Tjocklek Bucas regn/vinter?

Polly_Mulle

Trådstartare
Hjälp mig!

Har ett Bucas Smartex regn som bara är tunt filtfodrat och jättebra vår/hösttäcke, sedan har jag också ett Bucas Altex 2000 vintertäcke (all-in-one-winter är väl den korrekta benömningen) som jag köpt begagnat och tänkte att det kunde vara ett bra mellantjockt täcke, men HUR tjockt/varmt är det egentligen?
Jag upplever det som tjockt, tjockare nu än när jag köpte det faktiskt. Hästen har Shires och Horsepower 300 g vintertäcke i vanliga fall...
Skulle ni kalla Bucastäcket som lika varmt eller som svalare? Hjälp mig! :D :crazy:

Sv: Tjocklek Bucas regn/vinter?

Bucas "all-in-one-winter" är jättevarma. Du kan ha enbart ett sånt täcke på hästen och det klarar lätt avkyla ner till -20 till -25 grader.

Fyllningen är 490 gr.

Det lite tunnare hösttäcket (Smartex-Rain) klarar temperaturer mellan 2-13 grader (rekommenderad temp), men funkar ok när det även är ett par minusgrader.

Du kan kolla på bucas hemsida: www.bucas.com.

Jag kollade på Smartextäckena. Har för mig att värderna är samma för Smartex och Altex.

/Lizzie

Oj, det var betydligt tjockare/varmare än jag trodde. Jag som trodde att det var kallare än mina 300 g täcken.
Synd bara att de glider bakåt så mkt, hjälper det att lägga ett tunt bävernylonstäcke under tro? För att pälsen inte ska tugga täcket bakåt?

Om du lägger ett bävernylontäcker under - missar du inte andasfunktionen då?

På mitt Bucastäcke så har jag sytt ihop halsringningen lite. Jag har gjort ett veck till ovanför det veck som finns och sytt för hand. Får göra det på nästan alla täcken jag har till pållan. Men när halsringningen inte är så stor längre, så upplever jag att täcket ligger bättre på plats.

/Lizzie

Mitt 135 smartex railn ligger underbart, kanar inte utan ligger still och ger inte skav. Men mitt altex 2000 winter (modellen med lös bogfront) är 145 cm, köpt begagnat och jag har redan kortat bogdelen ca 15 cm, grejjar jag mer nu så blir det för litet...
Tunt bävernylon kan inte göra så mkt för andasfunktionen väl? Och han har inte på sig det dygnet runt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka