Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
I gar kvall blev det "Shrimp 'n' grits" och bade Maken och jag at sa vi nog klarar oss helt utan mat i en vecka eller sa. :p Men det blir betydligt oftare ratter med grits nu nar det borjar bli lite kallare ... fast det var lite val varmt att sitta ute i gar kvall, men jag borjar langta efter soppor, grytor, och lite mer "vintrig" mat.
 
I går fräste sambon på kycklinglårfiléer och gjorde libanesiskt ris. Han hade typ bräserat olika lökar i citronsaft och hade i dem i brist på grönsaker etc att ha i. Blev gott. Citron-lökarna gjorde verkligen rätten.
I kväll fräste vi på resterna och så gjorde jag en kall sås på creme fraiche, vitlök, persilja, vitlökspeppar, citron och någon örtkrydda som eg är för fisk. Såååå gott!
Efterrätt solkaka! Nam! ❤️
 
IMG_20221024_180216.jpg

Stekt ris (ris, lök, morot, vitlök, cayennepeppar, ägg, msg, soya, fisksås och sesamolja) samt färdigköpt vårrulle. Sweetchilisås över!
 
Pasta med het tonfisksås - burktonfisk, några tomater, en burk majs, rödlök, kapris, sriracha, jalapeno, riven ost, en skvätt crème fraîche.. Alltihop ner i en kastrull och värmas, sedan i med pastan sista minuten. Föredömligt lättlagat.
Det där lät både gott och enkelt. Har i perioder stort sug av en gegga gjord på tonfisk, rödlök, kapris och keso….
Själv gjorde jag kesoplättar till frukost. Hade lite kardemumma i smeten och åt dem med massor av hallon och vaniljyoughurt. Det var supergott och maken blev glad av frukost på sängen även om det var keso i.
 
Vi har en portion kvar av en inte herdens' och inte stugans' (inte shepherds pie och inte cottage pie :D) men kanske dietarens pie gjord pa liknande satt, fast med kalkon fars och vit yams (en sorts sotpotatis som ar lite mindre sot). Jag hade inga artor hemma men val bade vitkal och blomkal och ett par tomater.

Kalkonfars mojset kryddade jag med paprika, ancho chile, persilja, och thymes ... yamsen kokades i vitloks buljong och saltades och pepprades ... det hela blev mycket gott och kommer att upprepas.
 
Satt på en gryta som puttrar på spisen. Hade kvar en del fransyska efter gulaschsoppan och vill inte att den blir dålig så det här får bli matlådor. Har av olika omständigheter inte blivit gjort tidigare i veckan. Köpte en stor bit fransyska då de hade riktigt bra erbjudande på det blev riktigt glad då jag knappt har råd att köpa kött längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp