Bukefalos 28 år!

Tji fick jag!

K

karlsson

Jag har alltid känt mig lyckligt lottad, när min 3 ½ -årige hanhund inte ännu riktigt fattat det här med löptikar... Det var längesedan han började frysa fast vid pinkfläckar ute, markera 500 gånger i minuten osv. Men han har aldrig visat intresse för själva tiken!

Vi har tränat med höglöpande tikar, han har legat på platsliggning bredvid dem, till och med vistats inomhus med dem (under sträng kontroll naturligtvis) och det enda han har uttryckt är "ska vi leka?". :D

Så i torsdags när en bekant ringde och frågade om det gick bra att hon tog med sin löpande labradortik sa jag "ja men visst, det går jättebra". ;)

Väl framme tog jag ut min hund ur bilen och upptäckte att han:
1. Är MYCKET starkare än mig :eek:
2. Kan konsten att dra i kopplet så att jag vinglar till :eek:
3. Har enmassa olika läten som jag aldrig hört förut :eek:
4. Började "hacka tänder" och fick en grumlig blick :eek: (är han sjuk? tänkte jag oroligt)
5. Spottade ut både korv- och frolicbitar som han normalt sett har kunnat lära sig cykla för att få :eek:

Väl hemma har han visat att han dessutom kan smita från mig på kvällsrastningen för att få lapa tikdoft 500 m bort. Inte ens min arga uppsyn kan få honom att flytta sig ur fläcken. :mad:

Kort sagt - han har nu förstått på ett ungefär vad löptikar är till för... :smirk: :smirk: :smirk:

Hur blir era hanar i närheten av löptikar?
 
Sv: Tji fick jag!

Iiiii.... min är bara 14 månader, och han har inte kommit igång med de där dumheterna riktigt ännu (däremot pinkade han på boxdörren i stallet igår). :-D
 
Sv: Tji fick jag!

Ja du vet det är efter 3 som det blir allvar det där med tikar/hanar ;) (Iaf vad gäller mina barnsliga hundar...) Jag tar inte ut något föräns efter det!!
 
Sv: Tji fick jag!

Vi har två hanhundar, Hugo och Joker.
Här i huset där vi bor finns det 3 tikar, två av dom är S:t Bernhard´s och den tredje är en Lapphundstik.
Hugo reagerar lite lite om S:t Bernhardsbrudarna löper, men det är inte mkt. Lapphundstiken nonchar han!
Joker däremot reagerar med fullt register på alla tre :smirk:

Hos min mamma har en av grannarna några Finnspetsar, där reagerar Hugo med gnäll,yl, matvägran och försöker rymma såfort tillfälle ges.
Där reagerar inte Joker ett smack, utan kan fortsätta gå lös på gården. Han hakar inte ens på Hugo till Finnspetsarna om dom båda är lösa.
 
Sv: Tji fick jag!

Tippan skrev:
Ja du vet det är efter 3 som det blir allvar det där med tikar/hanar ;) (Iaf vad gäller mina barnsliga hundar...) Jag tar inte ut något föräns efter det!!

Första hunden, du vet. ;) ;) ;)

När han var unghund och fysiskt "stor" trodde jag att min hund var färdig mentalt. Tänkte att min hund måste vara en av de största mesar som går på jorden, som viftar på svansen åt alla och vill pussa hela världen. Minsta tillsägelse och han slängde sig på marken, ååååh så bra han går ihop med alla hundar... :)
Första lilla gruffet med annan hanhund blev till eftertanke, ett slagsmål gav mig insikt om att min lilla bebis kanske börjar bli vuxen... osv... :o

Nu detta med löptikar. :angel:

Min fråga är - vad ska jag vänta härnäst? :eek:

*sneglar på den lille och funderar vart tiden tog vägen* :p
 
Sv: Tji fick jag!

Ja härnäst kommer målbrottet, pubeshår och mopeder ;) :D
 
Sv: Tji fick jag!

Tja jag tycker att sen blir de bara lugnare och lugnaresen ju äldre de blir :angel: Det blir liksom bara bättre när de passerat den åldern *he he* Men som sagt så efter det kommer ju "allvaret" också. Att de börjar snäsa ifrån mot andra hundar och så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 910
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp