Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om "precis som i Mexico" åt vi i detta hushåll tacos ikväll. Inte swacos, tacos. Tortillas (sådana där traditionella, små, majsbaserade som nästan är lite styva i konsistensen) samt pico de gallo inhandlades på den mexikanska mataffären i vårt kvarter, och så även Jarritos (= supergod mexikansk läsk). Guacamolen fixade vi själva och för att få till "carne asada"-biten grillade vi biffar som marinerats i olja, lime, soja, spiskummin, chili och oregano. Dessa skars sedan i skivor innan alltihop åts tillsammans med färsk lime. Koriandern skippade vi p.g.a jätteäckligt, så där tappade vi väl ett antal "precis som i Mexico"-poäng antar jag 🙄

Det var så otroligt gott! Väldigt fräsch och härlig sommarmat. Det vattnas fortfarande i munnen när jag tänker tillbaka på det nu...
 
Paj med sparris, pinjenötter och Västerbottensost (vilket i mitt fall byttes ut till lagrad cheddar). Den blev både god och trevlig att se på! 😊

20230527_102628.jpg
 
I går grillade sambo beer can chicken med citron, lime, färsk rosmarin etc i "öl-röret". Till det grillade knyten med färskpotatis, smör och kryddor och dito med salladslök etc. Till det Rays grillsåser. Såååå gott!

I dag gör vi sallad med kycklingresterna, lite halloumi, stooora inlagna kronärtskockor etc. Ev blir det antingen bruschetta eller vitlöksbröd på surdegsbröd till.
 
I går åt vi skaldjurspaj och sallad med feta, oliver och vinägrette. Efterrätt passionsfrukts- och mangosorbet och Texas pecan-glass. Naaam!

I dag åt vi typ halloumi-kebab i liba-bröd. Hade i gurka, tomat, rödlök och hemgjord vitlökssås. Gött!
 
Jag har varit ute och samlat klader till skolbarn i 5 timmar i solen i dag och ingen middag var planerad. Det blir en "go to" nar inget annat finns. Getost (den har med cranberries), lite olivolja, och korsbars tomater i ugnen i nagon halvtimma och till det pasta. Det ar oerhort enkelt, kraver ingen tankeverksamhet eller tid och ar forvanansvart gott.
 
I veckan har vi ätit:

- Pasta med räkor, vitlök, chili, persilja & citron
- Torsk med rotfrukter och yoghurtsås
- Pulled turkey med sallad och gräddfil i tortilla
- Pasta med svampsås och soltorkade tomater
- Falafel med vattenmelon- och fetaostsallad
- Grillad fläskkarré med rotfrukter och vitlökssås
- Bowl med quinoa, stekt ägg, avokado och chilimayo

Även jobbat oss igenom en hel del jordgubbar med vaniljglass.
 
Nu under sparrissäsongen så har jag lyckats improvisera fram pasta med sparris som dottern verkar gilla. En del sparrisar hinner dra iväg, men skördar hela ändå för de växter så fort och är ok att äta. Skär av så det blir lagom långa sparrisar, som inte är det minsta träiga. Skivar resten tunt tills dess jag ev kommer ner till där det börjar bli träigt. Steker (av min sista från förra säsongen) scharlottenlök gyllene, lägger till sparriskivorna och lite senare färsk finstrimlad vitlök - det vita och det ljusgröna och så får det fräsa tills det är lagom mjukt. Steker de hela sparrisarna. Blandar ihop pasta med fräset, och strösslar över med det mörkare gröna från vitlöken. Dottern smular sen fetaost/salladsost över och lägger upp så mycket stekt sparris ovanpå hon vill ha :d. (Man kan såklart använda enbart de övervuxna stjälkarna och spara fin-sparrisen till ngt annat).
 
Experimenterat lite med överlag trevligt, men inte fulländat, resultat. Helgrillad älgkalvbiff, grillad potatis, tomatsallad med koreanskinspirerad kryddning, fuskbea. Bea baserad på turkisk yoghurt istället för smör blev god, men ja, det finns ju en anledning till att man gör på smör normalt sett.. Den blir inte lika smörig när man inte har någon signifikant smörmängd i. :idea:

Sedan testade jag efterrättspizza på smördeg med färskostcreme, citron, jordgubbar och vit choklad. Gott men inte särskilt estetiskt, hade antagligen blivit betydligt bättre om jag fått tag på färska jordgubbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp