Hjälp! Hur gör jag med gödning?

Så smart med strip grazing, jag har undrat jättelänge varför ingen (jag sett) använder det för sina hästhagar. Det borde ju vara så mycket bättre för marken.
Men dödsjobbigt att stängsla en hektar eller två med tre trådar :crazy:
Kräver enorma mängder stängsel och tråd, vilket är en stor investeringskostnad.
 
Men dödsjobbigt att stängsla en hektar eller två med tre trådar :crazy:
Kräver enorma mängder stängsel och tråd, vilket är en stor investeringskostnad.

Fast till stripbetning snackar vi väldigt små plättar i taget, beroende på hur många du har.

Jag har knappt 1 ha ytterstängsel (med trästolp och breda band) och mina två blir för feta på den gräsmängden jag har. Det stängsel jag flyttar på insidan är snabbstolp och billigt band, det går ju skitfort att flytta.

Och även om du stängslar en hel hektar med bara snabbstolp så går det ju fort? Några timmar max, om ni är två. Och priset är typ... 1500kr, kanske? Du behöver inte sätt stolpen tätt när det är sommarbete.
 
Men dödsjobbigt att stängsla en hektar eller två med tre trådar :crazy:
Kräver enorma mängder stängsel och tråd, vilket är en stor investeringskostnad.
Joo men det blir ju så tråkigt med stampad lera o mest maskrosor? o mindre hagar kan ju bli mer som paddockar med stampad lera. Inte så bra för insekter och miljön heller gissar jag. Gammal gödsel som vid regn går rakt ned i närmsta vattendrag och övergöder.

Sedan flyttar de samma stängsel? så de behöver ju inte göra hela hagen randig tror jag.

Hagen jag tänker på har redan en möjlig ofta öppen uppdelning så det borde räcka med att dela upp den i två lätta fyrkanter och vara i ena i taget några dagar.
 
Senast ändrad:
Fast till stripbetning snackar vi väldigt små plättar i taget, beroende på hur många du har.

Jag har knappt 1 ha ytterstängsel (med trästolp och breda band) och mina två blir för feta på den gräsmängden jag har. Det stängsel jag flyttar på insidan är snabbstolp och billigt band, det går ju skitfort att flytta.

Och även om du stängslar en hel hektar med bara snabbstolp så går det ju fort? Några timmar max, om ni är två. Och priset är typ... 1500kr, kanske? Du behöver inte sätt stolpen tätt när det är sommarbete.

Joo men det blir ju så tråkigt med stampad lera o mest maskrosor? o mindre hagar kan ju bli mer som paddockar med stampad lera. Inte så bra för insekter och miljön heller gissar jag. Gammal gödsel som vid regn går rakt ned i närmsta vattendrag och övergöder.

Sedan flyttar de samma stängsel? så de behöver ju inte göra hela hagen randig tror jag.

Hagen jag tänker på har redan en möjlig ofta öppen uppdelning så det borde räcka med att dela upp den i två lätta fyrkanter och vara i ena i taget några dagar.
Alltså jag är helt för,men tror fler inte gör det pga arbetsinsats och kostnad bara :)

Mina hagar är 80-100 m breda kanske. Det går inte skitfort att stängsla av. 1500:- räcker inte heller till både stolp och tråd.
 
Alltså jag är helt för,men tror fler inte gör det pga arbetsinsats och kostnad bara :)

Mina hagar är 80-100 m breda kanske. Det går inte skitfort att stängsla av. 1500:- räcker inte heller till både stolp och tråd.
Tänker att det är en ganska ny grej också?
 
Tänker att det är en ganska ny grej också?
Metoden har nog använts ganska länge, vet att vi gjorde det någon gång när jag var liten men sommartid är det jäkligt svårt att få ned stolpar i marken så det går inte enkelt att flytta stängslet. Annars tjudrade man också hästarna, blir ungefär samma effekt.
 
Alltså jag är helt för,men tror fler inte gör det pga arbetsinsats och kostnad bara :)

Mina hagar är 80-100 m breda kanske. Det går inte skitfort att stängsla av. 1500:- räcker inte heller till både stolp och tråd.

Nämen... 100 meter, alltså dela på hälften, blir 20 snabbstolp (4 paket, 600kr) och 1 rulle shittyband (200kr).

Och det tar typ max en timme att snabbstolpa och dra tre tråd på 100 meter, vips så har du åtminstone två beten att variera mellan.
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 996
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 986
Senast: Blomskan
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp