Tjänstledig för studier - sommarjobb i annan bransch

must

Trådstartare
Jag är tjänstledig för studier (en utbildning på två år som startade hösten 2015). Under tjänstledigheten har jag inte arbetat något, men vill nu sommarjobba i en ny bransch (det yrket jag utbildar mig till).

Arbetsgivaren som jag är tjänstledig från frågade om jag kunde jobba där i sommar, vilket jag inte vill. Jag vill jobba i min nya bransch i stället, men helst ändå fortsatta vara tjänstledig om det skulle vara tillåtet.

Jag hittar inget solklart om det är möjligt att få göra detta, utan tolkar det som att det i så fall är en uppgörelse mellan arbetsgivare och den som är tjänstledig? Någon som vet vad som gäller, om det är upp till varje arbetsgivare eller om det finns bestämmelser? Antar att jag för att kunna ta ett annat sommarjobb måste säga upp mig, men undviker helst det om det trots allt skulle vara tillåtet att under sommaren (när studierna inte håller på) arbeta på annan arbetsplats.

Egentligen är det väl bara att söka en sommarkurs på distans samtidigt som du jobbar med det du vill sen om du inte lyckas fullfölja den har inte din vanliga arbetsgivare med att göra. Lite fult men tror att det är helt lagligt. Men har du redan fått tjänstledigt för hela tvåårsperioden så förstår jag det som att du ändå gör vad du vill paralellt med dina studier, du har redan fått ledigheten beviljad. Det är bara om du söker tjänstledigt terminsvis det borde kunna bli problem.

Det är inte ok att jobba hos annan arbetsgivare om du inte har en överenskommelse om det med nuvarande arbetsgivare. Du har fått tjänstledigt för studier, inget annat. Tyvärr.

Försök komma överens om att det är ok, annars kan du ju alltid säga upp dig. Du verkar hur som helst inte ha tillbaka jobbet?

Skulle tro att din arbetsgivare kan kräva att du jobbar där i sommar eftersom du inte är tjänstledig för studier under sommaren. Vet att många i min klass hamnat i detta problem. Vissa arbetsgivare är schyssta och låter dig vara tjänstledig även under sommaren men jag skulle tro att du är utelämnad till din arbetsgivares goda vilja. Fråga dem om de tycker att det är ok, är det det så kör annars får du fundera på om du ska säga upp dig för att kunna sommarjobba eller om det är viktigare att ha kvar din tjänst och därmed jobba på ditt vanliga jobb i sommar.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 245
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år... 2
Svar
20
· Visningar
1 919
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka