Tjafs i stallet *låångt*

A

anonymusen

Jag skriver under anonymt nick.

Jag blir så less på allt tjafsande i stallet, från stallägarens sida. Det verkar dessutom bara vara riktat mot mig, ingen annan av de inhyrda blir mobbade. För jag anser att det är mobbing. Idag fick jag en redig utskällning och anklagades för att ljuga, något jag absolut inte gjorde.

Lite bakgrund:

Min häst gick på bete med deras hästar för några år sedan och när jag gjorde träckprov året efter visade det på väldigt mycket mask. Ingen av de andra hästarna kollades. Jag avmaskade och bytte bete. Året efter hade han ingen mask enligt träckprovet. Dock så återkom masken året efter det och har hållit sig ganska konstant de senaste 2 åren. Han har relativt mycket mask men inte alls lika mycket som första året. Jag är noga med avmaskning, träckprov och mockning av hage. Hästarna han gått på bete de senaste åren avmaskas men kollas inte. Betet saneras inte heller. Så jag vet inte om de har mask eller hur mycket. Han går på bete i ett annat stall än det hon normalt står i.

Hästarna i stallet avmaskas 1-2 gånger per år och kollas aldrig. Betena de går på saneras aldrig och har använts i flera flera år. Så ingen vet om hästarna där har mask eller inte. Min häst går med en annan valack i hagen och jag fick nyligen reda på att den hästen aldrig avmaskas eller kollas.

Så till problemet:

Min häst går nu i en annan hage och jag skulle idag mocka ur den. Jag hittade en gammalbajs hög som absolut inte kunde vara från min häst, den var för gammal för det. Den måste vara från hästen som gick där sist. I den högen hittade jag mask. Jag berättade det för stallägaren, jag tänkte att de kanske ville veta och åtgärda det. Det var enbart av omtanke jag berättade det. En stund senare fick jag världens utskällning och anklagades för att ljuga! Att min häst har mask och att jag bara försöker skylla ifrån mig och rentvå mig själv. Försöka få dem att framstå i dålig dager. Att min häst kommer att smitta deras hästar. Vet inte riktigt hur det skulle gå till med tanke på att ingen vet om deras hästar har mask eller inte. Dessutom står han själv och jag avmaskar med ett dunder maskmedel jag blev rekommenderad av min veterinär. Jag mockar dessutom hagen varje dag. Men de vill nästintill ställa min häst i karantän!

Jag blir bara så less, jag ville bara vara snäll och berätta, men får bara skit tillbaka. Det är inte första gången. De lägger sig i hur jag sköter och tränar min häst och lägger sig i mitt privatliv. Säger åt mig att sälja min häst för att den är ändå inget att ha osv. Jag bytte stall ett tag, men av rent praktiska skäl var jag tvungen att byta tillbaka till stallet jag står i nu. Det stall jag bytte till ligger 3 mil bort, men om jag kunde skulle jag byta stall. Tyvärr är det svårt för mig att ta mig dit då jag inte alltid har tillgång till bil. Stallet jag står i nu har bra bussförbindelser, så de dagar sambon har bilen kan jag åka buss.

Hur hade ni tacklat problemet? Vad ska jag göra? Jag vill bara skälla ut dem och säga att de kan komma tillbaka när de gjort träckprov på deras hästar, men det är inte riktigt rätt väg att gå. Usch vad jag blir less och mår dåligt. Ville väl mest gnälla av mig och be om råd från er kloka bukefalister!
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Numera bör man ju ta träckprov först innan avmaskning, jag förstår liksom inte problemet. Man måste ju se på detta genom ett större perspektiv om det finns flera hästar i stallet, föreslå att träckprov tas på samtliga hästar. Vi skickar in ett sk samlingsprov, och sen odlas de utifrån behovet. Vi får sen en redovisning på hur det står till på varje häst, utifrån det avmaskas hästarna.

Som sagt, lämna denna sk utskällning utan notis och förslå ett träckprov på samtliga hästar. Vi de ha motiv till varför? Då kan du säga så här. Vem vill medicinera något man inte vet om det behövs, om det behövs kan det ju vara bra att veta vilket preparat som är bäst att ge för full effekt.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Vi de ha motiv till varför? Då kan du säga så här. Vem vill medicinera något man inte vet om det behövs, om det behövs kan det ju vara bra att veta vilket preparat som är bäst att ge för full effekt.

Eller att man faktiskt inte längre bara kan gå och köpa maskmedel, det krävs numera provsvar från analys som visar att det finns mask i hästen för att ens få ett recept från en veterinär. Det är det som krävs numera, ett recept för att få köpa maskmedel.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Men uppenbarligen är det inte så i det här fallet, om jag tolkar TS rätt. Här har man antagligen tillgång till en veterinär som skriver ut maskmedel till rutinavmaskning.

Då måste man tackla det på en nivå som kan förstås och kännas obekväm för var och en.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Det behövs inget provsvar för att få recept. Däremot måste man ringa till vet och få ett recept utskrivet. Tanken är kanske att man ska veta om hästen man avmaskar har mask eller inte men det behöver man inte kolla. Går få recept ändå. Så det enda som har hänt är att det har blivit dyrare.

Trist för ts att det blivit så här. Jag skulle försökt strunta i det. Låt dem sköta sina hästar och ta hand om din egen. Ibland lönar det sig inte att försöka vara snäll. Då är det bättre att bara försöka sköta sig själv.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Märkligt.:confused:
Häromkring, vad jag vet o hört av andra så gäller det att vet vill veta analysprovets nummer innan man får något recept. Har man inget får man inget recept.
Även min kompis som skulle inhandla maskmedel fick ett pekfinger på apoteket att hon var tvungen att ha recept.
Själv har jag å andra sidan inte behövt avmaska än då hästen nollade på de senaste träckproven.

Men sen så finns de väl de som tänjer på gränserna, för det är ju tänkt att det ska vara receptbelagt pga
att grundtanken är ju att alla ska göra träckrprov för att se om det ens är nödvändigt att avmaska & det för att minska risken för att maskarna ska bli resistenta.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Märkligt.:confused:
Häromkring, vad jag vet o hört av andra så gäller det att vet vill veta analysprovets nummer innan man får något recept. Har man inget får man inget recept.

Det beror kanske på om veterinären känner till stall och hästägare eller inte. Jag behövde inte tala om något provnummer utan sa bara att provet visade det och det. Nu har jag haft samma veterinär i flera år och fick recept utan problem. Sen att just det medlet jag skulle ha var slut är ju en annan historia
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Så kan det också vara.
Tur för er som kommer liiite smidigare undan, i fall man skulle av misstag råka tappa bort numret till analysen.

Det finns ju inte så många veterinärer här omkring o de flesta håller inte reda på häst och häst.

Men måste säga att det känns ändå lite märkligt, för då kan ju de flesta fuska ändå och avmaska helt i onödan och risken för att maskarna ska bli resistenta lever kvar.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Det krävs provsvar :crazy:? När jag rabblade provsvaren för distriktsvet sist, för att få rätt maskmedel, fick jag höra att denne "inte visste så mycket om sådant". Jag fick maskmedel utskrivet, men inte kändes det som om veterinären hade särskilt stor koll på vad hon skrev ut egentligen...
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Till TS,har själv stått i ett stall som minsann inte hadde mask så det så,men när en ung häst fick akut kolik av bandmask så blev det tyst...Jag hadde tagit ett kolla masken och om det visat sig innehålla Mask så hadde jag helt sonika avmaskat min häst och meddelat dom andra eller om dom inte är mottaglia för kalla fakta ,avmaskat utan att säga ett ljud. Min häst går före alla ev bessevissrar....:p
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Men uppenbarligen är det inte så i det här fallet, om jag tolkar TS rätt. Här har man antagligen tillgång till en veterinär som skriver ut maskmedel till rutinavmaskning.

Då måste man tackla det på en nivå som kan förstås och kännas obekväm för var och en.

Här har vi en veterinär som skriver ut maskmedel utan träckprov. Man ringer och får ett recept, behöver inte ens prata med veterinären utan kan tala in på telefonsvararen. När jag diskuterade avmaskning med veterinären tyckte h*n att jag skulle använda detta dundermedel så att jag slapp göra så många träckprov (2 st/år).

Vet faktiskt inte om jag vågar föreslå träckprov på deras hästar även om det skulle vara en väldigt bra idé. Är rädd för att det skulle bli ett väldans liv och att både jag och pållen skulle få lida för det. Även om jag föreslog det snällt och vänligt utan anklagelse, bara fakta. De är lite av "så här har vi alltid gjort och så ska man göra". De skulle förmodligen ta det som en anklagelse, att jag lägger mig i hur de sköter sina hästar.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Trist för ts att det blivit så här. Jag skulle försökt strunta i det. Låt dem sköta sina hästar och ta hand om din egen. Ibland lönar det sig inte att försöka vara snäll. Då är det bättre att bara försöka sköta sig själv.

Jo, jag ska göra det i fortsättningen. Strunta i deras hästar och inte säga till något mer. De tog det antagligen som en anklagelse, att jag menar att de inte tar hand om sina hästar. Trist, eftersom så inte var fallet. Har funderat under kvällen och diskuterat fram och tillbaka med sambo och mina föräldrar och kommit fram till att jag förmodligen flyttar hästen till det andra stallet. Jag vet att det finns en boxplats ledig där och på något sätt får det lov att ordna sig med transport dit och hem. Allt går bara man vill ;) Jag orkar inte med detta tjafs och gnäll, i det andra stallet är stämningen underbar och stallägarna är otroligt hjälpsamma.

Till alla: Tack för era svar! :bow:
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Till TS,har själv stått i ett stall som minsann inte hadde mask så det så,men när en ung häst fick akut kolik av bandmask så blev det tyst...Jag hadde tagit ett kolla masken och om det visat sig innehålla Mask så hadde jag helt sonika avmaskat min häst och meddelat dom andra eller om dom inte är mottaglia för kalla fakta ,avmaskat utan att säga ett ljud. Min häst går före alla ev bessevissrar....:p

Jag har fått hjälp att lägga upp ett avmaskningsschema, så jag går efter det och tar träckprov regelbundet. Jag har diskuterat maskpreparat med veterinären och han tyckte att tex bannminth var som att kyssa sin syster... De i stallet använder sådana medel och har deras hästar rikligt med mask blir de då garanterat inte maskfria :crazy: Vet inte om de växlar preparat heller. Försöker tänka att min häst går före dem och deras dumma kommentarer, men det är lite jobbigt när de kommenterar allt. Hur mycket mat min häst får (de sköter utfodringarna och ger min häst mindre mat än jag sagt till om eftersom de anser att han är tjock), vad för sorts mat han får, hur jag tränar/inte tränar, hur jag mockar osv. När jag får kommentarer hela tiden går jag till slut på helspänn och börjar smussla med det jag gör så att de inte ska se. Avmaskar tex i "smyg", vill inte att de ska se vilket preparat jag använder och när jag avmaskar, med vilka intervaller. Tar träckprov när de inte ser osv.

Tråkigt med unghästen som fick kolik, jag hoppas det gick bra för den.
 
Sv: Tjafs i stallet *låångt*

Är det inte bättre du samlar alla i stallet till ett möte ? där talar du om hur du känner det och frågar varför du helat iden får en massa kommentarer om allt ?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 677
Senast: Shixle
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Psykisk (o)hälsa
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp