Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lillgrådis

Trådstartare
Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur såg det ut? Här har säsongens första portion risgrynsgröt (tillagad i ugn med lyckat resultat) konsumerats tillsammans med mackor på danskt rågbröd, köttbullar och rödbetor. Det smakade bra! En del rödbetor har även lagts in för att snart uppgraderas till rödbetssallad.
 
Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur såg det ut? Här har säsongens första portion risgrynsgröt (tillagad i ugn med lyckat resultat) konsumerats tillsammans med mackor på danskt rågbröd, köttbullar och rödbetor. Det smakade bra! En del rödbetor har även lagts in för att snart uppgraderas till rödbetssallad.
Oj vad juligt och gott det lät!
 
Jag känner mig som en enda stor lussekatt efter att ha låtit diverse julbakverk utgöra mina senaste tre måltider (eftermiddagsfika + middag igår, frukost + förmiddagsfika idag) :angel: Sitter därför och smuttar på en frukt & grönsakssmoothie (grekisk yoghurt, hallon, blåbär, spenat, chiafrön, havregryn, mjölk) till lunch vilket känns väldigt friskt och gott.

Ikväll blir det först fika (igen) på julmarknad och när jag kommer hem ska jag göra gnocchi med brysselkål, grönkål, pinjenötter, parmesan och citron.
 
Ikväll blev det fine dining här hemma. Eller.. nä.. tvärtom!
Vi hade så mkt att göra. Så det fanns ingen tid och ork. Sambo rotade fram högrevskorvar från Gudruns och körde dem i grillpannan. Till det potatismos, stekt lök och sötstark senap och ketchup. Det var ändå gott! 😅
 
Jag susade forbi affaren, Safeway, och hittade den har :eek: Det serverades ett glas tillsammans med Hash potatoes (ungefar som riven potatis) bacon lite leftover kyckling samt agg ... Vi har en hel del agg hemma nu. :p

IMG_2505.jpeg
 
Nötfärsbiffar laddade med vitlök och timjan tillsammans med fluffigt vitlökssmör, honungssmörsbetor, chevre- och fänkålsgratäng, strimlad broccoli i citronjuice och snabbinlagda polkabetor var gott i söndags. Med ett toscanskt gott rödvin till.

Nybörjarmisstag dock att köpa polkabetor och koka dem för tillbehöret. Hela idén med polkabetor är att man ska få fina färger och efter 40 min koktid är de supergoda. Men inte med fina färger. Bättre att snabbinlägga!
 
Jag har just hittat pa nagot gammalt och nytt. Jag hade en flask stek (top loin) i kylskapet som jag skar som hasselbacks potatis (fast tjockare skivor) sa dar som jag gjorde nar jag hade tillgang till falukorv och stoppade i tomat, apple, lok, och ost. Jag la i en massa potatis och morot i botten pa slow cookern och sedan kottet uppepa. Det ska bli intressant att se hur det blir!
 
Kvällens blomkålssoppa blev stabbig, nästan mer av en puré men god! Krämig med ganska mycket pepparrot i. På toppen solroskärnor, krasse och lite smulad fetaost.

5F4131FA-08D4-4F72-9C0F-ECE258FE1BF8.jpeg


I det vita 80-tals fatet låg några krustader med löjrom, rödlök och smetana som vi åt till förrätt
 
Senast ändrad:
Ugnsbakad pankopanerad torskfilé, med sällskap av hemmaskurna pommepotäter i ugn på samma plåt, med en egengjord remouladsås som blev lite grönare än normalt då jag hystade i en massa dill och ganska mycket gröna pickles och mer kapris än lovligt, men jättegott blev det, med balsamico på fisken, och lite kokt broccoli till. Efterrätt, blev en experimentell åppelglöggsås som jag hade på vaniljglass och smulade Kung Oscar-peppearkakor, blev riktigt bra faktiskt :D :d
 
Ugnsbakad pankopanerad torskfilé, med sällskap av hemmaskurna pommepotäter i ugn på samma plåt, med en egengjord remouladsås som blev lite grönare än normalt då jag hystade i en massa dill och ganska mycket gröna pickles och mer kapris än lovligt, men jättegott blev det, med balsamico på fisken, och lite kokt broccoli till. Efterrätt, blev en experimentell åppelglöggsås som jag hade på vaniljglass och smulade Kung Oscar-peppearkakor, blev riktigt bra faktiskt :D :d

Låter gott!

Ikväll bjöd grannen på coq au vin med ett bättre bordeaux. Efterrätt blev grekisk yoghurt med ljummen lemoncurd och lite kaksmulor på toppen. Ett glas madeira till det.
 
Min kombo som jobbar på restaurang hade med sig massa mat hem häromdagen. Eftersom hon TRÖTTNAT på fiskdelen av deras julbord för hon ätit så mycket redan, så fick jag ansenliga mängder kallrökt, varmrökt och rödbetsgravad lax, kallrökt torsk och sik samt laxpaté. Najs frukost idag och middag igår!:d

Igår gjorde jag en ny batch kycklingbuljong på kyckling från nästgårds. Den blev sjukt god! Smaksatte buljongen med purjo, kombualger och små torkade koreanska fiskar som direktimporterats av en vän. Jag har snöat in på att mixa soppan slät med ohemult mycket av något gott fett (ety behöver maxa kalorier). Det blir såå krämigt och fluffigt! Idag med grönkål, trattkantarell och litet svartpeppardrag. Sedan i med kycklingköttet när resten är mixat. Ultimat comfort food.
 
Hade ingen matlagningslust eller inspiration, så gjorde det enkelt för mig men blev en lyxig middag ändå :) rårakor, med en klick smetana och finhackad rödlök och varmrökt laxfilé delad på. Tog mig typ 5 minuter att fixa, så fastfood med klass!

Wow vad gott!

Jag skulle egentligen gå ut och äta med en kompis men kände mig inte helt i form varken fysiskt eller mentalt så blev hämtmat. Grillade lammracks och sallad med getost, äpple, granatäpple och valnötter. Från en restaurang i kvarteret. Ett israeliskt vin till som jag köpt i Golan. Mkt gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp