Bukefalos 28 år!

J

Jozephin

Någon som vet om Toa-lätt innehåller lera?
Min zoohandlare sa det och avrådde mig bestämt från att ha det till mina hamstrar. :confused: Så nu undrar jag var ni säger om det. Bör tilläggas att han är en riktigt äcklig besservisser och man kan inte lita på honom för fem öre. Han sa att hamstrar lätt fick stenlunga av det.
Hur kommer det sig då att han säljer dte kan man ju undra.. och varför så många uppfödare använder det.... (?)

Köpte det i alla fall och mina hamstrar stortrivs med det!!!
Det dammar inte och det fastnar inte i lilla athénas långa päls...
Tycker spånet är värre med tanke på hur mycket partiklar som bli i luften. Är det något som är bättre än det som blir av toa-lätt?

Det står ju på säcken att det är pappersmassa... är det verkligen lera i pappersmassa. Han påstod att det skulle vara 30% lera i dom små pelletsen... :confused:

Negativt positivt om detta?
Nån som vet? Egna erfarenheter?
 
Sv: Toa-Lätt

Toa-lätt är väl jättebra att använda. Lera? Det vet jag ju inte.
Men om du använder det och dina hamstrar trivs med det, då tycker jag att du ska fortsätta använda Toa-lätt! :)
 
Sv: Toa-Lätt

skulle knappast tro att pappersmassa innehåller lera
 
Sv: Toa-Lätt

Har ingen aning med lera, låter väldigt konstigt. Har svårt att tro att det är lera i...
Men som sagt så är ju Toa Lätt ett väldigt bra strö iaf :)
 
Sv: Toa-Lätt

Jo, det innehåller lera. Toa Lätt är tillverkat av en restprodukt från kartongtillverkning. Vid kartongtillverkning uppstår ett överskott av cellulosa och kaolin, dvs pappersfibrer och lera. Detta tas tillvara och återanvänds för tillverkning. Massan pelletreras och torkas tills den blir torr...detta blir ströet Toa Lätt.
 
Sv: Toa-Lätt

Så det var så konstigt alltså.

Men den leran kan väl inte vara dålig för djuren? har så svårt att tro att Toa Lätt inte är bra :p
 
Sv: Toa-Lätt

Jag har ingen aning eftersom jag aldrig hört någon säga det..mer än du nu då. Det är rätt att det är 30% lera i det, men stenlunga..nja, det fick väl folk som jobbade i kol och stengruvor förr i tiden. Har för mig stenlunga och dammlunga är samma sak...Orsakas av att man inandades damm därmed blir lungorna förhårdnande. ..Nä, allvarligt talat, hur skulle ett dammfritt strö av papper och lera kunna orsaka några besvär i lungorna ?? :D
 
Sv: Toa-Lätt

Toalett är inte farligt för hamstrar och ger inte stenlunga (har aldrig hört talas om hos hamster ens).
Om hamstrar får för sig att äta dom där är det inte bra men jag har aldrig hört att detta har hänt.
Fråga människan som sa det hur dom skulle få i sig leran för hamstrar brukar inte äta toalett.
Min senaste hamster som hade toalett levde tills han var 2,5 år gammal förövigt ;)
Fråga var han fått uppgifterna ifrån så du kan höra med uppgiftsgivaren direkt var de uppgifterna kommer ifrån.
Du kan tala om att den mest kunniga om hamstrar använde toalett till sina långhår och jobbat på djurklinik. Att hon inte gör det längre beror på att hon inte lever längre :cry:
Inte dog hennes hamstrar av stenlunga.
 
Sv: Toa-Lätt

Zebra, har inte du använt det under längre period? Har dina djur mått dåligt av det?
Om inte, så kan vi väl lägga fram att vi genom empiriska försök kommit fram till att djuren inte får några besvär av Toa-Lätt.
 
Sv: Toa-Lätt

Några månader ja, till råttorna.
Det enda jag stött på är väl att Rex fick bumblefoot på slutet men det behöver inte bero just på ströet, kan bero på det dock. En del råttors tassar och svansar ska visst torka ut av det så man får ha lite koll på de, men jag har inte märkt något sånt själv.
Jag är iaf helnöjd med det, dammar ingenting och suger åt bra med lukten och flickorna älskar att bädda i det :D Kunde vara billigare dock...
 
Sv: Toa-Lätt

Tack alla för svaren! Och Stollan! Jag blir avundsjuk på din otroliga kunskap! Du är verkligen en hjälte här på andra djurforumet! :bow: :banana:

Ja alltså jag skall faktiskt fråga honom det. Om jag nånsin går in i den affären jämt. :p

Ja enligt honom är det egen erfarenhet och att han vet så mycket om sånt. :smirk: Han som inte ens kan säga vad hans hamstrars färger heter. :angel:
Plus att han pratat med dom som gör Toa-lätt och att han sagt att det är 30% i det. Visst kan väll det stämma men man kan ju undra hur 18 djuren får i sig det in i lungorna... :crazy:

Kommer fortsätta med toa-lätt. Mina hamstrar verkar trivas bra med det också dammar det ju ingenting heller. :D
 
Sv: Toa-Lätt

Stollan skrev:
Fråga människan som sa det hur dom skulle få i sig leran för hamstrar brukar inte äta toalett.

Här har du ett unikum - vår hamsterhona.
Hon hade Toa-Lätt i sin kiss-skål för att det tar bort lukten så mycket bättre än spånet, men hon åt det faktiskt, nedkissat som torrt. Knashamster...
 
Sv: Toa-Lätt

Stollan skrev:
Det finns måndagsexemplar av alla sorter :angel:

:rofl: :rofl:
Jaa hon verkar inte ha så mycket innanför pannbenet.
Men hon är iaf väldigt kelig och trevlig, det får ju vara huvudsaken antar jag... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp