Tömkörning/longering...?

D

Dizan

Va ut & tömkörde min lilla fialotta igår för första gången - gick hyfsat, men hon vill gärna ställa sig på bakbenen...:-( - blir nog springrem så hon känner....

Tänkte longera henne för första gången imorgon för hon behöver bli av med sin energi! Tänkte ta två longerlinor & tömköra på det sättet.... Dumt & göra det själv? Vill få igång henne nu....
 
Hej!

Jag tycker att det oftast är bäst att låta dem testa grejjerna lite, använda så lite "tvång" som möjligt.. :)

Smart att longerar först och sen tömköra med 2 ledare, då kan de dra fram henne om hon stannar och hålla i om hon drar... Gäller att inte gå för fort fram, och inte ha för höga krav i början...

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 745
Senast: Sootie
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 618
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp