Tjänstevikt

Morsan

Trådstartare
Nu är vi insnöade!! VAD är tjänstevikten på en transport?

Totalvikt: transport + last
maxlast: isf hästarna

Vad är då tjänstevikten?

Sv: Tjänstevikt

Exakt. Tjänstevikt på ett släp är släpets egen vikt.

Men det kan vara bra att tänka på att det kan ibland skilja mellan papper (regbevis) och verklighet. Vissa väger in släpen utan reservhjul, matta, mellanvägg, bommar etc. så redan innan man lastat hästen har man runt 100 kg last i transporten.

Jag vet inte om jag någonsin sett termen "maxvikt" användas. När har du gjort det? Lite enklare att gissa vad som syftas till om man ser sammanhanget.
Kanske är det någon som löst använt ordet och syftat på maxlast?
Eller är det kanske någon som använt ordet som syftat på hur mkt vikt en bil får dra?

Det är ingen term som jag kommer ihåg används i vanliga fall när man pratar om släp och bilar.

"Maxlast" är den maximala last ett fordon får lastas med.

Hmm, det var på körkortsprovet.
Då fanns det ett regbevis också skulle man säga hur mkt släpet fick lastas med, då fanns det ngt som hette både maxlast och maxvikt..

Fast står det inte "Maximal släpvagnsvikt"? Måste gå hem och kika...

Hänger upp mig på att ordet är så kortfattat och tillintetsägande...:smirk:

Nej, maxvikt = vad släpet max får väga för att bilen ska få dra det (står längre upp i tråden)

Exempel:

Med B-kort får din bil dra ett släp med totalviken 900 kg.
MEN din bil får dra ett släp som väger max 1300 kg (är då = maxvikt). Detta kräver dock BE-behörighet.

Du har ett släp med tjänstevikt på 500 kg och maxlast på 1000 kg, dvs totalvikt 1500 kg.

Du kan alltså dra släpet om det är lastat med max 800 kg, eftersom tjänstevikt + last = 1300 kg.

Totalvikt: 1500 kg (släp)
Maxlast: 1000 kg (släp)
Maxvikt: 1300 kg

OBS! Siffrorna i exemplet är helt tagna ur luften!

Hoppas det inte blev alltför rörigt...

Mvh Charm, som för 3 timmar sedan klarade uppskrivningen för BE!

Ja, det är olika, men det står i registreringsbeviset vad respektive bil får dra på olika behörigheter. Ja, ofta krävs BE, eftersom max tillåtna totalvikt för att få framföra ekipaget på B-kort ofta är lägre än högsta tillåtna släpvagnsvikt (maxvikt).

Hoppas du förstår! :p

Du har säkert rätt i det du skriver. I verkligheten (på reg beviset) är jag dock rätt säker på att det inte bara står "maxvikt" utan även något mer kring det ordet - eller hur?
Har inget ett reg.bevis i närheten och kan titta?

Ska kolla när jag kommer hem senare ikväll! :)

Nej, det står nog som du skriver; maximal släpvagnsvikt. Maxvikt är mer talspråk, lättare att säga. :)

Då är det hela glasklart ju! Blev väldigt konfunderad om man kunde få frågor på t ex "Maxvikt" på BE-kortet...

Har för övrigt kollat igenom regbeviset för både släp och bil, mycket riktigt används aldrig termen "Maxvikt".

Att Hagens_Zorba blev förvirrad är ju inte så konstigt! Men det måste ha stått annorlunda på provet än vad hon kom ihåg.

Sen finns det bruttovikt= vad släpet väger(tjänstevikt)+aktuell last(läs hästen)
Bruttovikten får inte väga mer än vad bilen väger heller för att få köra med B kort, och så klart inte över 3,5 ton, då krävs det BE kort

Du svarar inte mig va? Jag har koll på vikterna (även om det kanske inte lät så i diskussionen ovan, men det var ju för att någon använde ett hemmagjort (förkortat) uttryck.

Bruttovikten får inte väga mer än vad bilen väger heller för att få köra med B kort

Och där har vi Lovisa_Leonoras fina undantag. Det är inte alltid man får dra så mycket som bilens tjänstevikt heller alltid - man måste alltid kontrollera bilens registreringsbevis innan man kopplar ett släp på kroken!

Bruttovikten får inte väga mer än vad bilen väger heller för att få köra med B kort, och så klart inte över 3,5 ton, då krävs det BE kort

Bruttovikten är bara i ett undantagsfall aktuellt när det gäller B-kort (och det är slamkryparen att bilen får dra mindre än B-kortsbehörigheten tillåter). Annars är ju alltid TOTALVIKTEN som spelar in när det handlar om B-kort.

Dels är det som tidigare nämnts ingen självklarhet att detta gäller för alla bilar, regbeviset är det enda sättet att kontrollera vad bilen får dra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka