Bukefalos 28 år!

Tjock yllepläd utan DDT

Jo men det tål kanske att upprepas att de inte ska gå i brännbart om nu många skulle börja slänga samtidigt. För det vore värre än om de låg i förrådet.

Men om jag hade en skulle jag behålla den till någonting och ha den i förrådet eller så tror jag. Eller, jag har någon gammal filt i förrådet men jag tror den är för gammal för DDT. Har Klippan i soffan och skulle iofs aldrig vilja sova med en DDT filt i sängen dagligdags :). Men gamla filtar är fina. På landet har vi en hög och tja de blir nog kvar bara.

Klippan hade några lite tyngre filtar också och mer hårdvalkade. Jag har två men de hade jag tänkt sy om.
Fast de som läser i den här tråden vet nog redan om att man inte bara ska slänga dem. Jag har några gamla filtar själv som jag nog ska kolla upp, men jag vet att flera av dem saknar märkning och har tvättas oräkneliga gånger men de gör ingen skada där de ligger hopvikta.

Tyvärr har jag en väldigt fin gammal filt som jag kommer sörja om jag gör mig av med den, inte för att jag använder den men för att den är arvegods.
 
Fast de som läser i den här tråden vet nog redan om att man inte bara ska slänga dem. Jag har några gamla filtar själv som jag nog ska kolla upp, men jag vet att flera av dem saknar märkning och har tvättas oräkneliga gånger men de gör ingen skada där de ligger hopvikta.

Tyvärr har jag en väldigt fin gammal filt som jag kommer sörja om jag gör mig av med den, inte för att jag använder den men för att den är arvegods.
Jo precis, så eftersom de inte är farliga för miljön när de bara ligger kan man behålla dem om man vill tänkte jag.

Jag fick en känsla av att många inte ens visste att filtarna kunde innehålla DDT och tänkte då att om man inte vet det kanske man inte heller vet att det inte duger med vanlig bränning för att bli av med. Men kanske också tänkte att om någon läste mitt extra inlägg i frågan i onödan kanske det inte direkt skadade dem. Så länge det hindrade någon annan från att slänga i brännbart kunde det vara värt det, även om de flesta redan visste.
 
Kan man på nåt sätt testa om en filt innehåller ddt?

Vi har flera stora filtar av okänd ålder som saknar lappar.
 
Kan man på nåt sätt testa om en filt innehåller ddt?

Vi har flera stora filtar av okänd ålder som saknar lappar.

Genom analyser på ackrediterat laboratorium. Men bekämpningsmedelanalyser är dyra, och man behöver nog diskutera med labbet hur man bäst tar ut representativa prov på ett helt organiskt material.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp