Tjock och vacker svans

Sv: Tjock och vacker svans

Tack för alla tips och råd! :bow: Jag skall testa under vintern och så får vi se om hon fått en tjock och vacker svans till sommaren! :D
 
Sv: Tjock och vacker svans

Det har ju väldigt mycket med maten att göra också, testa att ge Linfröolja, det är kanon för magen och kanon för pälsen! :laugh::love:
 
Sv: Tjock och vacker svans

jag tar alltid man och svans pälsglans i svansen innan jag rider och borstar ut med en svans borste eller rotviska alt bara spreja och reda ut topparna.
ger också linför pellets och ibland biotin för pälsen ^_^, hästen har super glansig päls och lagom tjock svans och man. enda felet är att den spretar högst upp när man flätar.
32476371.jpg
32406827.jpg
 
Sv: Tjock och vacker svans

Prob-olja i svansroten högst upp för att undvika kilet på sommaren.

Sedan håller jag med flera här att hålla svansen ren och med pälsglans och reda ut den iallafall ett par gånger i veckan, med "snälla" borstar och händerna.

Vanlig bakjäst och steeljoint mineraler ger bra kvalité från insidan.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Sedan håller jag med flera här att hålla svansen ren och med pälsglans och reda ut den iallafall ett par gånger i veckan, med "snälla" borstar och händerna.

Fast sliter inte det mer än att låta svansen vara ifred? Ett par gånger i veckan blir för mig nästan varje gång jag är ute hos hästen, att tvätta svansen så ofta låter väldigt tidskrävande. :p
 
Sv: Tjock och vacker svans

Fast sliter inte det mer än att låta svansen vara ifred? Ett par gånger i veckan blir för mig nästan varje gång jag är ute hos hästen, att tvätta svansen så ofta låter väldigt tidskrävande. :p

Jag skulle inte borsta och tvätta så ofta, ös i med pälsglans bara.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Nöj dig med att köpa nån pälsglans vilken som helst och var försiktig med svansen. Det räcker en bit på vägen :)
 
Sv: Tjock och vacker svans

Beklagar det sena svaret...varit bortrest.

Jag brukade klippa några cm nertill, där det är som mest slitet/spretigt. Volymschanpo behöver väl ingen närmre presentation :confused:, vilket schampo som helst som ger volym funkar säkert! Minns inte vilket jag använde, kan ha varit Head & Shoulders. :)
 
Sv: Tjock och vacker svans

Jag har kämpat med 2 st hästar som haft "skitsvansar" och fått dem tjocka!

Mitt tips är att dränka med något(varje dag,helst flera ggr dagen) bra starkt glanssprey (effol är en favvo) och låta den vara varannan dag-fläta varannan! :) Om du måste pilla på den så får du ta och reda ut den med fingrarna försiktigt! ;)
Jag har en fiffig grej till min polle (som har en juvligt fin svans nu), det kallas tailwrap, det är tre stycken "rör" av lycratyg som man flätar ihop vilket gör svansen fin och skyddar den! Googla på det!:D
 
Sv: Tjock och vacker svans

Tack för tipsen, jag åker dock inte ut till min häst varje dag, så där faller lite idén med att dränka i glansspray ofta. Fläta svansen är jag lite kluven till, känns som det kan slita på svansen också? :confused:

Någonting för att fläta in i svansen känns väldigt tveksamt, Ariel går i lösdrift med andra hästar som gärna pillar och drar, det är nog svårt att ha munkorgen på någon längre stund. ;)
 
Sv: Tjock och vacker svans

Så du menar att man kan använda människoschampo? :confused: Då kan vi ju använda samma schampo jag och hästen. :D

Till man och svans har jag gjort det vid särskilda tillfällen som tex tävling. Mitt tips gäller alltså vid enstaka tillfällen för att få lite extra volym, men det är ju inget som kommer ge en tjockare svans på sikt. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 750
Hästvård Mitt ena sto har alltid haft en ganska klen svans, men sedan jag började ge henne rätt balans på mineralerna upplever jag att den blivit...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 722
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 546
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp