Sv: Tittar in i ditt kök - del 6
Vi är nyligen hemkomna från Berlin. Roligt som alltid att resa, men själva staden lämnade inga varmare känslor - kanske på grund av att det var svinkallt, mulet och blåsigt hela veckan. I riktigt vårväder kan jag tänka mig att den är mer charmerande. Berlinarna var dock trevliga, och vinet gott (liksom Radler, men inte Berliner Kindl - usch för blaskig lager!).
Vi har inte ätit särskilt tyskt förutom currywurst första dagen, vilket inte var någon hit. I övrigt lyxiga frukostar på hotellet, med egen frukostkock som tillagade omeletten/äggröran/pannkakorna enligt önskemål, rökt lax och allsköns mumsigheter, och sedan lättare förtäring och mer substantiellt på kvällen. Wienerschnitzel, japanskt och italienskt blev det, samt lite thailändsk nattmat här och där. Höjdpunkten var middag på KaDeWe - man fick välja råvara och tillbehör själv från enorma buffe-sektioner. Råvaran tillagades sedan enligt önskemål. Jag valde tonfisk, stekt medium, med en fortfarande rå kärna, med råsteka små potatisar, örter och citronsås. Himmelskt.
Nu skönt att vara hemma! Flygande Jakob idag - fy för den lede så gott det är.

Imorgon papardelle med räkor, röd pesto, vitt vin, basilika och parmesan, och på söndag firar vi min födelsedag med räkcoctail till lunch, samt pilgrimsmusslor och blomkålspuré till förrätt, lammfilé med potatiskaka och cognacssås till huvudrätt, och pepparkakscheesecake med citron till efterrätt. Längtar redan.