Tjat om dessa bett...igen ;)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare red_devil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 100
R

red_devil

jag har hamnat i bettljungeln igen... jag hör delade åsikter om att betsla upp lr inte..
Iaf, Hon är ett Hlb sto snart 7 år.. Grymt tuff och orädd i huvvet, gör mkt som hon vill, har en MKT stark villja framåt finns nästan inget som kan stoppa henne, samtidigt som hon ibland kan bl riktigt tjurig och sparka lite hejvilt lr bara bli istadig.. iaf en mkt bestämd dam.
Går i perioder med dressyrarbetet, när hon e på bra humör så går hon kanon!
Ute blir hon bara stark o vill springa, fast ej stressig..
Och det är i hopningen jag vill betsla upp, hon går ganska lågt med huvvet, och blir stark ner o fram, samtidigt som hon springer, har provat jaktkandar o pelham, funkar delvis men jag trivs inte me dom och hon blir låg och ihopdragen av dom..
Fick däremot testa ett ovanligt bett av tränaren, 2 delat i munnen, lååång skänkel både ovanför o nedanför själva bettringen, ingen kedja..
hon gick super, blev högre och öpnare i formen, och hon lyssnade fick superbra språng!
synd bara att bettet är spec gort och beställt från tyskland så det finns nog inte så många iaf inte i sverige att köpa... (ska försöka skaffa en bild om nån är intresserad..?..)
Och nu vet jag inte vad jag ska stoppa i munnen på henne...
tips från tränaren var Mylers kombinationsbett....
Nån som har erfarenheters av d??
finns att köpa? kostar?
kom gärna med andra förslag..

Hon är genomkollad och jag har FÖRSÖKT träna lydnad :angel:
men hon gillar helt enkelt att springa fort, hon är lite speciell.. ;)

Sv: Tjat om dessa bett...igen ;)

Jag gissar på att det var ett amerikanskt gag du fick prova.

Jag tror inte på några kombinationsbett, det lär inte få henne öppnare i formen. Har du provat vanliga gags?

Høres ut som om din er ganske lik min i sprangen (og igrunn ellers også) jeg har prøvd mye forskjellig, gamle sprangtreneren min tok med ene etter andre bittet.. Men jeg endte tilslutt opp igjen på noe så vanlig (og forhatt?) som Pessoa, dette fungerer veldig bra, hun hører på mine forholdninger og hopper fint.

En het häst måste man börja om med , tycker jag....det hjälper inte att ta till skarpare bett....Finns jätte bra små övningar, där man använder så små fina hjälper som möjligt, Oftast är hästen så van när människan kommer upp på ryggen att den förvänta sig, att man ska hålla honom hårt, och ju mer du dra i honom ju starkare bara bli han...och ju fortare bara går det....Jag vet har haft en hel del heta hästar, det går får dem att lyda på det lilla minsta om du bara får rätt hjälp.....;)

Tack för era svar!
jag har åxå tänkt på gag men men d gervell ett tryck neråt i naken..?..
jag har verkligen försökt att rida markarbete o lydnad... men hon blir så fryktansvärt stark! det känns som om man bara sitter o sliter i henne när hon får sina ryck.. :crazy:

det ger iofs ett visst tryck på nacken.

de hästar jag har ridit på det (inkl min egen som gärna drar ner skallen och blir stark när han har lust) har kommit upp med nacken och fram med nosen i en väldigt trevlig hoppform :)

ungefär såhär
(bilden är iofs tagen just i en anridning, men den visar ändå rätt bra vad jag menar)

har du testat hissbett? det kanske skulle fungera? :S

Okej, jag får prova lite! det som är så synd e att bett kostar mkt....
borde finnas ställen där man kan hyra en kort period för att testa :idea: om d inte redan finns ;)

men om jag rider på ett vanligt gag o pållen får för sig att sticka, bettet kommer ju åka upp till bra bit i munnen om jag måste ta tag lite extra..?:confused:

:bow:

Har du provat hackamore eller kandar?
Hade det varit min häst så skulle jag träna mycket markarbete, dvs flytta bakdelen, flytta framdelen, få hästen att gå bakåt och framåt med minimalt tryck, träna tömkörning med mycket öppna, sluta, bakdelsvändningar. PÅ det viset får du en lydigare häst i ridningen också.
Tråkigt med hästar som ligger på bettet, tror inte man löser det med enbart skarpare bett.
Har själv en häst som är lite åt det hållet, idag rider jag på hackamore eller kandar och det skulle aldrig falla honom in att dra i tyglarna, tyglarna blir ibland i slakaste laget efetrsom han är så pass lydig så huvudlaget blir ibland ovidkommande.

på tex lillhästen i stav kan man hyra bett (iaf deras mylerbett) över en helg el så och prova, vet dock inte hur vanligt det är med det systemet i övriga delar av landet

japp, jag har provat hackamore och kandar.
men hackamore går det OK ute, men blir rätt stark endå..
Funkar ju att hoppa med det fast hon blir rätt lång o stark o svårstyrd..
Kandar har jag provat ett par ggr vid dressyr och uteritt, jag har alldrig ridit med det på en ordenkligt skolad häst så jag är inte så van med det o slutade med det för jag ville inte fortsätta ifa jag bara gorde massa fel. sen så blev hon rätt upphetsad av det, NÄR man får kontroll över henne av nån anledning så blir hon inte glad..
men en anna i stallet provade kandar på henne och hon går ju för övrigt BRA med det! det är igentligen inga konstigheter med det, då går hon lite lätt skolor o m.m.

ja, jag såg att dom hyrde* ut bett... ska fundera över det, synd bara att det bara e över en helj.. men men

red_devil skrev:
Okej, jag får prova lite! det som är så synd e att bett kostar mkt....
borde finnas ställen där man kan hyra en kort period för att testa :idea: om d inte redan finns ;)

men om jag rider på ett vanligt gag o pållen får för sig att sticka, bettet kommer ju åka upp till bra bit i munnen om jag måste ta tag lite extra..?:confused:

Fördelen med ett gag är att du kan ha dubbla tyglar! Om du har ett par tyglar i bettringen (som på ett vanligt bett) och hon sticker så åker det inte upp.
Men en del avskyr att ha dubbla tyglar. Så det beror på vad du själv tycker...

Liknande trådar

Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 491
Senast: iNHALE
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket... 2
Svar
36
· Visningar
3 798
Senast: Seabaz
·
L
Hoppning Går rakt på sak. I hoppningen blir min D-ponny nästintill okontaktbar. Han blir het, otroligt stark och "springig". Får han igång... 2
Svar
30
· Visningar
2 760
Senast: kopparberg
·
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första... 2
Svar
33
· Visningar
6 548
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?
  • Hönstråden II