Tömköra het travare? + fler frågor.

N

Nataliiie

Hej! :)

Var och kollade på ett varmblod,
såg ut som ett halvblod och var inte ens frysmärkt! är det vanligt?
Men iaf, han stog inne med lera upp till öronen (dvs ingen brydde sig särskilt mycket, man brukar ju visa de bästa från hästens sida.)
Vi tog uthonom o då bockade han lite (stog i grimma o han ryckte väldigt mycket med huvudet), han var väldigt rastlös. Hans tränare (stog hos hans tränares flickvänns pappa) ville inte köra honom mer då han gått sönder i ena bakbenet, men skulle hålla för att ridas enligt dom. (Vad tror ni?)
Jag undrade oxå om man kan tömköra honom eller kommer han vara "het" då också som på banan?

Ursäkta lite kluddigt inlägg
/ Nataliiie :)
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Det finns så många andra hästar till salu som är friska, satsa på en som inte har gamla skador.
Om du eventuellt vill tävla så kanske den inte håller, men kanske för sk "skogsridning". Det beror ju på vad du vill med din ridning.
Vissa vbl är inte frysmärkta, det stämmer. Då har de inte gått på travet skulle jag tro. (jag sysslar inte med trav)

Mvh Chima
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

det förvirrade mig oxå, han har stått ett halvår o tränaren sa att han var inriden så kom vi dit, då va han inte riden på ett halvår. Han har sprungit in lite mer än 6000 kr, startat 7 ggr.
Vi blev också lite skepptiska för vi får inte med några papper på hästen då vi ska tydligen ha honom på livsfoder. :eek:
samtidigt finns det en D-ponny född 06 (han är född 04) som jag är intresserad av. Ponnyn går i form i alla gångarter, snäll i all hantering och riden över upphöjda bommar, börjat på ställning i volter. Löshoppas även 1 m.
Jag vill ju som sagt tävla. Men vad tror ni jag skall satsa på?
/ Natalie :)
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Varför just en 3 åring?? Varför inte köpa in en äldre som är utbildad och färdig??
Travaren kan nog jag säga att den ska du nog utesluta. Har den startat 7 ggr och fått den dära travar traven i sig så är det väldigt svårt att få bort. Och även om den ser ut som ett halvblod så är det inte säkert att den kan bli en fin ridhäst för det. Och om jag inte misstar mig så är den heller inte utbildad och då få du lägga ner massor av tid och träningar i minst 1 år(beror på hur snabbt den lär sig) innan du ens kan börja tävla med den. Förresten, du vet inte vad den travaren heter? Det riktiga namnet alltså

Nä hade jag varit du så hade jag köpt en lite äldre häst vi säger runt 10 års åldern som redan är utbildad och klar.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jag vill forma en häst själv o det blir lite svårt med en 10 åring? :)
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Uteslut travaren! Det lät inte som någon häst att satsa på. Säger ägaren att hästen har "gått sönder" i bakbenet är det bara att säga hej då till den hästen. Vissa hästägare vill bara bli av med sina "problem" (hästar) och kan lura på dig precis vad som helst. Han kanske säger att hästen funkar till ridning, men det behöver ju inte betyda det.

Om du nu vill forma din egen häst och känner dig tillräckligt erfaren för det låter D-ponnyn som en bättre häst. Men att forma en egen häst kan vara svårt. Är det tävla du vill, köp en häst som är lite äldre och mer tävlingserfaren.. Den här D-ponnyn måste du ju börja själv att vänja in vid träning och tävling, vilket kan ta lite tid. Se till att göra en veterinärbesiktning så att du inte behöver börja med att stöta på skador på hästen.

Ta reda på exakt vad det är du vill med din blivande häst, och var kräsen med vad du åker och tittar på.. Hästen ska passa dig som handen i handsken för att det ska bli riktigt bra!

M-oaa
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jag vill ha en unghäst som jag kan forma som min lillasyster kan ta över senare, vill inte sälja den om 4 år.. jag kan ju fortfarande rida den om hon tar över den? :)
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jag tycker det låter väldigt suspekt med travaren. Man behöver ju inte köpa på sig problem (om det nu inte är nåt alldeles särskilt med hästen) och vill du dessutom tävla är det nog bättre att satsa på en häst eller ponny som är frisk. Att du vill forma din egen häst har jag ingen åsikt om, jag vet inte vad du har för färdigheter och erfarenheter. Tänk bara på att det är mycket jobb och det är inte säkert du kan tävla på länge om du köper en ung häst.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Jo det vet jag ju, travaren verkade så underbar annars.
Men jag kan ju inta lasta nån av dom och åka till tävlingsbanan direkt så vad spelar det för roll :)?
Det är nog mer jobb på travaren som är "riden" i skritt rakt fram..?
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

det förvirrade mig oxå, han har stått ett halvår o tränaren sa att han var inriden så kom vi dit, då va han inte riden på ett halvår. Han har sprungit in lite mer än 6000 kr, startat 7 ggr.
Vi blev också lite skepptiska för vi får inte med några papper på hästen då vi ska tydligen ha honom på livsfoder. :eek:
samtidigt finns det en D-ponny född 06 (han är född 04) som jag är intresserad av. Ponnyn går i form i alla gångarter, snäll i all hantering och riden över upphöjda bommar, börjat på ställning i volter. Löshoppas även 1 m.
Jag vill ju som sagt tävla. Men vad tror ni jag skall satsa på?
/ Natalie :)

Inte travaren! Ta ponnyn! Definitivt. Speciellt som du har 4 år kvar på ponny. Då kan ju även din syster ta över denne och du kan köpa en travare senare. När du fått mer erfarenhet. Och framför allt hittat en som är riden och frisk!
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

En trasig travare som kanske kan bli frisk från något som ni inte vet vad det är? Som redan i grimma uppför sig suspekt? Tveksamt om den är riden och de vill inte ens visa upp den i vagn? Spring därifrån, är mitt råd.

Ponnyn låter betydligt mer intressant, beroende på hälsostatus så klart.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Tack för alla svar :)
Jag tyckte bara så synd om honom, är det rätt att ställa in en het och rastlös häst i boxen där han inte får göra någonting? :eek:
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Ja, det kan det ju mycket väl vara om han springer upp skadan när han kommer ut i hagen.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

om du läser ditt inlägg igen så ser du svaret själv helt tydligt.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

JAg tror inte den behöver vara het vid tömkörning. ett tipps är löslongera den först så den kan kommandona från marken.

Men för din andra fråga. JAg tror du kommer att ha lättare med ponnyn!
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Du ska definitivt satsa på ponnyn (eller en annan häst).
Vill du ha en häst att tävla med ska du köpa en frisk häst!
Travaren kanske inte ens håller för lättare ridning, och då är det ju tråkigt att du slängt ut massa pengar i onödan (Beroende på skada så måste du ju hur lr hur röntga eller iaf kolla igenom hästen väldigt noga = dyra pengar)...

Man ska inte köpa en häst för att man tycker synd om den (lättare sagt än gjort, jag vet..), man ska köpa en häst man kan ha nytta av och som man passar ihop med.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Inte en chans i världen att en travare som tävlat i trav inte är frysmärkt.

Luktar skunk...
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Hästen behöver ju nödvändigtvis inte vara svenskregistrerad. I Danmark t ex blir hästarna enbart chipmärkta.

TS: Håller med vad flera andra redan skrivit. Den travaren verkar inte vara något att satsa på. Även om jag också skulle tyckt synd om den hästen, skulle jag inte ta hem en häst som uppför sig konstigt bara den kommer utanför boxen. Travare är oftast väldigt välhanterade och trevliga att handskas med.
 
Sv: Tömköra het travare? + fler frågor.

Den första frågan du bör ställa dig är om du har tillräckligt med kunskap för att själv forma en häst.
En travare, med eller utan skador, är inte lätt att omskola till ridning om man inte har en god kunskap i bagaget.
Och en unghäst kräver också mycket vana, både vad gäller ridning och hantering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp