Bukefalos 28 år!

Tjurigt sto

Zody

Trådstartare
Har upptäckt ett litet problem med min medryttartös nu de senaste veckorna..

Innan betäckningen i somras älskade hon att bli kliad och borstad runt juvret och den delen av magen, men nu.. :crazy:
Så fort jag ens närmar mig "de bakre" regionerna med borste eller hand läggs öronen bakåt, hon småpiper och kickar till.. Då vet. var ute för att konstatera dräktighet kickade hon konstant, och var sur långt efteråt..
Någon som upplevt samma sak med dräktigt sto, eller är det bara våran tös som är knäpp..?? :o

Tips på övningar eller liknande för att träna bort beteendet är välkommna, är inte spec. kul eftersom jag ändå måste borsta henne där..
 
Ingen som varit med om något liknande..?? :confused:
då är det vårat sto som fått troll i huvudet alltså..
 
Vårt ena sto är precis likadan, men jag ger mig inte. Nu har hon insett att det är jag som bestämmer vad som skall göras och inte göras. Vårt sto ändrar sitt humör under hela dräktigheten (har gjort så varje gång). I början av dräktigheten har hon faktiskt ett riktigt hingst beetende, blåser upp sig och visar upp sig för de andra stona. :rofl: vet inte om detta svar var till någon hjälp men nu vet du att ditt sto inte är det enda som beter sig lite konstigt :rofl: Lycka till med ditt kommande föl och med ditt sto!! :)
 
sicken tur att jag inte är ensam om att han ett knepigt sto då.. Har blivit väldigt känslig, och blir sur väldigt lätt, och det tar en stund innan hon förlåter en också.. :D
Men som tur är är hon lättmutad.. :o
 
Inget ovanligt alls....en blivande mamma blir gärna "prinsessan på ärten" :)
 
aha, som jag trodde då alltså.. *pustar ut*
Men samtidigt är det ju lite jobbigt.. :D
 
Mitt dräktiga sto har visat att hon vissa perioder inte är som "vanligt". Hon har det lite jobbigt. Är lite trött och upp och ner i humöret, mest mot dom andra hästarna.
Hon gillar INTE att bli borstad under magen mot juvret vissa gånger.
Eftersom jag är så god vän med henne så låter jag bli att borsta utan stryker med handen och masserar lätt istället. ;)
I morse så var hon överlycklig att jag borstade. Hon lyfter nämligen på bakbenet så att jag ska komma åt ordentligt :)

Så jag ser det varken som prinsessan på ärten eller att hon är tjurig eller att jag är en dårlig ledare. Hon är bara extra känslig under dräktigheten och jag har full förståelse för att det sker mycket med hennes kropp nu. Vårt förtroende stärks genom att jag visar henne respekt. Jag har inga behov av att visa mig som en "tuffing" eller "sätta henne på plats".

En finare form för kommunikation sträker förtroendet, framförallt möjligheten för hästen att kunna visa spontan glädje och ömhet.
 
Absolut.........alla "prinsessor" bör behandlas med respekt (och alla andra med för den delen).......de bär ju på något väldigt fint som vi ska få dela med dem :love:

Våra ston brukar tycka om när man pillar bort skräpet mellan juvren och det är bra att vänja dem vid beröring där. Det kan behövas om bäbisen behöver hjälp att dia eller om man behöver "mjölka ur" av någon anledning.
 
då är jag inte ensam alltså.. Har all förståelse för henne, måste vara riktigt jobbigt.. bara att titta på oss, när vi blir gravida.. :o

Ska prova med att massera henne istället, se vad hon tycker om det.. annars tar vi det sakta.. att jag masserar henne över resten av kroppen, men låter henne vara just vid ljuvret.

Jag vill inte heller visa mig som någon "översittare" eller liknande.. vi har redan ett fint förhållande, men eftersom jag aldrig varit med om någon dräktighet tidigare, tänkte jag att det var bäst att fråga.. om det är normalt att de ändrar humör, eller om det bara är min tös som fått troll i huvudet..

Så tack för ditt svar, ska se efter nu ikväll om hon uppskattar massage bättre! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 583
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 326
Senast: Efwa
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 024
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp