Blir avundsjuk. En dålig sallad på mitt jobb kostar 105 kronor. Ett kokt jäkla ägg vill de ha 10kr för![]()
Åh
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blir avundsjuk. En dålig sallad på mitt jobb kostar 105 kronor. Ett kokt jäkla ägg vill de ha 10kr för![]()
Åh, underbart! Tack snälla! Det ska bli SÅ kul att prova mig fram!Just nu är jag inne i en seitanperiod och tycker det är skitroligt att experimentera med det! Har hittills serverat det som stekta köttbitar liksom. Biff till rotmos, små bullar till pasta, på spett med jordnötssås och ris. Ikväll ska jag försöka göra hamburgare! (Med hembakat morotsbröd, currymajonnäs och lökringar.) Den godaste burgaren jag någonsin har ätit var en seitanburgare som jag åt på ett vegancafé i en stadsdel med det fantastiska namnet Wrzeszcz (Gdansk). Hoppas kunna efterapa den i någon mån.
Angående kryddning så dyngar jag i så mycket jag bara kan i smeten. Rejält med soja (så blir färgen bra också), buljong, torkade örter och gärna liquid smoke och någon barbecuesås eller liknande.
Hehe, inte mig emotJag misstänker f ö att min nyfunna roll som seitanfantast hänger ihop med den pågående antiglutentrenden.![]()
Fint, kikade lite på vardagsmatad när jag letade recept, men först efter att jag kommit igång med produktionen igår. Alltid skönt att ha någon som testat recept innan, dessutom.@Koltrast Det här receptet är det jag har utgått ifrån i mitt seitanexperimenterande. Men jag kokar det inte i pannan som beskrivs i receptet, utan i en kastrull med rejält med vatten. Blir bättre då har jag erfarit.
Vad thai cube är, förstås!
Nu kände jag igen dem på bilden. Det är väldigt bra om det finns åtminstone någon ätlig färdigmat att köpa, tycker jag.
Ogillar.Blir avundsjuk. En dålig sallad på mitt jobb kostar 105 kronor. Ett kokt jäkla ägg vill de ha 10kr för![]()
Rekommenderar det starkt (men så är jag helt förälskad i Polen också)! Vacker stad med mycket kultur och historia att kika på, bra muséer. Missa absolut inte att ta en tur till Westerplatte om du åker dit!Nu fick jag även ytterligare en anledning att åka till Gdańsk, som jag förut bara passerat.
Nja, asiatiska importbutiker är ett säkrare kort.Kan jag köpa seitan enkelt nånstans i matbutik?
Det bör finnas i någon asiatisk livsmedelsbutik, tycker jag. Här finns det både färdigt och i form av seitanmjöl (rent gluten) tex i en affär som heter Saigon food. Jag vet inte om det möjligen är en kedja?Kan jag köpa seitan enkelt nånstans i matbutik?
Låter bekant på något vis.Det blev Tryffelpasta med massa vitlök, salladslök, chiliolja, kycklingrester, gula kantareller och parmesan.
Ja, jag håller med. Vi har en uppsjö av restauranger och hämtställen nära kontoret, men ibland behöver det gå fort och man vill inte alltid ha sallad (även om självplockbaren i huset bredvid är riktigt bra) - då är Convini-maskinerna som vi har i huset helt perfekta. Man har ett litet plastkort eller en app (eller båda två) som är länkat till ens bankkort, och så drar man det eller scannar appen och får tillgång till kylar och frysar med allt ifrån yoghurt och keso till läsk, glass, mackor, Wasa sandwich och sånt, tuggummi och sånt och - kylda och frysta färdigrätter. Vissa skulle jag inte ge mig på då de inte ser särskilt aptitliga ut när andra äter dem, men just Thai Cube är riktigt bra. Och, får sägas, Karins Lasagne från Dafgårds är riktigt god om man kryddar upp den ordentligt
Och det är inte ens dyrt. Samma priser som på stormarknaden, skulle jag säga.
Gud, Vad gott det lät!!Extremt trött, men orkade till sist steka tre sorters svamp länge och långsamt. Duttade över lite tryffelolja och en skvätt vitt vin som i stort sett fick koka in. Salt och peppar. Färska spenatblad. "Chips" av Serranoskinka. Rostade vitlöksflagor. Blanda alltsammans med färsk papardelle (eller vad det heter; breda bandpasta) och servera med riven parmesan och svartpeppar ur mortel. En riktigt trevlig Rioja till. Nu kaffe och mörk choklad.
Gott och enkelt är mitt ledord.