Tömkörningstömmar.

Q

Qvip

Vilken längd på tömkörningstömmar är lämplig för att tömköra en A-ponny?
Räcker 12 m?
 
Ja, DET borde det verkligen tycker jag! Vad finns det för olika längder (har lite dålig koll i dagsläget) man börde ju kunna ta några av de kortaste? :confused:
 
12 m är att rekommendera till en så liten häst, ja. Tänk på att man ska gå så långt bak att hästen absolut inte kan sparka en (iofs ingen större längd då men iaf!) :) .
 
Om man inte ska dra ihop ponnyn med diverse gramaninspänningar så räcker 8 meter mer än väl.
 
Jag har 11m till häst på 173cm. Skulle önka 13 men 11 funkar bra. :)
 
Jag har lärt mig följande:
Ponny 10-12 m
Häst 14-16 m
Enorm häst 18 m

Sen kanske det räcker med 8 m till en liten ponny?

Det där beror ju lite på hur du gör och vad du gör... Känn efter själv! Prova andra längder om du har möjlighet till det!
 
Man kan nog behöva så långa om man ska hålla på och spänna om tömmarna. men jag som bara har dom raka vägen från bettet till tömringen och sedan till handen föredrar lite kortare(så man inte får så mycket töm i handen)
 
Finns ju speciella tömkörningstömmar till små ponnyer och dom som jag har sett var 8m så jag tycker att det borde räcka till en ponny.

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 151
Senast: iNHALE
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 681
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
560
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp