Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det fruktsallad och te till frukost sedan en större mängd dumlekolor under dagen och sedan avslutade jag med en grönsaksskoppa på purjo, potatis, brysselkål och morot.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De två (rätt olika) Coop jag har inom räckhåll, har inte haft svartkål när jag har kollat. Jag passerar sällan någon riktig Ica, bara små jourvarianter, som inte har grönsaker att tala om. De två Hemköp och de två grönsaksaffärer jag brukar handla i, envisas också med att inte ha svartkål. Det är obegripligt hur något som inte går att få tag i kan vara så omtalat!

Om ett av dina Hemköp är den på Linnégatan så hade de svartkål idag! Grönsaksaffären vid Landala Torg hade också sist jag var där, men det var nog två veckor sedan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

den på Linnégatan

Den på Linnégatan eller det på Linnégatan?

Butiken på Linnégatan blir ju "den" men Hemköp är väl tekniskt sett ett neutrum och därmed "det"?

Jaja. Jag tror att du förstår vad jag menar ;) Skyller min förvirring på köttavtändning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jaja. Jag tror att du förstår vad jag menar ;)

Jodå, grammatiken är förvirrad men begriplig. :D

Landala Torg är ju där jag handlar regelbundet! Menar du den "riktiga" grönsaksaffären eller det där lastbilsflaket (eller vad det är för något) ute på torget?

Linnégatan kan jag också ta mig till, den adressen är kanske hipstrig nog, till skillnad från Hemköp i mina kvarter?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens mat; Råraka, riven potatis och riven lök, uppstekt i smör. Surkål och ruccola, en kladd rårörda lingon, en husman och ett glas mjölk.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Strimlad spetskål stekt med lök och senapsfrön, potatisgnocchi och lammkorv. Det blev en mycket blek och färglös måltid, men helt ok god. Spetskålen dominerade volymmässigt, jag är fortfarande helt fixerad vid grönsaker.

Till lunch åt jag yoghurt med färsk frukt och torkad frukt i, som jag annars oftast äter på sommaren. Men jag behövde något friskt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jodå, grammatiken är förvirrad men begriplig. :D

Landala Torg är ju där jag handlar regelbundet! Menar du den "riktiga" grönsaksaffären eller det där lastbilsflaket (eller vad det är för något) ute på torget?

Linnégatan kan jag också ta mig till, den adressen är kanske hipstrig nog, till skillnad från Hemköp i mina kvarter?

Den "riktiga" som ligger granne med järnaffären på hörnet (tror jag, om det inte ligger något emellan som jag inte får upp i skallen). Mittemot övergångsstället från torget mot spårvagnshållplatsen. Lastbilsflakets grönsaker är jag inte så förtjust i efter att ha handlat rödbetor i färdig påse där en gång och alla på botten var urmögliga.

Ja, det kanske är hipstrigare på Linnégatan, jag vet inte var dina andra Hemköp ligger förstås men... ja, man kan identifiera vissa särskilt hipstriga typer där ;) Jag handlar oftast inte där, men har jag haft andra ärenden på Linnégatan händer det att jag slinker in. Det är ingen särskilt rolig affär tycker jag, det är trångt och knökigt men just grönsakerna brukar vara fina - även om man inte alltid förstår hur de strukturerar upp dem, det kan ligga apelsiner bland blomkålen och vitlök i fruktavdelningen, typ.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Jag skickar ut ett litet nödrop : förslag på huvudrätt som kan förberedas och ätas ute i litet hus i skogen?
Jag måste laga något idag, som jag kan frakta med. Huset vi ska till har bara det allra nödvändigaste i köksväg (spis finns) men vatten inomhus saknas. Champagne och förrätt finnes:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Häromdagen köpte jag en soppa på burk som var nedsatt eftersom det var kort datum på, och den hade jag med mig som matlåda natten som var på jobbet. Det var en soppa av märket "Ica Rätt Enkelt - kombinera laga & njut" som grönsakssoppa med fänkål, palsternacka och citron. Jag värmde den i kastrull och oj oj oj vad god den var! Den kommer jag absolut att köpa igen. Den kan kompletteras med tex kalkon eller kyckling, korv eller whatever. men jag tycke den var matig och god ändå som den var. Det är en redd soppa, jag hittar tyvärr ingen bild på den med google. Jag åt två kavring med ost till och jag var stoppmätt hela natten. Rekommenderas alltså - Ica Rätt Enkelt, grönsakssoppa. Supergod.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Jag skickar ut ett litet nödrop : förslag på huvudrätt som kan förberedas och ätas ute i litet hus i skogen?
Jag måste laga något idag, som jag kan frakta med. Huset vi ska till har bara det allra nödvändigaste i köksväg (spis finns) men vatten inomhus saknas. Champagne och förrätt finnes:)

Jag säger pulled pork med massa tillbehör.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Jag skickar ut ett litet nödrop : förslag på huvudrätt som kan förberedas och ätas ute i litet hus i skogen?
Jag måste laga något idag, som jag kan frakta med. Huset vi ska till har bara det allra nödvändigaste i köksväg (spis finns) men vatten inomhus saknas. Champagne och förrätt finnes:)

Fårfiol, rotsakslåda/-gratäng och en stor god sallad med mycket syra, tex marinerad rödlök? Fårfiolen äts kall, gratängen förbereds hemma och värms sedan upp i ugnen i stugan. Faller förstås om det ej finns någon ugn.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Till lunch blev det rester från igår: icke hemmagjord potatisgratäng och smördegsinbakad fläskfilé samt massa vitlöksmarinerade oliver.
Middagen blir från McDonalds, blev majoritetsbeslut i familjen. Mitt alternativ med sushi eller thai blev väldigt nedröstat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hur gör du den marinerade rödlöken?


Jag hittade okristligt dyrt rådjur och kunde inte låta bli...:o
Så rådjurssadel blir det, med massa grönt och god sås. Små munsbitar till förrätt, typ minismörrebröd.
Efterrätten hjortronpannacotta.

Ikväll blir det lammbiffar med rosmarin, sallad och krossad, ugnsrostad potatis med vitlök. Gudagott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ska jag vara riktigt ärlig så använder jag inte längre mått när jag gör löken, samt att jag använder oftast flingsalt (rökt) och tja...nästan en halv deciliter och salt smak är det till viss del men inte såååå salt är det inte som man kan tro. Det är ju sötma och surt i lagen tillsammans med saltet samt lökens egen smak. Det blir ganska mycket på tre stora lökar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag testar:) måste ju funka finemang som smakbrytare till Bambis mamma.
Kan man äta den redan imorgon om jag skär tunna lökskivor?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aaaabsolut! :up: Lägg gärna en press på skivorna så de får arbeta in gottgottet. Jag brukar lägga i en gammal glasburk, med en tung sten ovanpå löken så allt verkligen är i blötan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp