tjock mage/sadel kasar

heland68

Trådstartare
Hej,

Undrar om någon snäll islandshästmänniska kan råda/ge tips? Har en bra sadel som ligger väldigt bra på ryggen på min nya häst (islandssto 5 år). Det kortsiktiga problemet är hennes mage, den är ganska rund så sadelgjorden dras fram och därmed hela sadeln. Köpte nyligen en dyr antiglidpadd från Top reiter vilket tyvärr inte har hjälpt mycket. Har sökt i forumen men hittar bara äldre trådar och tänkte att det kanske på senare år kommit fram bra nya tips, nya sadelgjordar eller annat fiffigt?
Tackar på förhand!
 
Sv: tjock mage/sadel kasar

Fast om hon är tjock så försvinner problemet med att går ner i vikt ;)
 
Sv: tjock mage/sadel kasar

Rider en del barbacka men vill även kunna galoppera en del i skogen och räddharen i mig :nailbiting: vill gärna ha en sadel som sitter fast då … hästen är trots allt endast 5 år i år och under inridning ...
 
Sv: tjock mage/sadel kasar

Eftersom magen trycker fram gjordes och då drar fram sadeln så spelar det inte så stor roll vad du gör gör, så länge hon är för tjock.
 
Sv: tjock mage/sadel kasar

En lösning för ett kortsiktigt problem
wpid-sadelgjord1.jpg

(hästen på bilden är bara fotomodell, varken fet eller hennes sadel)

En sån här "bakgjord" löser problemet med glidande sadel på tjockishästar. Den har stötts och blötts i diskussioner här på Buke i omgångar. Det finns dom som tycker den.är ok och det finns dom som hävdar att hästen inte kan andas och att den är förkastlig.

Du får själv bilda din åsikt. Den bakre gjorden skall inte dras åt utan bara ligga om bakom kulan. Den har då iaf inte hindrat mina hästar från att andas. Jag har använt den i omgångar på min hopplösa fetknopp (han får en hiskeligt svullen gräsmage på somrarna) och när jag red igång mitt sto efter föl. Gjorden är givetvis ingen lösning för en sadel som glider för att den inte passar hästen.

Gjorden finns inte i färdigt koncept. Jag har byggt min av ett stigläder som träs mellan bom och sits, ett par lädertyglar som klipps av och görs hål i för att sedan fästas med pistolhaken i ringarna. Och en sadelgjord med gummiband.
 
Sv: tjock mage/sadel kasar

Tack för ett konstruktivt tips :), absolut värt att prova. Hittade faktiskt samma tips häromdagen i ett äldre inlägg här från Silverkedjan, och även samma sak på en facebook-sida som heter "Lindahs Häst och Ridfilosofi" (som jag för övrigt kan rekommendera varmt, mycket intressant läsning). Håller på att fixa till sadeln så jag ska kunna testa detta till helgen.
 
Sv: tjock mage/sadel kasar

det är ju typ som den bakre gjorden på en del western sadlar? fast minns inte vilken funktion de sägs ha..
Kom på en annan hemma lösning jag såg någon stans på nätet, var en baksele. Typ en sån man har på körhästar. fördelar trycket mer än en svanskappa.
 
Jag har arab (läs har inte sadelproblem pga tjock mage utan ofördelaktigt format bröstben + en aning bakhög) och har för ett par månader sedan investerat i denna http://www.chevalridsport.se/sadlar/sadelgjordar/ Jag vill tillägga att jag har en välutprovad sadel av en duktig sadelprovare och det var även där jag fick nys om denna fantastiska sadel. Har haft antiglidpaddar, forullspaddar utan kant bak och till och med funderat på svanskappa. Men så var min tränare testpilot för denna underbara uppfinning och nu har jag även investerat i den alltså. För det är en investering. Den är dyr som stryk, men värd varenda slant. Sedan jag började använda den har det bara de allra busigaste dagarna krökts ett och annat hår på hästens rygg. Den är även fördelaktig med hästar med bra sadelgjordsläge då den tillåter hästen att andas och röra sig friare än en "vanlig" gjord tack vare sin konstruktion.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
12 749
Senast: Nepenthe
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 910
Senast: Terese
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 859
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp