag trodde. 😅
Hoppas spis/ugns-reparatör kommer innan jag får raptus.
 
Hag har just stangt locket till Ninja-tryckkokaren for att den ska fixa till sa stroganoff blir klart pa nagra minuter bara. En gryta med vatten som haller pa att bli varmt star pa spisen for att koka parpadelle i ... och har sitter jag och lagar middag :p
 
Hade flera tomater som blivit skrynkliga och för tråkiga att äta som de är plus vitlök som behövde användas, så tjoffade in detta i ugnen för att göra tomater provencale :) Vad gör man inte för att äta extra mycket vitlök och parmesanost :angel:
 
Ikväll gjorde sambon en supergod carbonara. Han är nu förlåten efter 2 dagar katastrofmåltider som vi enades om att det inte var ”tack för maten” utan ”var så god att jag åt upp maten. Han som brukar vara bra i köket har nu återvunnit någon form av stukad stolthet. 😅
 
En jatte lasagne star nu i ugnen. Koket ar en mess och Maken hastigt pa vag dit efter att han baddat om i sangen. :) Jag tror jag tar mig ett glas vin medan jag vantar pa att kunna ta ut lasagnen ur ugnen.🍷
(Tyvarr vitt ... da det ser ut som om jag blivit allergisk mot tannins i rott vin🥺😭)
 
Lagade stekt kycklinglårfilé med klyftpotatis, haricot verts och rosepepparsås i veckan. Jag brukar alltid göra kyckling i ugnen annars, men nu var den ju upptagen av potatisen. Och ja.. Jag inser varför jag brukar göra det i ugnen! Mycket svårare att få den ordentligt genomstekt och krispig utan att bli bränd i stekpanna. Såsen blev dock jättegod och mycket enkel - crème fraîche, rosépeppar, lite svartpeppar och kycklingfond. :d sista resterna av detta blev dagens lunch.

Till middag har jag resterna från igår - soppa med blåmusslor, hjärtmusslor och kammusslor i en buljong på diverse grönsaker inkl massa vitlök och tomat, en halv flaska vin, saffran och en skvätt grädde. Sedan en chokladfondant till efterrätt. Ser redan fram emot middagen!
 
Igår blev det en av min favoriter "Thailändsk kycklingbolognese". Trots det kassa namnet är det väldigt gott. En sorts köttfärssås på kycklingfärs med vitlök, chili, ingefära, salladslök och de typiska "asiatiska såserna" som fisk, ostron, soja, seasmolja osv. Serveras med risnudlar som jag för första gången lyckades få helt perfekta och inte överkokta! och krossade jordnötter. Ser fram emot lunchen idag :d

Ikväll blir det morotsbiffar med tzatziki och klyftpotatis. Aldrig ätit men förhoppningsvis blir de goda. När sambon är hemma har vi matsedel och försöker äta vegetariskt (inte kött) på måndagar :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 615
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp