Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde pasta penne. Stekte färsk chorizo som jag sen skivade och gav färg i stekpannan, i med en massa romantica-tomater som fick gucka till sig. I med det i pastan och i med Kalamataoliver, fetaost, massor av färsk basilika, ruccola och rostade pinjenötter och serverades med lite nymalen svartpeppar. Så gott!
 
Lammfärsbiffar på lammfärs från Gotland med fetaost och vitlök, potatisgratäng på ekologisk potatis och mjölk och grädde från ett gårdsmejeri jag besökte igår och lök. Smaksatt med färskriven parmesan. Till det hemgjord tzatziki som jag gjorde igår så den hade fått riktigt god smak. Gjorde en sallad till med fetaost. Blev supergott :love:

IMG_20230519_170032486.jpg
 
I förrgår sexrätters på lokal, igår trerätters på lokal och ikväll pizza à la maken (testade att lägga sparris på pizzan för första gången och JA TACK 😍). Imorgon känns det som att det kan räcka med havregrynsgröt till middag :D

20230517_204959.jpg
 
I kväll invigde vi nya grillen med biff, majskolvar, halloumi, knipplök i smör/krydd-knyten, tomater etc. Till det chili-bea.
Sååå gott!

Jag gjorde också brasiliansk lemonad för första gången. Jag tog inspiration från flera olika klipp jag sett. Så jag körde ett gäng lime med skal etc i mixer i ca 45 sek. Mycket viktigt tydligen att inte köra för länge ch riskera för mkt beskhet. Silade bort skal etc. Blandade med cocosmjölk, sötad kondenserad mjölk och vatten. Serverades med en massa is. Supergott verkligen! 😍
Att skalen var med i blendern gjorde att det blev en lite "vuxnare" smak.
 
I kväll invigde vi nya grillen med biff, majskolvar, halloumi, knipplök i smör/krydd-knyten, tomater etc. Till det chili-bea.
Sååå gott!

Jag gjorde också brasiliansk lemonad för första gången. Jag tog inspiration från flera olika klipp jag sett. Så jag körde ett gäng lime med skal etc i mixer i ca 45 sek. Mycket viktigt tydligen att inte köra för länge ch riskera för mkt beskhet. Silade bort skal etc. Blandade med cocosmjölk, sötad kondenserad mjölk och vatten. Serverades med en massa is. Supergott verkligen! 😍
Att skalen var med i blendern gjorde att det blev en lite "vuxnare" smak.
Oj, det har jag aldrig hört talas om! Spännande!
 
Hos oss blev det denna afton pasta med en enkel tomat & ricottasås. Ricottan var över sen helgens pizzabak och jag hade även i en lite halvskrumpen paprika samt en klick överbliven pesto. Tänk att maten alltid smakar lite extra gott när man lyckas använda upp lite rester :)
 
Jag gjorde hamburgare och grillade "Hawaii Burgare" :p Det vill saga hamburgare med grillad ananas uppepa (och ost och mayonas och senap och ketchup) Jag HAR salads blad och lok och allt annat man "ska" ha pa hamburgare, men jag FRYSER och mar riktigt ruttet i dag sa det far bli en annan dag!

Himla gott var det i sin enkelhet och Tate var super lycklig nar han fick smaka ananas ... Diva ater ju allt sa inte alls sarskillt gulligt nar hon stormgillar nagot. Hon kan "stormgilla" papper 🙄 sa hon gills inte alls.
 
Igår tapas, gjorde bla gambas pil pil. Hade glömt hur gott det är å doppa bröd i oljan som är full av chili och vitlök

Ikväll ska jag slå mig lös på middag ute, korean bbq, ser fram till det ungefär som ett barn till julafton 👌🥳🇰🇷😍

Koreansk bbq, bulgogi, som man lagar vid bordet, är bland det godaste som finns :d Särskilt med en massa namul till. Om du är i Stockholm med omnejd kan jag rekommendera Arirang, Sveriges första och fortfarande en av de godaste bulgogiställen som finns. Man kan dessutom köpa arirangsås, japachesås och liknande, som piffar upp de flesta asiatiska rätterma man gör hemma.
 
I förrgår grillade vi halloumi-burgare. Så gott! ❤️
Älskar halloumi! Skulle kunna äta det som det är och alltid typ.

Vi fick kvar halloumibitar. Så de åkte ner i en sallad i går. Hade kvar brasilianska lemonaden också. Så den dracks upp. Galet god!
Tänkte testa göra med grape/röd grape någon dag.

I dag vete fasen vad vi ska äta..
 
Ikväll rotade vi fram rester av en chili con carne. Sambo åt med ris och jag med ostmacka. Han undrade om jag inte ville ha tortilla-bröd till i ställlet. Jag: "Nej! Det SKA ätas så här. Ostmacka! Polarbröd med cheddar, precis som i Mexico!" 🙄 😅
Klart det ska vara ostmacka till! Fast i mitt hushåll så är det tjocka skivor med typ barkis eller annat kritvitt bröd och osten som finns hemma :D
 
Ernsts potatissallad, grillad Lundasparris med hyvlad parmesanost, grillade paket innehållande färsk lök, röd paprika och tomat och levainbröd.
En liten glass till efterrätt.
 
Koreansk bbq, bulgogi, som man lagar vid bordet, är bland det godaste som finns :d Särskilt med en massa namul till. Om du är i Stockholm med omnejd kan jag rekommendera Arirang, Sveriges första och fortfarande en av de godaste bulgogiställen som finns. Man kan dessutom köpa arirangsås, japachesås och liknande, som piffar upp de flesta asiatiska rätterma man gör hemma.
Ja, det är verkligen gott. Det hade vi och min favorit samgeyopsal också. Helt perfekt när man är många så man kan dela å ta lite av allt 😍 och tack för tips 🙏🫰
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp