Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Om man har en hund som tar mat kan man oxå försöka med att t ex ta en köttbit osm man lägger ett par dagar i ren tabasko så att den är helt indränkt och mycket stark.. låt den ligga så att hunden inte kan motstå den.. :angel:
fungerar på de flesta hundar..
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Jag kunde inte föreställa mig hur Stygge fungerar, så jag googlade och fann den här:

stygge-sa.jpg


Åh herre gud, vilken anordning. Den ska nog inte behöva smälla till och anfalla hunden särskilt många gånger innan hon fattar vinken.

Har du själv erfarenhet av Stygge?
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Tabasco och senap har vi prövat flera gånger, men bara genom stänka på köttbiten och vika ihop den. Hunden tog ingen notis om den extra kryddan, det slank ner som allt annat. Fort.

Marinering kanske blir något annat. Ska prova.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Ytterligare ett tips kan vara att sprida ut maten över en stor yta, tex på golvet eller en plåt. Så får hunden äta under längre tid än att kasta sig över maten

Det tipset fanns med i Jaahls länk om berikning. Värt att prova.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

som någon annan sagt: förbjud hunden att vara i köket.
sätt upp en grind.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Tabasco och senap har vi prövat flera gånger, men bara genom stänka på köttbiten och vika ihop den. Hunden tog ingen notis om den extra kryddan, det slank ner som allt annat. Fort.

Marinering kanske blir något annat. Ska prova.

Min hund har tjuvat och ätit upp sambal oelek så det fungerar nog inte på de glupskaste... :angel:
Sedan så fick jag tips om att ge senap när man skulle få hunden att spy (han hade ätit rätt mycket riktigt möglig mat) så jag tänkte att jag får hålla upp käften på honom och spruta ned det i munnen. Men det behövdes inte för han åt från handen. Tyckte det var gotta! :D Ingen spya men han blev inte så dålig heller som tur var.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Nej jag har inte behövt gå på Stygge själv. Det är en klurig kille som bor en bit norr om Skellefteå som har klurat ut denna grej. Han har även gjort olika fällor och en massa viltvårdsgrejer. En fd. jaktvårdare.

En annan grej som du kan prova är, om du har eller kan låna ett par jaktradioapparater eller andra kommunikationsradioapp. De finns ju även för att hålla koll på småbarn. Lägg den ena i närheten av där det finns något att stjäla, smyg sedan runt och spana genom ett fönster och när hunden kommer så säger du till ordentligt genom den andra apparaten.

Detta att rösten kommer utan att hunden han se någon brukar ha bra effekt.
Gud ser allt.....
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Jag kikade runt på hemsidan, vilka grejor han hittat på!

Jag har varit inne på det där med comradio. Grannen som jagar och är jaktledare borde ha en sån. Det finns många sätt att skrämma skiten ur sin hund utan att man själv syns!

Idag har jag haft musfällor strategiskt utplacerade på hennes favvoställen, diskvasken och köksbänken, med mat kvarlämnat. Hon har inte försökt en enda gång. Tyvärr misstänker jag att hon redan lärt sig känna lukten av dem, och låter bli därför. Idag smusslade jag med en fälla så hon inte såg den, men hon hörde nog, för hon nästan kröp iväg. Hunden är inte mesig eller harig på något sätt, men väldigt känslig för plötsliga utfall och rädd för snärtar mot kroppen.

Jag kör några dagar till med musfällor, och prövar sedan utan som koll.

Annars blir det grövre artilleri. Jag ska tänka på maten också. Hon ska få middag nu, sitt torrfoder utspritt på en plåt.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Är det tillräckligt glupska och snabba med att svälja, hinner de ju inte känna vad det smakar! Vad har du för hund?
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Kan glädja dig med att jag har en likdan hund..
.. en .. *host*.. Labrador! :D
Han äter allt, ärligt tror jag han skulle kunna äta tills han dog. seriöst.
Jag vet inte hur man ska göra för att avhjälpa problemet här heller.
Han tar lite skit, bara han får sno en brödbit eller vad som helst så tar han gärna straffet och ja.. skäms som en hund. :o
För att göra det om och om och om ..och om igen.
Han är en tjyv den!
Väldigt gullig, men han nallar allt.
Häromdagen hade han fått upp skåpet till sop-påsen..,
Härligt....
Vad gör man när man har barn och han nästintill skulle kunna sluka hela ungen bara för att få tag i mackan!? :angel: :rofl:

Ps: Jag förstår varför labradorer har en tendens att bli lite.. kraftiga! :angel:
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Du må tro jag var förvånad när jag skulle utfodra grannens labradorer. Maten står på diskbänken sa matten. Jag undrade förvånat om de inte stjäl maten. De når lätt diskbänken. Nej, de stjäl aldrig någonting från borden! Deras hundar är också glupska och hungriga av sig, men stjäl aldrig.

Soppåsar är mumma, eller hur! Som tur är tar min hund alla fynd med sig till sin korg. Så de gånger hon lyckas komma åt en soppåse slaktar hon dem i korgen. Lätt att städa upp!
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Gör som jag sa och knyt en tunn lina mellan maten och fällan. Då kan du ha fällan så långt ifrån att hunden inte kan koppla ihop maten med fällorna. (koppla gärna ihop flera fällor så det smäller lite överallt så brukar det skrämma ännu mer)
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Du må tro jag var förvånad när jag skulle utfodra grannens labradorer. Maten står på diskbänken sa matten. Jag undrade förvånat om de inte stjäl maten. De når lätt diskbänken. Nej, de stjäl aldrig någonting från borden! Deras hundar är också glupska och hungriga av sig, men stjäl aldrig.

Soppåsar är mumma, eller hur! Som tur är tar min hund alla fynd med sig till sin korg. Så de gånger hon lyckas komma åt en soppåse slaktar hon dem i korgen. Lätt att städa upp!

Oj!
det var snälla labbar..:-)

Jo då jag kan oxå ha maten på bänken utan att han tar den.
Han når inte upp och har väl inte direkt börjat tjuva från bänkarna.
Har även katternas mat på bänkarna.
Han kan ställa sig på bakbenen och vädra efter denom det är nåt riktigt gottigt, men han tar aldrig där.
Det är köksbordet och tvrums-bordet som är det värsta.. så fort man har ätit klart och lyft på baken så är han framme med näsan.:devil: :D
Våra schäfrar vi haft har aldrig varit såna, men denna filuren alltså.
Det spelar ingen roll hur mkt man försöker fostra på han i denna frågan.-
Det hjälper inte.:p
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

kl

ibland undrar jag vad folk sätter som nivå för att kalla hunden matgalen. senapsförsöket t ex slutade i mitt fall med att hunden stal senapsflaskan och sörplade i sig alltihop.

och ge mer och fler gånger? inte en chans. det finns liksom ingen botten.

här har det varit hårda bud. den som stjäl min mat är död. så den rör han inte. problem nr 2 har varit hundmaten i tunnan, men det avhjälptes genom att han blev portad från köket (och så låser jag dörren när jag inte är hemma). det verkar som det hjälper en hel del att han måste bryta mot två förbud för att komma åt maten. problem nr 3 är andra människors mat. han får helt enkelt inte vara i närheten av folk när de äter (ännu en fördel med hundfritt kök).
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Jag vill inte porta hunden från köket när vi är hemma. Eftersom vi vistas mycket där skulle hon bli utesluten från flocken och väldigt olycklig.

Ibland stänger vi dörren till köket när vi inte är hemma, och inte har hunnit plocka bort. Om vi alltid stängde dörren, eller alltid plockade bort skulle vi inte ha problem.

Jag vill få bort beteendet. Möjligt att det är kört, Hundens mamma är precis likadan. Mamman bor hos uppfödaren som har försökt ALLT, men hunden fortsätter stjäla.

Jag har också kört med hårda bud, men Ibland tror jag att min hund gärna skulle dö, bara hon hinner svälja! :eek:
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Jag vill inte heller porta min hund från köket..
Det skulle krångla till det väldigt med tanke på våran planlösning i huset. Sen tycker jag att han ska få röra sig fritt.
Jag får nog fostra vidare helt enkelt.
Eller kort o gott plocka undan maten efter oss.:D
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

jag har helt gett upp tanken på att fostra min hund till total "avhållsamhet". jag tror inte att det går. han skulle sälja sin morsa och kliva över hennes lik för en brödskalk, så illa är det.

portningen från mitt kök gäller från dörrkarmen. jag stänger inte dörren utan de får gärna ligga utanför och titta in och på så sätt vara med i gemenskapen.

hårda bud innebär bl a att jag stoppar ner hela näven i svalget och drar upp det som är på väg att sväljas (slemmigt och äckligt, men så fan heller att det ska ner i hans mage). man får vara ganska snabb ;).

sedan ÄR det jätteviktigt att man inför lite rutiner själv. hunden SKA inte få en enda chans att stjäla minsta smula. det är som med lösträning, för varje gång hunden sticker har man tagit tio steg tillbaka. det får liksom bara inte ske.
 
Sv: Tjuvaktig hund som stjäl mat och annat ät- och drickbart

Idag stal hunden en plastbytta med köttfärssås från bordet. Precis när jag var på väg ut ur rummet, men jag vände mig om och blev vittne.

Beskriv på ett konkret sätt hur ni skulle korrigera hunden i ett sånt fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp