Tussilago

Trådstartare
Brukar tjära min hästs strålar ibland då hon lätt får röta/blir mjuk o uppluckrad. Det bästa är väl att tjära på helt torra hovar, men nu när hon går på bete utan tillgång på stall kan det vara svårt.

Frågan är alltså om det är mer skadligt än bra för hästen att man tjärar på fuktiga hovar? Stänger man in fukten då?

Sv: Tjära..

jag brukar tvätta hoven med jodopax, torkat ur med en handuk och sedan tjärat. har funkat bra även på betet.

Smart! tack för det! Har aldrig fallit mig in att torka hovar med handduk, men det klart att det funkar!

jodopaxen hjälper hoven "att torka" bli hårdare. jag har gjort så på en av mina som lätt blir lite mjuk i hoven, på min hovslagares inrådan.

jag joddar också.. det rådet har jag också fått från min hovis.

Då ska jag testa jodopax då! Kan man ha en lite starkare lösning än man har till sår?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 980
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur