Press-stopp!
Jag har bakat tårta! Eller, en tårta som enligt önskemål inte skulle vara en tårta.
Jag rostade en blandning av mandlar, hasselnötter och valnötter, som jag sedan hackade en del av grovt och mixade en del av fint(och sparade några till karamellisering och garnering). Rörde ihop nöthacket- och mjölet med en marängsmet med lite smält smör i. När den tunna botten bakats och svalnat bredde jag på en ricotta- och färskostkräm smaksatt med riktigt koncentrerad fläderblomssaft och sedan en väldig massa skivad frukt och bär, hackad mörk choklad och de karamelliserade nötterna. Planen var att frukt och bär skulle arrangeras med stor omsorg, men till det räckte inte tiden, men väldigt gott blev det i alla fall.
Jag blir lika förvånad varje gång något blir bra när jag bakar, eftersom jag närmast är bakningsanalfabet och i det här fallet famlade jag mig fram utan vare sig recept, exakt plan eller google(!).
Mat fick vi också: tabouleh, grillad paprika, aubergine och champinjoner, halloumi och myntayoghurtsås.