Tjära i päls

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fialinas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 223
F

fialinas

Hej hej!
Kletat på tjära på utsatta ställen i boxen då jag har fått två "bävrar" men de har kletat ner svansar o gnuggat halsen mot tjäran. Någon som vet hur man lätt får bort den ur pälsen. Prövat med schampo o varmvatten men blev etter värre kletigt bara. Snälla lite tips?

Sv: Tjära i päls

Jag brukar ta bort kåda ur pälsen på mina hästar med hjälp av matolja, kanske det kan funka på tjära också? Konsistensen påminner ju iaf om kåda :)

Klipp hela hästen :rofl: Nej skämtar med dig. Hört att diskmedel ska vara bra eftersom det är så fettupplösande. Man tvättar inte hela hästen såklart utan bara de partier med tjära :D

Jag har också en liten bäver och jag har köpt något man smörjer på på utsatta bitställen som ska smaka pyton. De kladdar inte på hästen och han har slutat bita där jag kletat ut. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men jag har nog köpt det på Hööks.
Tänkte att de kanske inte är så kul att ha en häst insmord med tjära....

Tack för tipsen ska pröva lite av varje matolja diskmedel mm

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 011
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka