Tömköra het travare? + fler frågor.

Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

jo det vet jag.
Jag har redan ridit till ett x antal hästar och rider en 3 åring som bara är skrittad, travad och galopperad (enstaka gång). Min tränare och föräldrar tror inte det är några problem.

Det står att uppfödaren är från tyskland. Vi trodde oxå att han var chipmärkt men fråga utifall att. Han som hästen stog hos visste inte heller :eek:
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

jag har kikat in där förr o kolla på honom, men jag vet inte vad jag vill få fram haha :)
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Hur många starter han har gjort? (sönderkörd) Vem som äger hästen? Vem som står som tränare? Ålder?
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Och numera kan man dessutom se historiken, dvs vilka som ägt hästen tidigare, och vilka som haft den i träning.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

7 eller det kanske är kval? Har iaf sprungit in ca 6½ tusen.
Ägare:Star Trotting Limited, Great Britain
Uppfödare:Schröer Michael, Tyskland
Björn Röcklinger.
Född 04
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Hästen är inte svensk i alla fall. Här måste alla travare märkas om det är så att de ska användas inom travet. Men du måste kunna kolla upp det. Efter som den har svenska ägare så måste den vara registrerad i STC.

Gå in på travsport.se Och sedan vidare på sport info. Där ska allt om hästen stå. Starter, tidigare ägare och så vidare. Hittar du den inte där så vet jag inte. Där står det oxå om det är så att den är importerad, då ser du inte vad den gjort innan den kom till sverige. Men du borde hitta hästen!! :)

Lycka till!!
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

min är tävlad Sverige och ej frysmärkt dock är hon importerad.

Däremot är frysmärkningen sekundär i det här fallet. Till TS vill du ta en travare också ta en frisk sådan. Det finns många sådana också som är leriga och understimulerade :)
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

7 eller det kanske är kval? Har iaf sprungit in ca 6½ tusen.
Ägare:Star Trotting Limited, Great Britain
Uppfödare:Schröer Michael, Tyskland
Björn Röcklinger.
Född 04

Hästen har (om jag hittat rätt):
kvalat 2 ggr
startat 5 ggr
1 seger (070416), en 5:e plats
sprungit 20.0m och 18.4 am
tjänat 7610 kr
startade senast 071010 dist.g
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Att forma sin egen häst är inte så lätt... och att få en så ung och oerfaren häst som treåringen verkar vara att bli tävlingsbar kommer ta tid. Har läst lite i dina andra trådar och med det som bakgrund så tycker jag att du skall köpa en färdig häst. Travaren hoppas jag att du strukit helt. En tioårig ponny kan din syster lugnt ta över om fyra år utan att den slut på något sätt.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

grejen är att om det inte finns koll på märkningen så finns det säkerigen ingen koll på annat heller.....
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jo, det var ett tag sen alla andra trådar.
Jag vet själv att jag har kunskapen, även tränare och andra jag hjälpt med unghästar säger att jag borde köpa det.
Jag ville inte ha nå kränkningar eller vad man ska kalla det, händer såfort man postar en tråd. Kan ni inte stötta ist?
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jag tycker faktiskt att travaren verkade intressant, fast om du vill tävla så är det nog inte rätt val. Men hästen är nog sådär het eftersom att den fått stå inne och vara helt rastlös ett bra tag, den blir ju bara glad över att få komma ut. Så om den skulle få komma till rätt hem där någon tar hand om den, promenerar eller lättare motion (med tanke på skadan så ska man nog inte alls motionera hårt) så skulle den nog bli otroligt mycket finare i hantering. Men eftersom att du vill tävla så borde du nog välja ponnyn.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jo, det var ett tag sen alla andra trådar.
Jag vet själv att jag har kunskapen, även tränare och andra jag hjälpt med unghästar säger att jag borde köpa det.
Jag ville inte ha nå kränkningar eller vad man ska kalla det, händer såfort man postar en tråd. Kan ni inte stötta ist?

Hur gammal är du? Med tanke på dina tidigare trådar och vad du skrivit här så skulle jag inte rekommendera dig att köpa en unghäst bara för att din syster ska kunna ta över den. Det krävs otroligt mycket kunskap och erfarenhet framförallt att ha en unghäst. Många som ridit hela livet klarar heller inte av det och har vad som krävs!

Travaren kan du bortse ifrån direkt, en treåring låter inte heller som något du bör ha även om du ridit unghäst tidigare. Jag tror du får ut mer av hästen om du dessutom vill tävla och köper en färdig häst. Du kan givetvis forma en äldre häst också, det går alltid att utbilda vidare.

Det är ingen som försöker kränka dig utan snarare ge dig vägledning i hur du undviker mest skada.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

en travande pullmaskin är inte att leka med. Även de mest erfarna har ett litet helsike med dem.
Visst kan hästen vara extra pigg av att ha stått inne, men kan också vara en riktig pullare..
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Det var inget kränkande i det jag skrev, en unghäst ÄR svårt och TAR tid. Jag tänker bara att du troligtvis skulle ha mer ut av en mer färdig häst om du nu vill ut och tävla och således ha roigare med din häst. Och som ngn skrev tidigare i tråden; man formar ju även en äldre häst efter eget tycke och smak. Jag tex har jobbat på en tid att göra min 8-åring känsligare för hjälperna vilket snart är ett projekt som är i hamn.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jo, det var ett tag sen alla andra trådar.
Med tanke på att du reggade i maj iår, så är det ju max ~5 månader sen du skrev, vad det än var.
Man blir Inte expert på 5 månader.

Jag ville inte ha nå kränkningar eller vad man ska kalla det, händer såfort man postar en tråd. Kan ni inte stötta ist?

Det är just det de försöker göra. Ge dig stöttning - fast åt rätt håll.
Så du inte går och köper en unghäst när du inte är redo.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

En sak som visar okunskap är att du säger att den ser ut som ett halvblod. Det tror jag väldigt lite på eftersom den är avlad för trav och där efter får extriören för trav. Det har inte ett halvblod.

I vilket fall, du vill tävla och ha en hållbar häst så att din syster kan ärva den senare?
Det låter då onekligen skumt att fundera på en skadad häst. Är den röntgad?, har veterinären sagt att skadan inte kommer påverka den som tävlande ridhäst?

Visst kan vissa här på buke låta lite hårda. Men det är för hästens och ditt bästa, faktiskt. Tycker du ska köpa en häst mellan 7-10 år om nu din syster ska ha den efter dig med. En frisk och hel häst kan tävla upp till 18-20 års ålder.

Varför skulle man inte kunna forma sin egen häst bara för att den kommit över 6 år? Har haft allt från 7-13 åringar på utbildning och träning och jag kan lova att dem verkligen förändrades, mentalt och kropsligt. Låter ur löjligt i mina öron att man inte skulle kunna forma om en äldre häst:p

Brukar du hänga här har du väl sett en hel del hästar (finns vissa trådar) där dem både visar bilder på förändrningarna hästarna gjort och där ägarna beskriver (visar videos mm) hur dem ändrat sig mentalt?

Köp inte hästen!
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jag vill ha en unghäst som jag kan forma som min lillasyster kan ta över senare, vill inte sälja den om 4 år.. jag kan ju fortfarande rida den om hon tar över den? :)

Bara ett litet inlägg här.. Du är 14 nu eller? -om jag fattat det rätt med tanke på att du inte vill sälja den om 4 år (då du är 18)..
Jag hade inte satsat på en 3-åring, för du vet att det dröjer ett bra tag innan du själv kan tävla på den. Den skulle alltså vara 7 år när din syster skulle ta över den, och 7 år är mer en lagom ålder på en ponny att börja tävla på.
Om jag var du skulle jag köpa en lite äldre ponny, kanske 6-9 år gammal -då har den kommit en bit på väg så du kan ta vid och kan tävla litegrann samtidigt som du utvecklas tillsammans med den. då skulle den vara max 13 år när din syster skulle ta över och den skulle lätt hålla även hennes ponnytid ut.

ang travaren skulle jag stryka den direkt. som andra sagt, det finns så många helt friska hästar -varför då köpa en som redan har en skada...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp