Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Timsetim

Trådstartare
Har läst en del i bl a "Juninatts" tråd om tjuvparning och blev då lite fundersam.

Låt säga att vår hane skulle tjuvpara en tik och tikens ägare vill behålla valparna. Har vi som hanhundsägare något att säga till om då? Kan vi kräva att tikens ägare ska ge abortspruta?

/Timsetim
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Ni har inget att säga till om.
Tikägaren kan ej heller kräva något av er.
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Inte ens om de inte vill ha valparna? Tex. ersättning för halva veterinärbesöket?
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Enligt lag, nej.
Var och en håller reda på sin hund. Men om tiken var innanför ett 2 meter högt staket och hannen tar sig över, då kan det vara annat som gäller.
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Jag hade nog sett lite på omständigheterna
Och ev betalt halva för "husfridens" skull, kan ju inte röra sig om någon störe summa direkt
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Jag hade insisterat på spruta o betalt för det, vill inte ha min hunds bastarde på bygden.
Med förra hunden fick jag hålla hårt på svendomen, många ville ha honom att para sina tikar, han var ju så fin o lydig, att han hade HD B+C avfärdades med att det kan han ju inte ha, så rörlig o aktiv som han är!
:devil:
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Om jag skulle betalat för tikens abortspruta skulle jag inte öppna plånboken utan att ha veterinärkvittot i handen. Kalla mig cynisk eller erfaren, det är valfritt. Men jag vet fall där hanhundsägaren betalt och tikägaren låtit tiken valpa och sålt valparna för en hygglig summa. Skitstövlar finns överallt...och kan vara väldigt trevliga och övertygande.:devil:
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Nej, det finns inte så mycket man kan göra. Det man kan försöka med är att slå där det känns, dvs i plånboken. Har man en renrasig hund med avelsvärde kan man alltid begära grova pengar i parningsavgift. Det förutsätter ju dock att man som hanhundsägare inte varit oaktsam och släppt in sin hane till en löptik eller att hanen är den som rymt. Då får man skylla sig själv. Sedan är det inte säkert att tikägaren betalar även om det är denne som varit oaktsam och att driva det civilrättsligt kostar mer än det smakar, men det är alltid värt ett försök. Att betala 10 000 till hanhundsägaren kan kännas värre än att lägga 2000 på en abortspruta.
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Den enda husfrid jag skulle känna är om vi hade kunnat påverka så att ägaren till honan tog bort valparna.

/Timsetim
 
Sv: Tjuvparning (hypotetisk fråga)

Med förra hunden fick jag hålla hårt på svendomen, många ville ha honom att para sina tikar, han var ju så fin o lydig, att han hade HD B+C avfärdades med att det kan han ju inte ha, så rörlig o aktiv som han är!
:devil:

Exakt samma med min som har HD C, har fått många frågor om jag vill para honom med deras tik eller någon annans tik.
Som tur är kastrerade jag honom för 1 år sedan och sedan dess så slipper jag förklara och få motfrågor :crazy: Han kan helt enkelt inte :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 286
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Caps
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp