Tjockt foder

misan

Trådstartare
Är det bara jag som reagerar på att stalltäcken verkar ha tjockare foder än vintertäcken nu?! T.ex. i hööks finns stalltäcke med 400 g fyllning (eller "polyesterfilling" som det brukar stå :D ) , men det tjockaste vintertäcket jag hittade är 380 g. Jag tycker det är lite underligt, man vill väl ändå ha hästen varmare "klädd" ute än inne?! Vi har beställt ett sånt där jättetjockt stalltäcke, för att ha under regntäcke ute, jättebra tyckte jag! :bump:

Sv: Tjockt foder

Nä jag såg samma täcke och hade samma tanke också. Men samtidigt står det ju i beskrivningen att det är tänkt för helklippta hästar, och de kanske behöver något riktigt varmt när de står stilla inne i ett kallstall tex om det är en super känslig häst kanske......
Jag vet att det är många som täckar sina hästar "dubbelt", men jag tycker inte det är ett så bra alternativ... blir så mycket spännen och gjordar som ökar risken för trassel olyckor, och dessutom förlorar täckena sin andas funktion om man lägger i lager..... försöker så långt det är möjligt att inte täcka upp hästen mer än nödvändigt, dvs är försiktig med att "över täcka" med tjockare täcken än vad som behövs. Men det var ju inte det du frågade om eller hur, så nu trampade jag över med åsikter jag inte var ombedd att ha :D

Har man häst i kallstall blir det ju betydligt kallare inne på natten än ute på dagen. Dessutom behöver man mer värme "utifrån" när man står still och sover än när man är i full aktivitet. (Men många med superfluffiga täcker har det nog mest för att det ser mysigt ut)

Hästen som vi tänkt ha täcket på är i och för sig en kbl travare, men helklippt, och eftersom han redan haft på vintertäcket ett tag kändes det fånigt att ha samma när det varit 20-25 grader kallt... Dessutom bra med ett extra om det är blött eller så..
Vi har tre hästar i stallet, häromdan när vi tog in dem var det nollgradigt i stallet, efter nån timme 4 grader, så lite värme håller de ju själva faktiskt.
Men att det skulle va kallare inne på natten tror jag inte, vi har ingen värme i stallet men som nyss nämnt värmer de ju lite. När det var -24 ute tror jag knappast det var kallare än så inne under natten. Men men, jag köpte ju täcket själv... :) fast i annat syfte.

Nä jag menade inte att det är kallare inne i stallet än ute, jag menade att hästen blir kallare när den står still i en box hela natten, jämfört med när den går omkring på dagarna och rör sig i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: aramis
·
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 036
Senast: Wera
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Hur bra är dessa? Jag läste någonstans att de är kylande då det inte finns något foder mellan häst och blött täcke. Det verkar ju... 2
Svar
28
· Visningar
6 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka