Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll ville jag ge renoveringshjälpen iaf lite småtrevlig middag. Så jag gjorde nötfärsbiffar med fetaost, oliver och kapris. Till det en matig sallad med honungs/dijon-vinägrett och grillsås.
Försöker rensa ur skåpen inför flytten och gjorde sorbet på annanas, kondenserad mjölk, citronsaft och lite proviva tropisk. Det blev ändå gott. 😅
 
Alltså det är ju för varmt för detta med höstgrytor, men vad göra när leverantören kommit med stora bitar oxbog och högrev? Oxbogen blev ett långkoksprojekt med porter, lök, morötter, palsternacka och selleri. Lyckat. :d

Och högreven får nog bli en gulaschgryta med hemodlad paprika och chili. Får väl frysa in rester att ta fram när temperaturen börjar rasa neråt och höstgrytorna känns mer rätt i tiden.
 
Har stått i köket hela dagen känns det som. Resultatet blev en stark och god vindaloo på älgbog (mycket autentiskt indiskt) som marinerat sedan igår och långkokt tills den föll i småbitar idag. Vände ner paprika och stora bitar rödlök mot slutet för att få lite tugg. Ris, yoghurt och gurka till för att balansera hettan. Äppelpaj med vaniljglass till efterrätt. Har också rensat och förvällt nästan 2 kg kantareller.
 
Idag blev ddt tomat-och basilikasoppa till lunch, toppad med mer basilika, rostade solrosfrön och havre fraiche
20230928_113821.jpg
 
@Scata
Tacopaj
Det här behöver du till pajdegen :
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl mjölk

Till fyllningen:
800 gram blandfärs
2 tacokryddpåsar
1/2 burk med fyllig tomatkross

Topping:
tomater
2 1/2 dl creme fraiche
2 dl riven ost

Såsen:
2 1/2 dl creme fraiche
3 msk majonäs
2 msk chilisås
1-2 tsk italiensk salladskrydda
1/2 tsk paprikapulver
1 presssad vitlök
dofta över cayennepeppar

Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader. Arbeta ihop alla ingredienser till pajdegen, kavla ut och tryck ut i en rund form med avtagbara kanter. Fräs färsen klar, i med kryddningen och en halv burk med krossade tomater. Låt sjuda ihop ett par minuter. Fyll skalet med färsen, och dela tomaterna och lägg överst. Blanda ihop creme fraichen och den rivna osten och klicka ut över fyllningen. Ställ sedan in tacopajen i mitten på ugnen i cirka 20- 25 minuter .

Under tiden kan du göra såsen. Blanda samman allt och ställ kallt fram till servering. När pajen fått fin färg är den klar. Serveras sedan med lite god sås och en krispig grönsallad

Från Jennys matblogg
 
Vad tror ni är bästa sättet att laga lammframdel? Jag vill att den ska smaka så mycket som lammstek som möjligt, dvs rosa och inte långkok. Är den segare än en lammstek?
 
@Scata
Tacopaj
Det här behöver du till pajdegen :
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl mjölk

Till fyllningen:
800 gram blandfärs
2 tacokryddpåsar
1/2 burk med fyllig tomatkross

Topping:
tomater
2 1/2 dl creme fraiche
2 dl riven ost

Såsen:
2 1/2 dl creme fraiche
3 msk majonäs
2 msk chilisås
1-2 tsk italiensk salladskrydda
1/2 tsk paprikapulver
1 presssad vitlök
dofta över cayennepeppar

Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader. Arbeta ihop alla ingredienser till pajdegen, kavla ut och tryck ut i en rund form med avtagbara kanter. Fräs färsen klar, i med kryddningen och en halv burk med krossade tomater. Låt sjuda ihop ett par minuter. Fyll skalet med färsen, och dela tomaterna och lägg överst. Blanda ihop creme fraichen och den rivna osten och klicka ut över fyllningen. Ställ sedan in tacopajen i mitten på ugnen i cirka 20- 25 minuter .

Under tiden kan du göra såsen. Blanda samman allt och ställ kallt fram till servering. När pajen fått fin färg är den klar. Serveras sedan med lite god sås och en krispig grönsallad

Från Jennys matblogg
Tack! :bow:

Måste inventera frysen på köttfärs ser jag... :angel::d
 
Nja, inte lika lätt här där det finns ett antal olika viltfärser att välja på ;)
Däremot mängden av de olika har jag ingen koll på så här i fåtöljen :p
Jaha du tänkte ta viltfärs. Ja den ligger till vänster i boxen dvs i förrådet här finns älg kron dov och vildgris att välja på. :p :p :p men det är vi lite snålare på. Jag har lite lättare att ordna kalv än vilt lamm kommer det nytt w43...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp