tjockt ylletäcke med gjordar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett sådant, en "golden-stripe-kopia", som tyvärr inte längre finns att köpa. Skulle vilja ha minst ett till sådant, men hittar inga. De ylletäcken jag hittar är antingen tunna sladdriga eller saknar gjordar - och det är alldeles för bökigt att själv sy dit gjordar och få det bra.
Jag är beredd att betala även ganska dyra pengar om jag hittar bra sådana täcken nånstans, men VAR ska jag leta? Nånsom vet var ajg kan hitta dem?
Alltså, det jag jagar efter är riktigt tjocka ylletäcken med kryssgjordar på och BRA spännen i bogen (så att de sitter där de placeras), självklart även med god passform.

Sv: tjockt ylletäcke med gjordar?

Jag har köpt en golden stripe filt i från Horze.com, men tyvärr är det alltså en filt och inget täcke. Annars är det jätte fin kvalité på den, den är tjock och hästen "svalnar av" om den är svettig osv. Kostade runt 700-800:-. Vet inte om det är möjligt att lämna in dessa till någon som syr? Som kan sätta på gjordar och bogspänne?

Men i alla fall så har jag sett att de saluför Ylletäcken ifrån Hansbosport på www.henrikssonsridsport.se Men de är dyra! Kostar nästan 2300:- och då är det bara med bogspännet fram, du får lägga på ytterliggare ca 200:- för att få med kryssgjordar. Men de går att få med flera färgkombinationer, man kan även betala mera för att få med t.ex. dubbla passpoiler och kantband osv. det är jätteläckert men som sagt dyrt. Men har man pengar så är det säkert värt det, för det är säkert kalasfint! Och har det bra kvalíté så håller det säkert länge!

Bidermans gör bra ylletäcken!
Jag tror att man kan få dem lite som man vill vad gäller gjordar, färger och kvalité.

Har köpt ett från Finn Tack på b*rjes! Kostade 498 tror jag! De är rätt tjockt, har gjordar och de glider inte omkring på sne och så! Mycket bra köp från min sida :bow:

Her finner jeg mange bra dekken! Har vært heldig som har hatt en kompis som har bott i Danmark som har hentet täcken på uppdrag! ;) De har jo "et originalt golden stripe fast i ekonomi utförande" nåt sånt. Också det originala har dem. Her er adressen. Det er jo möjligt de skickar till Sverige. Vad vet jag :idea:

http://www.shiresshop.dk/shop/viewCat_P.asp?idCategory=32

ameo skrev:
Jag har ett sådant, en "golden-stripe-kopia", som tyvärr inte längre finns att köpa. Skulle vilja ha minst ett till sådant, men hittar inga. De ylletäcken jag hittar är antingen tunna sladdriga eller saknar gjordar - och det är alldeles för bökigt att själv sy dit gjordar och få det bra.
Jag är beredd att betala även ganska dyra pengar om jag hittar bra sådana täcken nånstans, men VAR ska jag leta? Nånsom vet var ajg kan hitta dem?
Alltså, det jag jagar efter är riktigt tjocka ylletäcken med kryssgjordar på och BRA spännen i bogen (så att de sitter där de placeras), självklart även med god passform.

det finns skitbra täcken på shopen här i karlstad....inte sladdriga heller med läderspänne fram och två ordentliga gjordar...kan ta ett kort på mitt täcke om du vill...finns endast i mörkgrönt.....kostar 595 eller 695 om jag inte minns fel...dom skickar nog gärna om du vill ha ett, annars så kan jag fixa det....

Jag köpte ett ylletäcke till min mamma från Börjes för ca 270:- därför att det var enda svettäcket jag hittade i 165 cm. Det visade sig vara ett jättebra täcke! Hästen torkar jättefort, så det kan jag rekommendera!

Jag köpte ett ylletäcke på Horze. Det är normaltjockt, men sitter bra och har behållit formen efter tvätt i maskin.

Ska idag hämta ut bla ett ylletäcke jag beställtfrån B*rjes! Köpt på rea *tipsar*
Återkommer när jag sett och provat det! ;)

Först - de billiga ylletäckena på Börjes är inte ens HÄLFTEN så tjocka som de täcken jag är på jakt efter. De är tunna, sladdriga och alldeles för stora i bogen för att sitta bra på hästen - klämmer lätt på manken. SÅ de kan vara hur billiga dse vill, de är i mina ögon inte ens prisvärda...
jag Skrev ju TJOCKT ylletäcke ovan, eller hur.. ;)

Golden stripe-filt i all ära, men det är ju ett TÄCKE jag är ute efter, ett som kan ligga på hästen dygnet runt om så behövs. Filtar har jag massvis ändå - de är bra att lägga på en kortare stund men knappast över natten.

Bidermans täcke har jag sett, men det tilltalade mig inte. Dels var det inte 100% ylle och dels såg bogspännena inte särskilt hållbara ut.

I övrigt kollar jag de länkar jag fått och tackar för tipsen!

ameo skrev:
Först - de billiga ylletäckena på Börjes är inte ens HÄLFTEN så tjocka som de täcken jag är på jakt efter. De är tunna, sladdriga och alldeles för stora i bogen för att sitta bra på hästen - klämmer lätt på manken. SÅ de kan vara hur billiga dse vill, de är i mina ögon inte ens prisvärda...
jag Skrev ju TJOCKT ylletäcke ovan, eller hur.. ;)

Ja det var ju inte det tjockaste men helt ok och duger åt min pålle att ha som stall, transport och svettäcke.

Men tjockleken hade jag ingen aning om eftersom jag beställde det utan att ha sett det IRL. Därför sa jag att jag skulle återkomma när jag känt på det... ;)

Hoppas du hittar ett som passar iaf! :)

Hello Ameo!
Jag köpte Golden Stripe kopiorna från Shires.. ridsportshopen tror jag det var..

Dom är tjocka och har bra passform på mina grova D-ponnyer..
Är nöjd med dom absolut!

Mitt bästa ylletäcke är nog det från Horseware.. det är väldigt gammalt och har hållt sig hur fint som helst i evigheter trots flitigt användande.. Tror inte att dom görs längre tyvärr..

Jag har ett Bidermantäcke till min häst, och det är ordentligt tjockt med dubbla gjordar.
Jag rekommenderar det alla gånger!

Mitt är jättegammalt, antagligen från när min herre var i början på travkarriären (han är 11 nu) men det är fortfarande i fint skick, så det är bra kvalite också!

Har du kollat det på www.henrikssonsridsport.se som jag tipsade om?
Det ifrån Hansbo sport? Det kostar visserligen del, men jag har sett många tävlande storhästryttare här i länet som har sådana och de är kalasfina!! :d :love:

Angående Bidermans täcke...

Undrar om de gör olika varianter? :o
Det täcke jag hade var i 100% tjock ull, (dubbelt vid bogen t.o.m.) och hade rejäla bogspännen med läderstroppar. Det kostade 1600:-...

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ett bra ylletäcke till min häst. Tycker det är svårt att hitta ett som sitter riktigt bra. Min häst är ganska så bred...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: ameo
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 567
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 346
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka