Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
74D966C4-9631-4C15-906C-D4F87271E2DD.jpeg
 
Vi var väldigt entusiastiska förra veckan och köpte hem mat i drivor att göra storkok av under helgen. Det gick ju så där..
Det blev varken storkok eller ens att vi åt den maten. Vi åt i stället Cesarsallad ena dagen och hämtpizza den andra. Gött förvisso!

I går tog jag iaf tag i ett storkok. Jag gjorde chili con carne i kräftgrytan och även efter att sambon tog 3 hästportioner iom att han tyckte det var så gott så har vi nu 10 liter chili kvar.
Bra ändå iom det blev så god. Jag kör aldrig recept och det kan bli väldigt olika smaker iom det. :laugh:
 
Ikväll ska jag göra friterad kyckling och några slags nudlar, det blir impro varje gång, men alltid vansinnigt gott!

Igår gjorde jag hel kyckling i ugn, pommes och en vaaaaaansinnigt god champinjon- och timjansås.
 
Det blir nog hamtmat i dag. Vi har en food cart "Mediterranean Grill" som har VANSINNIGT god och frash mat. Det snuddar vid Arabiskt och ar definitivt stor Grekisk influence. Jag mar inte bra ... och jag behover stanna och prata med "gubbarna" i alla handelser sa da kan jag lika garna kopa middag.
 
I går gjorde vi Ceasarsallad och sen åt vi glass, sorbet och frukter/bär.

I kväll blev det phad thai med tigerräkor. Jag ber alltid om maaassor med extra nötter. Tydligen ensam om det eller så är min sambo oförglömlig när han hämtar iom att de frågar om jag är hans nötmaniac när jag ringer och beställer. :laugh:
Så god iaf med massa enorma räkor, massa spänstiga grönsaker och en massa svingoda extrasåser till.😍
 
Köpte hem ett halv kilo "skivspill" rostbiff för 24 kr i går (fredag) grädde och färska champinoner. Blir nog någon typ av gryta i dag där det även kommer ingå gul lök, vitlök, krossade tomater och kryddor/örter som jag tycker passar in i smaken till ovanstående ingredienser (har bla. Mynta, Dragon, Nejlika, Muskot, Holms Krudt ret fra lommen med mycket mera hemma) . Får se vad smaklökerna säger när jag använder rostbiffen med dess kryddor, i förhållande till den okryddade fläsk filén jag normalt använder. Kommer att serveras med ris den här gången även om jag föredrar mjölig potatis till varianten med fläskfilé.
 
Har startat projektet ” Ät ur frysen människa!”
Jag är som en grottmänniska som samlar mat. Köper billigt och stoppar i frysen.
Inser att jag har väääääääldigt mycket svamp i frysen. Plockar mer än vi äter.
Så idag blev det en pasta med bacon, kantareller, vitlök, parmesan en slatt grädde och en slatt creme fraiche och persilja.

12135E92-01DA-491D-A442-DEDBC7E7FA10.jpeg
 
Jag har ocksa bestamt mig att vi maste ata ur frysarna. Jag har helt enkelt for mycket mat som jag glommer tina. :cautious: Nu gor jag mitt basta att plocka upp nagot varje kvall sa det ar tinat till nasta middag. Vilket ar bra.
MEN ... det kanns som om det vore roligare med lite mer spontanitet.🙄
 
Fortsatte min frysrensning idag. Blev inte så mycket uppätet. En kycklingfilé.
Rev ingefära och gjorde en marinad tillsammans med kinesisk soya, vitlök, lite honung och chili.
Hittade delikatesspotatisar i kylen som jag ugnsrostade. Stekte filén och glazade den på slutet med Teriyakisås. Vände i resterna av helgens bladspenat i pannan. Den var ledsen nu. Gjorde en Go-chu-jangröra till.
81AEE038-5574-434E-AEBA-97A70BDAC4B4.jpeg
 
I går hade jag planerat middag som tog lång tid att laga. Blev försenad och hade noll ork. Så jag hittade 2 kokta ägg som vi delade. Jag åt också en morot. Sambo gjorde en skål frukt med yoghurt och müsli. Jag koperade sen iom inte mätt av mitt.

Det var lite samma idag. Men hittade en jägarfulokorv och gjorde en variant av flukorv provencale. Skar ut jack i kroven och fyllde de med dijonsenap, minitomater, purjo och slängde med extra purjo och utskurna korvbitarna i formen. Penslade med olivolja med vitlök, libbsticka och franska örter. Efter halva tiden på med riven mozzarella.
Stekte upp pasta-rester till. Serveras med mk sötstark Johnnys senap och ketchup.
Så gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp