Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Sissa

Trådstartare
Idag överglänste hon sig själv, och stal en kvarglömd kopp te. Vi är duktiga på att plocka bort all mat, bröd osv, men ibland glömmer vi, och då är hon genast framme och stjäl. Vasken är också ett favoritställe att slicka matrester ur. Stekspade som ligger kvar i använd stekpanna är mumma att slicka av. Alla sina fynd bär hon till sin korg och njuter av där.

Hon är stor och lång, och når alla ställen i köket. Vi är många i familjen och har tyvärr glömt saker framme såpass många gånger att hon vet att det lönar sig att söka av köket när hon blir lämnad ensam.Det räcker att vi går upp på övervåningen, och hon är kvar på nedervåningen så stjäl hon. Eftersom nosen når upp till bordet kan hon stjäla bakom ryggen på en om det är tillräckligt attraktiva saker som frestar.

Hon har blivit tagen på bar gärning många gånger och då blivit korrigerad. Det är som om hon tänker att inga bannor i världen hindrar henne. Bara man hinner svälja är det värt all skit man kan få.

För övrigt är hon väldig följsam och lydig. Är alltid lös ute, följer snällt vid ridturer, kan gå fot lös förbi andra hundar och männskor, kommer alltid på inkallning osv. Vardagslydnaden fungerar perfekt, förutom att hon stjäl.

Någon som har tips och råd för att få stopp på tjuvaktigheten?
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Min ena hund gjorde så mot min inneboende. Hon kunde hoppa upp på bordet och glatt äta upp hans middag om han gick för att hämta något. Och struntade i om hon fick skäll när han kom på henne. Hon gjorde det inte när jag var hemma.
Förutom den sista gången hon gjorde så, då var jag hemma. Och min inneboende hämtade mig så jag kunde säga till henne.

Hon skulle aldrig drömma om att ta min mat ens om jag lämnar en tallrik i sängen när hon sitter där. Hon vet att det är mattes, och matte är ledaren.

Tyvärr är väl inte alla hundar så lätta.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Det är bara att gillra en fälla.
Ta några musfällor och dra en tunn lina (ex metrev) från te.x en macka till trampplattan. Dra sedan linan till nästa fälla o.s.v.
När hunden tar mackan så börjar det smälla lite överallt runt hunden och det bruka avskräcka i de flesta fall.
Att gillra så att hunden får en smäll på nosen samtidigt är ännu effektivare men många ggr. svårt att ordna.

Visserligen kan musfälla snärta till en del, men den skadar inte en hund, men den kan få sig en näsbränna. Hunden lär sig med tiden att känna igen lukten av fällan och kan då gå runt den. Men en lina från betet till fällan brukar den inte klara.

Du kan annars gillra upp en burk med vatten, eller något som skramlar väldigt mycket när det rasar ned runt hunden. Samma sak där, en tunn lina så att hunden inte ser eller luktar sig till fällan.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Hade en afghan en gång som snodde allt på bordet så fort man vände ryggen till. Fick aldrig ordning på honom, bara se till att bordet var avdukat och inte en smula kvar. Hur man fostrar dom till att låta bli, vet jag inte.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Det blir opraktiskt eftersom vi vistas mycket i köket. Hon skulle bli utestängd från flocken, vilket jag inte vill.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Bra idé. I hennes fall måste hon lära sig att det obehagliga kommer ifrån det hon stjäl och inte matte,

Ett antal musfällor har inhandlats från Granngården. Både igår och idag lät jag mat ligga framme, med gillrade fällor. Hon försökte en gång igår och en gång idag. Ingen mer gång samma dag efter att fällorna slog ihop. Hon blev i alla fall livrädd för skramlet. Jag försöker så ett tag, så kanske hon inseratt det är lönslöst.

Tack för tipset!
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Det var vårstädning hos mina föräldrar igår och medan jag satt o åt en kaka var grannens vovve så sugen att han fräckt nog försökta stjäla den ur min hand . Min hund som aldrig skulle få för sig detta stod brevid den andre hunden och såg ut att tänk "Va?Hur vågar du?!":eek: . Jag tror iaf att det har med attityd att göra. Hunden ifråga är tydligen en riktig tjuv och det behövdes inte så mycket mer än det onda ögat och en knuff för att han skulle gå därifrån. Å andra sidan är jag en främling för denna hund och då kanske jag var lite extra skrämmande..

Jag tror på pangares råd. Gillra en fälla. Ställ fram någon mat på diskbänken och göm dig. När hunden går in och ska ta det goda ger du den en åthutning.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Får hunden tillräcklig med mat så problemet inte beror på att den helt enkelt är väldigt hungrig? Går ju att byta till mindre kraftiga foder så att man kan ge mycket större portioner, eller blanda ut befintligt foder med ris etc... Tycler det låter som att hunden är hungrig! Om det inte råkar vara en labrador :smirk:
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Hundens attityd normalt är långt ifrån mopsig och uppkäftig. Väldigt följsam och smidig att ha att göra med.

Det är något med MAT. Hon är fixerad vid allt som går att äta. Och dricka tydligen, eftersom hon stall en kopp te. I förra veckan stal hon en påse vetemjöl, halvfull, och åt upp. Godis har hon näsa för, och har snott ett antal gånger ur barnens rum. Morötter, bröd, ja absolut allt som går att äta går ner.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Ingen labrador. :) Det är en weimaraner. Livlig fågelhund, alltså. Har också tänkt på om hon är hungrig. I dagsläget får ett högenergi foder som hon inte behöver äta så mycket av för att hålla hull. Har provat foder med mindre energi och mer bulk, så hon får större mängd och tugga mer. Problemet är att hon är känslig i magen, och i stort sett endast tål det foder hon äter nu, Royal Canin Sensible. Vad jag minns, stal hon lika mycket när hon fick större mängd foder.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Ja, just matfixering KAN faktiskt bero på att hunden är extremt hungrig. Jag skulle prova ge henne mera mat ändå, t ex blanda ris och annan bukfylla i fodret som även känsliga magar tål...
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Visst skulle det gå att stänga köksdörren. Kruxet är att vi är många i familjen, vi går in och ut, och köket är genomgångsrum från köksingången och till resten av huset. Alltid är det någon som glömmer att stänga. Vi skulle inte ha några problem om köksdörrena alltid var stängd, och vi alltid plockade bort allt ätbart. Men vips glömmer man, och då är hon framme.

Jag vill få henne att sluta med beteendet. Förra veckan när hon snodde mjöl och koppen te blev jag riktigt fundersam. Inte riktigt normala saker för en hund att vilja ha.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Jag ska testa det. Ris ingår i hennes foder hon tål, så förhoppningsvis fungerar det för magen.

Hon äter upp sin ranson torrfoder i ett nafs, vilket inte känns bra. Var det bara det, liksom, tycker både hon och jag. Hullet är fint, så hon får tillräckligt, men hon behöver nog mer bukfylla.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

En av mina tikar har varit lite åt det tjuvaktiga hållet - fast hon är ju då 30 cm hög och lite lättare att stoppa. ;) Iaf så blev det mycket bättre när jag började ge henne lite dagliga matberikningsövningar, både torrfodret och andra födoämnen. Läs om berikning här: http://hem.bredband.net/natalier/berikning.htm

Det skulle jag pröva istället för att bara rakt av ge henne mer att äta. Sen kan det förstås hända att tjuvaktigheten är rent okynne från en matgalen hund (det är ju ett självbelönande beteende liksom) och då kanske det inte hjälper, men man kan ju testa i alla fall. Vet att ägaren av hemsidan ovan började med berikning just för att en av hennes hundar var extremt matfixerad och tjuvaktig...
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Det fanns lite roliga tips där, tack!

Kul det där med "hur smakar en ugnsbakad aiubergine?", apropå att de ska få känna olika smaker. Det skulle min hund aldrig känna, eftersom hon skulle svälja den i ett nafs. :)
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

När jag ser vad du har för hund så förstår jag att du har problem. De skapar sig gärna sysselsättning om de inte har någonting annat för sig.
Hjälper inte de tips du fått så finns det en annan grej framtagen, det är en grej som heter Stygge.
Det är i princip en bakvänd råttfälla som ligger upp och ner. När fällan utlöses så i stället för att slå till mot hunden så slår bygeln mot bordet, golbet eller vad den ligger på och fällan kastas då iväg mot/efter hunden.
Den ska enligt de som provat vara mycket effektiv. den finns i olika storlekar och Storstygge är tänkt till rådjur och liknande.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

En av mina hunar är precis likadan, numera ger jag fodret 3 ggr per dag istället för 2 ggr, har dessutom bytt till ett foder för känslig mage och som smälter lättare. Eukanuba Sensitive Digest eller liknande heter det. På köpet är det mindre fett än det jag gav förut och jag har märkt att han redan har tappat lite i vikt så jag kan altså öka fodergivan + att han får äta 3 ggr per dag. Så hunden är numera jätteglad. Detta har visat sig jättebra för magen, hoppas att det ska visa sig lite på matfixeringen också så småningom...
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Ytterligare ett tips kan vara att sprida ut maten över en stor yta, tex på golvet eller en plåt. Så får hunden äta under längre tid än att kasta sig över maten
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp