Tjock av tuggben?

Trissa

Trådstartare
Är det så, att hunden blir tjock av tuggben? Skiljer sig i så fall sorterna åt?
Jag försöker få ner min hund i vikt, och hon är väldigt förtjust i de vita retrievertuggen. Det vore trist att behöva ta bort den stunden på kvällen för henne. Tyvärr kan jag i dagsläget inte öka på motionen heller.
 
Ibland står det på hur många kalorier det är i benen :) Hur stor är hunden och hur stora ben får hon? Kan du byta tuggbenen mot typ en morot i stället?
 
Ja, de innehåller typ 98% protein (om jag minns rätt) men ska finnas innehålls deklaraton på förpackningen.
De "värsta" är de med tex kyckling lindat runt/i annars borde det inte vara så stor skillnad
 
Ibland står det på hur många kalorier det är i benen :) Hur stor är hunden och hur stora ben får hon? Kan du byta tuggbenen mot typ en morot i stället?
Hon väger 17 kg och tuggar lätt i sig 3-4 ben i veckan, den modellen som är kanske 15 cm långa. Om jag försöker ge henne en morot i stället så kommer hon att spotta på mig.
 
Det finns ju smaksatta "fusk"-tuggben som är gjorda för att hålla i all evighet. Kanske det kan vara ett alternativ? Då får hon både tuggupplevelsen och det goda men utan extra kalorier.
 
Är det så, att hunden blir tjock av tuggben? Skiljer sig i så fall sorterna åt?
Jag försöker få ner min hund i vikt, och hon är väldigt förtjust i de vita retrievertuggen. Det vore trist att behöva ta bort den stunden på kvällen för henne. Tyvärr kan jag i dagsläget inte öka på motionen heller.

Det handlar om kcal. Får hunden för mycket kalorier så blir den tjock. Men tuggben gör inte hunden automatiskt tjock.
 
Hur är det med "riktiga" ben, tex revben från nöt och liknande?

Märglösa ben är inte lika kaloritäta, men jag skulle ändå se upp med dem. Det är det där lilla extra mellan måltiderna som brukar ställa till det med vikten, så se till att anpassa fodergivan utefter hur mycket annat hunden får i sig under dagen. Kan den inte motioneras så mycket så är det ännu viktigare att hålla igen på intaget av "snacks".
 
Ruben älskar torkad kycklingfilé och får det några kvällar varje vecka, då drar jag ner lite på kvällsmaten de dagarna i stället.
 
Minska på maten när hon får tuggben. Räkna in det i dagsransonen.
Hurdå? Jag har alltid räknat mängden mat efter kroppsvikt, aldrig på det sättet som man gör med hästar med smbrp, energi osv. Kan man göra så på hund också, och vad är riktvärdena i så fall?

Generellt, hur lite mat kan man ge? Jag får göra en pudel angående morötterna @AraSlei ,när man äter kortison går det tydligen utmärkt att knapra morötter. ;) Så nu är jag ju i ett helt annat läge när det gäller att ersätta mat med grönt istället. Men det måste ju finnas en nedre gräns för att få i sig vitaminer och mineraler tillräckligt?
 
Japp, renhorn finns överallt. Till och med här i UK, fast här är det kanske hjort kantänka? :)
Himla bra alternativ om hunden faktiskt är intresserad. Mina har aldrig varit det - men värt att prova!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
766
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
943
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp