Tjänstledighet för studier - vad händer mellan terminerna?

Lavine

Trådstartare
En bekant planerar att bli student för en längre utbildning och jag rådde henne att söka tjänstledigt för studier, trots att studierna kommer att innebära att hon flyttar till annan stad (hon tänkte säga upp sig). Men sen slog det mig, man söker väl bara tjänstledigt för varje termin så att säga, när studierna pågår, måste/förväntas hon då återvända och jobba på den arbetsplats hon är anställd på på somrarna? Om hon inte söker någon sommarkurs förstås (ingen aning om såna planer). Det är inom Handels.

Ja, jag tänkte på den enda heltidsstudent som jag själv jobbat med, den personen jobbade somrarna (förutom 4 veckors semester), men den personen bodde kvar i stan och ville jobba.

Jag har sökt tjänstledigt för studier och sökte då för två år i sträck (hela utbildningen). Min arbetsgivare förväntar sig inte att jag ska komma in på loven.

Det beror väl väldigt på vad man har för tjänst och på arbetsgivaren om det ens är möjligt eller vettigt att komma in och jobba några veckor. Även där det varit möjligt är det inte självklart pga flytt osv så det är nog en dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare som får ske

Jag sökte för hela studietiden (3,5 år) och arbetsgivaren frågade första sommaren om jag ville jobba, men förväntade sig inte det. Jag fick ett annat sommarjobb som var mer riktat till branschen jag utbildade mig inom och det var helt okej för min arbetsgivare. Jag tänker att det viktiga är att ha en dialog om hur det förväntas att man ska göra.

En bekant planerar att bli student för en längre utbildning och jag rådde henne att söka tjänstledigt för studier, trots att studierna kommer att innebära att hon flyttar till annan stad (hon tänkte säga upp sig). Men sen slog det mig, man söker väl bara tjänstledigt för varje termin så att säga, när studierna pågår, måste/förväntas hon då återvända och jobba på den arbetsplats hon är anställd på på somrarna? Om hon inte söker någon sommarkurs förstås (ingen aning om såna planer). Det är inom Handels.

Det skriver du vanligen i din tjänstledighetsansökan - mellan vilka datum du vill vara tjänstledig och hur stor andel av din tjänst du vill vara ledig ifrån.

Vill du inte vara tjänstledig under ex juni-juli-aug så får ni komma överens om det när du gör din ansökan. Du kan söka tjänstledighet för hela utbildningen också, och då är du ju helt enkelt inte på plats alls de 1-2-3-4 år som du fått tjänstledigt.

Aha, okej, jag trodde att utbildningens datum styrde tjänstledighetsansökan, men då förstår jag att de skulle kunna skapa en egen överenskommelse. Jag tyckte det var synd om hon ska säga upp en fast tjänst med de fördelar det har. Tack alla!

Man har rätt att vara ledig så mycket som det krävs för studierna. Det går alltså att söka för hela studieperioden om man tror att det behövs eftersom man inte har möjlighet stt flytta fram och tillbaka. Däremot så kan då arbetsgivaren behöva godkänna i förväg att man får jobba någon annan stans under somrarna om man vill göra det eftersom det annars finns risk för att de kan försöka neka.

Man söker antingen hela utbildningen eller per termin. Detta för att du har rätt att få jobba på somrarna mellan terminerna om du vill. Vill du inte det, sök för hela utbildningen. Jobbar du extra under tjänstledigheten ska det i första hand ske på ordinarie arbetsplats, vill du jobba på annan arbetsplats måste du fråga först egentligen (det gjorde inte jag, struntade faktiskt i vad ord arbetsgivare hade för åsikt). Jag var också tjänstledig från jobb inom handels så har pratat mycket med facket om detta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 765
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 952
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag är tjänstledig för studier (en utbildning på två år som startade hösten 2015). Under tjänstledigheten har jag inte arbetat något...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 615
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka