Sv: Tittar in i ditt kök - del 6
<snip>
Sen måste jag påstå att den godaste majsen på kolv, är den färdigkokta på burk på ica. Så krispigt god och lagom söt som ingen färsk kolv kan mäta sig med.
ryyyyssss

Majsen har ar betydligt "smakrikare" och sotare an i Sverige och den vita har mest smak och sotma av alla. Sedan har jag lart mig har att man inte kokar majs ... man kokar upp vatten utan salt (saltet gor majsen seg sa den fastnar mellan tanderna) och ploppar i majskolvarna och slar av plattan innan det kokar igen. Den allra godaste majsen ar dock nar man haller kokande vatten i en kylvaska av hardplast och lagger ner majskolvarna i ett par timmar. Da blir de inte overkokade, utan haller sig perfecta hur lange som helst.
Jag kokar oftast kolvar och skar av majsen sjalv, lite bokigt, men sa mycket godare. Sedan serveras majsen med smor, salt och valfri krydda.
<snip>
Den utbredda vanan att servera konserverad majs i enklare salladsbufféer förstår jag mig inte på.
<snip>
Jag holl pa bli tokig pa all acklig burk majs pa sallader nar jag var i Sverige sist. Till sist havdade jag bestamt att jag var allergisk sa jag kunde inte ha majs.
<snip>
Men så ska det väl inte vara? Ska det inte bli mindre och tjockare sås så att man drar isär köttet nere i såsen - och får det lagom geggigt?
Yep, det ar precis sa det "ska" vara. Den sasen ser onekligen fet ut. Jag skulle ocksa kyla och ta bort fettet men behalla sasen. I orginal utforande drar man isar kottet med tva gafflar sa det blir riktigt tradigt och blandar med sasen. Min sas bestar mest av vad jag har hemma och vad jag ar sugen pa just da.
Det har ar en typisk South Carolina sas till Pulled Pork ... (en 'cup' ar ungefar 2 dl) man blandar ihop allt och later det sta i kylen i ett par dagar innan man anvander sasen.
1 1/2 cup cider vinegar
1/2 cup ketchup
1/2 cup water
1 tablespoon sugar
1 teaspoon salt
1/4 teaspoon red pepper flakes
Har ar en annan typisk South Carolina sas till Pulled Pork, den har med senap. I SC och Georgia har man ofta senap till lite allt mojligt, nagot som jag upptakt att jag tagit efter.
1 cup prepared yellow mustard (gul "French" senap)
1/2 cup balsamic vinegar
1/3 cup brown sugar
2 tablespoons butter
1 tablespoon Worcestershire sauce
1 tablespoon lemon juice
Sjud pa svag varme i 30 minuter.