Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev pizza (jag gjorde en "snabb deg") med asparagus tips, ananas (lite for omogen sa de bitarna la jag i stekpannan med smor och lite farin socker. MUMS) och smulad bacon over. American ost (for det smakar inte mycket men smalter fantastiskt bra) och Parmigiano-Reggiano over hela alltet. MYCKET gott! Till det unnade jag mig ett glas rott!
 
Stekte på färska spicy chorizo-korvar och skivade dem sedan och stekte skivorna för lite färg och yta, stekte även romanticatomater och blandade ihop det med pasta penne. Smulade rikligt med fetaost över och hade på rikligt med färsk basilika. Hade på en hög kalamataoliver med. Svingott!
Men ska utveckla rätten lite nästa gång. Ev något mer grönt i på slutet, typ ruccola eller så. Och rostade pinjenötter tror jag blir gott.
 
Har blev det "hash browns" (Sodra USA's svar pa pytt i panna potatis ... den ar strimlad mycket fint) Men nagra skivor bacon och agg (med sunny side up) pa potatisen. Jag kunde inte lata bli, utan trevade ocksa efter rodbettor, men var helt utan sa det fick bli inlagt attiks gurka istallet.

Absolut inte ens sarskilt gott (aven om Maken tyckte det, men han gillar verkligen husmanskost ... som jag nastan aldrig lagar) men jag ar matt och star mig till i morgon!
 
Igår gjorde jag risotto med getost, gröna ärtor och ugnsbakad parmaskinka. Påmindes om hur mycket jag älskar att göra risotto, det är så meditativt på något vis!

Ikväll blir det Franciacorta och parmesanflarn hemma följt av finmiddag ute. Jag har siktet inställt på "Herb and cashew crusted cod, roast cauliflower, turmeric coconut curry, pickled raisins" följt av "Ricotta and olive oil sponge, almond brittle, ricotta ice cream, strawberries".

... men jag kommer naturligtvis att gå dit och låtsas som att jag inte alllls tittat på menyn cirka 34 gånger i förväg och därmed inte har en aaaning om vad jag vill beställa :angel:
 
PXL_20230505_174822069.jpg

Snodde en klick av degen igår när maken bakade matbröd till jordärtskockesoppan (gjord på nyskördade skockor från trädgården :love:). Ställde lite på vinst och förlust in den att kalljäsa i kylen över natten (aldrig provat innan) och svängde ihop den till en focaccia nu ikväll.

Tog ca tre minuters arbetsinsats, en pyttedel av makens deg och lite kylskåpsrens att toppa med och blev sååå bra! Kommer helt klart göras fler gånger!
 
Jobbade till 02.45 i natt och fick sedan fortsätta jobba non stop 07-19 idag. Energin till att laga en lite lyxigare lördagsmiddag gick därmed om intet. Löste det i vanlig ordning genom att köpa sushi. Har också unnat mig ett alldeles ljuvligt mellanmål i form av kaffeglass och svartvinbärssorbet från lokalt café. Ni vet känslan när livsandarna plötsligt återvänder och man inte kan låta bli att le med hela ansiktet? Sådan var kaffeglassen. :love:
 
I förrgår tömde jag skåp etc och det blev fisk-crispies med stekta rester av libanesiskt ris kokt i buljong/kryddor. Gjorde en kall sås av turkisk yoghurt, vitlök, citron, kryddor och en liten ditt majonäs. Hade också oliver till.

I går gjorde sambo en snabb pasta penne med stekt och skivad färsk salsiccia, romanticatomater, fetaost och färsk basilika.

I dag gjorde han citron- och rosmarin-kyckling med sallad. Massor med inlagda kronärtskockor och fetaost. Jag fixade vinägrett och så hade vi Rays grillsåser.
 
Har bunkrat KRAV-kyckling. Lagade en ugnsform med kycklinglårfile (godaste biten! :love: ) tomat, kronärtskocka, vitlök, citron, oliver, rosmarin, timjan och fetaost. Matvete till.
 
Vi hade tänkt inviga ny grill som egentligen skulle kommit för över en v. Nu kom den inte denna v heller och gamla grillen har vi gjort oss av med. Så vi får vackert använda ugnen trots underbara vädret.
Det blir spare ribs, majskolvar, halloumi och sallad med vinägrett.
Jag var superstressad när jag handlade och råkade köpa alldeles för mkt revben. Men sambo är ju som en avfallskvarn som rymmer hur mkt som helst. Så han blev skitglad. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp