Tömköra het travare? + fler frågor.

Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

*svar till alla*
skitsamma, hur vet ni hur mycket jag kan om hästar?
Varmblod kan visste se ut som halvblod.. Är det nån som inte kan nått är det väll ändå du? Vem vet mest vad jag kan om hästar och inte?
Jag hade ändå inte tänkt tävla ponnyn imorn, jag vill ha nått att jobba med!¨
Jag misstolkade tydligen när ni sa "äldre häst" men 6-9 år tycker jag ändå inte är gammalt, om dom har tävlat finns det inte mycket kvar att forma själv (tycker jag).. Ni är otroligt hårda och vissa kan då det som någon negativt..
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Men vänta nu, du tror alltså att hästar som är 6-9 år är färdigformade? Eller det är bara hästar som har tävlat som är färdigformade?

Kan säga att det är ju först vid 6-9 år som det roliga börjar, då man utvecklar hästen. Innan dess är det ju bara grunduppbyggnad (lite som att lära sig läsa, det är först när man kan läsa som det roliga - utvecklande - börjar). Som flera kända ryttare konstaterat: det är först efter 15 års ålder som hästen blir riktigt rolig att rida, då är den stark, vällärd, självständig, och har formats av sin ryttare. Innan dess är det mest trälgöra (fast jag kan väl inte hålla med om det, jag tycker 9-10 år är början på det roliga).

Det finns inga varmblodstravare som ser ut som halvblod, det är ungefär som att säga att shettisen ser ut som en fjording. Var ras har sina fördelar, vill man ha en häst som ser ut som ett halvblod - köp ett halvblod.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

En travare kan ha en trevligare ridexteriör (grövre hals, väl ansatta bakben m.m) men dom kommer aldrig se ut som halvblod.

Ingen här på buke kan stoppa dig från att köpa en 3 åring, men det är ingenting jag någonsin skulle köpa om jag ville hinna få in en bra tävling/tränings rutin innan ponnyåren tar slut. Med 3-åringar får man vänta sig viloperjoder & tillväxtperjoder, nya sadlar, tålamod, blod, svett, tårar och framförallt PENGAR iom tränare o allt vad det nu heter innan man ens kan tänka på tävling. Så tänk på vad du vill innan du agerar. Din syster kommer få mycket roligt med en äldre ponny också.

Och ifall du köper en treåring så tänk då på att DU kommer få slita arslet av dig med något din syster kommer få tävla och nytta av senare, skulle inte det svida lite?
 
Senast ändrad:
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Av dina inlägg och tidigare trådar att döma skulle jag avråda dig från att köpa en treårig oskolad travare för att "forma själv". Att skola en travare till ridhäst ÄR svårare än man tror, och även om man har ridit unghäst tidigare behöver det inte vara samma sak.
Att säga att travaren såg ut som ett halvblod betyder ju noll i sammanhanget, och i mina ögon känns det lite "nybörjaraktigt" att uttala sig så som ett försvar för den hästen man vill ha.

Köp en annan häst, och man kan forma sin egen häst oavsett ålder på den.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Av dina inlägg och tidigare trådar att döma skulle jag avråda dig från att köpa en treårig oskolad travare för att "forma själv". Att skola en travare till ridhäst ÄR svårare än man tror, och även om man har ridit unghäst tidigare behöver det inte vara samma sak.
Att säga att travaren såg ut som ett halvblod betyder ju noll i sammanhanget, och i mina ögon känns det lite "nybörjaraktigt" att uttala sig så som ett försvar för den hästen man vill ha.

Köp en annan häst, och man kan forma sin egen häst oavsett ålder på den.

Håller med helt och fullt i allt detta. Inte minst i att man kan forma sin egen häst oavsett ålder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp