Bukefalos 28 år!

Tömkörning: Hur få till ställningen?

Miiip

Trådstartare
Hallå!

Jag har ett återkommande problem då jag tömkör ponnyn (4 år, under utbildning. tömkörd mycket i skog och natur, inte lika mycket på ridbana).

Hon är jättelätt och väldigt med på noterna när vi jobbar i vänster varv.
När vi sedan går över i höger varv så är det inte lika lätt.
Behöver effektiva tips på övningar för att göra det lättare för henne. Så, tips?

Jag själv känner att även jag blir väldigt "låst" när vi går över i höger varv. Om det sedan sitter psykiskt eller fysiskt har jag inte en aning om. Idéer om det?

Hon har varit skadad i höger framben och stått på box i 5 veckor, tror inte att problemet ligger i det då jag upplevde samma sak även innan. Men det kanske kan vara en bidragande orsak nu?

Alla tips och idéer mottages tacksamt på hur vi ska komma till rätta med "problemet".

Kan tillägga att jag har tömmarna i översta ringarna på gjorden. Vill gärna fortsätta ha dem där..

Hjälp! :)
 
Sv: Tömkörning: Hur få till ställningen?

Jag hade samma klabb när jag började tömma min. Men problemet låg hos mig. jag tappade ytter väldigt mycket i det varvet så det ända jag kan säga är ha koll på ytter töm så den hela tiden är rak!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 810
Senast: Åsa A
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: Silkisif
·
Hästhantering Min häst har varit skadad och ska sättas igång långsamt. Veterinären rekommenderade promenader för hand varvat med tömkörning så att...
2
Svar
20
· Visningar
3 112
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp