Tjock yllepläd utan DDT

parellikusken

Trådstartare
Jag har en fantastisk yllepläd som jag hittat på loppis, den är tung och tjock samt har en underbar grön färg. Nu på vintern sover jag med den varje natt ovanpå täcket, jag gillar värmen och att täcket blir tyngre. Sover bättre när jag har den.
Det hade varit helt perfekt om det inte vore för att den är "varaktigt maläkta" och har blivit det med hjälp av ett bad i Mitin. Det betyder att det är DDT i den, vilket inte är så nyuttigt. Ämnet är cancerogent och påverkar hormonerna.
Lyssnade på Loppmarknadsarkeologerna i våras och insåg då att min filt är indränkt i detta ämne och egentligen bör brännas upp i en mycket hög temperatur. Jag har ignorerat det faktumet tills nu då det inte längre känns så bra med min pläd, drömde inatt att den gett mig cancer..

Nu vill jag alltså ha tips på filtade plädar som är riktigt tjocka och värmande (gammalt kallades de väl ylletäcke) och som inte är behandlade med något som innehåller DDT.

Någon som har tips till mig?
 
Tack för påminnelsen! :) Jag har själv tänkt att jag ska byta ut mina gamla Viola Gråsten-filtar som jag sover med, men har inte kommit mig för... Tänker att laplandecostore kan vara ett bra ställe att börja på, men annars funkar det nog bra med valfri nytillverkad ekologisk ullfilt, för den typen av bekämpningsmedel som användes i de gamla filtarna får inte användas längre.
 
Tänk på att om ni gör er av med de gamla DDT-grejerna så ska de lämnas som ”farligt avfall” på återvinningsstationerna, sätt gärna en lapp på med ”innehåller DDT” så säkerställs det att de förbränns på rätt ställe.
 
Tack för påminnelsen! :) Jag har själv tänkt att jag ska byta ut mina gamla Viola Gråsten-filtar som jag sover med, men har inte kommit mig för... Tänker att laplandecostore kan vara ett bra ställe att börja på, men annars funkar det nog bra med valfri nytillverkad ekologisk ullfilt, för den typen av bekämpningsmedel som användes i de gamla filtarna får inte användas längre.

Är det DDT i dom filtarna?
 
Men sprids det några mängder vid vanlig användning?
Vad jag fattar så ska det sitta ganska stabilt i materialet.
 
Tack för tipset! :)

Är deras riktigt tjocka?
Ja det är dem, däremot så är de dem dyra. Men de som är lite billigare vet jag inte hur tjocka de är egentligen.
Vill man ha ett budgetalternativ så har de tjocka ullfiltar på ILVA, men då har jag ingen koll på hur reko ullen är.
 
Ja det är dem, däremot så är de dem dyra. Men de som är lite billigare vet jag inte hur tjocka de är egentligen.
Vill man ha ett budgetalternativ så har de tjocka ullfiltar på ILVA, men då har jag ingen koll på hur reko ullen är.
Kan absolut tänka mig en som kostar lite mer, jag vill ha en av bra kvalitet som jag kan ha i många år.

Tittar lite på den här då jag tyckte mönstret var så vackert. :)
 
Men sprids det några mängder vid vanlig användning?
Vad jag fattar så ska det sitta ganska stabilt i materialet.

Det är ganska stabilt. Men DDT är bioackumulerande och persistent, så de små mängderna du ändå får i dig stannar kvar och fylls successivt på. Det är cancerogent samt påverkar hormoner (östrogen, androgen och binjurarna).
 
Men sprids det några mängder vid vanlig användning?
Vad jag fattar så ska det sitta ganska stabilt i materialet.
Jag har också funderat lite över upptaget... Eftersom klororganiska föreningar väl är fettlösliga så antar jag att en eventuell exponeringsväg skulle kunna vara genom huden vid längre direktkontakt, men den stora exponeringsvägen borde väl ändå vara genom damm. Dvs små partiklar som avges från filten när den flyttas/används, som hamnar i hushållsdammet, som vi sedan andas in eller sväljer (omedvetet). Plus att det ovanpå det är väldigt persistenta ämnen, så min slutsats blev att jag trots att jag älskar mina gamla filtar inte längre vill ha dem hemma... :cry:
 
Uuhhh... Hur vet man om filtarna är behandlade? Har ett tjugotal militärfiltar (grågröna) som är misstänkt hela trots åldern....
 
Uuhhh... Hur vet man om filtarna är behandlade? Har ett tjugotal militärfiltar (grågröna) som är misstänkt hela trots åldern....
Som jag förstått det brukar det vara en märkning på dem där det står att de är varaktigt makbehandlade eller liknande och sedan vilket medel de använt. Rekommenderar att lyssna på radioprogrammet jag länkade till i första inlägget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp