Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du som gillar konservativ matlagning tycker säkert att den är toppen. :)

p.s Med konservativ matlagning menar jag att chokladmousse är gjord på choklad och att kött med potatis och sås INNEHÅLLER döda djur och inte några jäkla rödbetor.
Jo, jag anade nog det. Jag var mer inne på att själva menyn var konservativ. Matlagningen var det ju dock inte.

Har jag berättat om vår vegana jul häromåret, då jag gjorde revben av seitan och kanelstänger? Mycket trivsamt att sitta och gnaga köttet av kanelstängerna. En riktigt team building activity för en familj!
 
Jo, jag anade nog det. Jag var mer inne på att själva menyn var konservativ. Matlagningen var det ju dock inte.

Har jag berättat om vår vegana jul häromåret, då jag gjorde revben av seitan och kanelstänger? Mycket trivsamt att sitta och gnaga köttet av kanelstängerna. En riktigt team building activity för en familj!

Alltså det där med kanel i matlagning är inte min grej. Kanel har man i bullar, i äppelpaj och på risgrynsgröt.
 
Alltså det där med kanel i matlagning är inte min grej. Kanel har man i bullar, i äppelpaj och på risgrynsgröt.
Det är lite kanel i mycket både turkisk och grekisk mat!

Men här var det alltså kanelstänger som fungerade som vegana revben. :)
 
Jo, jag anade nog det. Jag var mer inne på att själva menyn var konservativ. Matlagningen var det ju dock inte.

Har jag berättat om vår vegana jul häromåret, då jag gjorde revben av seitan och kanelstänger? Mycket trivsamt att sitta och gnaga köttet av kanelstängerna. En riktigt team building activity för en familj!


Säkert! :D

På tal om detta. Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?
 
På tal om detta. Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?
Jag tycker det vore ett utmärkt ämne för en egen tråd (du kan döpa den till ”miran funderar över vegetariska köttsubstitut” så du dessuton får din egen tråd :D
 
Jag som lagar samma mat typ jämt, och dessutom väldigt sällan, blev ovanligt nöjd med kvällens mat :D Pasta med sås med kyckling, spenat, soltorkade tomater, lök, vitlök och grädde. Pimpade såsen med vitt vin och hönsbuljong.
Inte så avancerat, men riktigt gott :d
 
Jag gjorde influerad gnocchi, med lök, svamp och grönkål. Häromdagen blev jag dock varse att influensen har blivit lite fel. Jag steker i olivolja. Det ska tydligen vara smör.

Nåväl, till detta svängde jag ihop små biffar av kidneybönor på burk som av någon anledning fanns i skafferiet. Mycket spiskummin och bockhornsklöver i smeten och så strödde jag finhackad pistage över dem vid serveringen.

En helt ok god vardagsmiddag.
 
Jag gjorde influerad gnocchi, med lök, svamp och grönkål. Häromdagen blev jag dock varse att influensen har blivit lite fel. Jag steker i olivolja. Det ska tydligen vara smör.

Nåväl, till detta svängde jag ihop små biffar av kidneybönor på burk som av någon anledning fanns i skafferiet. Mycket spiskummin och bockhornsklöver i smeten och så strödde jag finhackad pistage över dem vid serveringen.

En helt ok god vardagsmiddag.

Jag varierar efter humör och tillgänglighet.
Vilket som blir ju bra.
 
DSC_0156.JPG
Gulaschen hade hunnit bli god till lunchen idag. Nu ljum sallad på mathavre, halstrad hjärtsallat, gurka och paprika, ugnsrostade kikärter, hackade nötter, citron och kulturtantsketchup. Att ha levt på köpta matlådor, mackor och gröt har gett mig en vansinnig grönsaksabstinens.
 
Säg att du startade en tråd :) Det var inte så mycket som moderator jag tyckte det utan som egen person. Ledsen om jag var otrevlig på något sätt! Men det kändes som en potentiellt superbra diskussionsfråga så därav tanken med egen tråd :)

Nejdå, jag uppfattade dig inte alls som otrevlig. Jag bara lydde ... :)

p.s Resten av pajen smakade inte ett dugg bättre idag. Den var okej igår, men uppvärmd paj är inte riktigt en hit. Men, men matsvinn blev det icke.
 
Visa bifogad fil 22227Gulaschen hade hunnit bli god till lunchen idag. Nu ljum sallad på mathavre, halstrad hjärtsallat, gurka och paprika, ugnsrostade kikärter, hackade nötter, citron och kulturtantsketchup. Att ha levt på köpta matlådor, mackor och gröt har gett mig en vansinnig grönsaksabstinens.
Gud så gott det lät och såg ut! Kikärterna, hur gör du dem? Blötlagda men okokta, eller kokta? Torrostade eller med någon olja? Nu blev jag jättesugen på stekt sallad :d
 
Grönsakssoppan hade blivit en gryta och hade satt sig lite mer och blivit mer smakrik. Så det gjorde inte så mycket att det var tredje dagen i rad som jag åt den. Till kvällsmat blev det ugnsrostad potatis och morot - ovanligt goda råvaror båda två - med pankopanerad halloumi och vita bönor marinerade i en sötstark chilisås och lite vitlök och eventuellt något mer. Gott! Till efterrätt två stora hjärtan-pepparkakor (Gilles) och två lussebollar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 429
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 530
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp