Hjälp! Hur gör jag med gödning?

Estivuz

Trådstartare
Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon gödning (förutsatt att jag får för jbv, det är minst sagt luddiga regler kring huruvida jag ska veta om det räknas som åkermark eller naturbetesmark, väntar på svar från dem). Vill vara säker på att jag gör rätt enligt alla lagar och regler.

Min fråga är alltså, vilken gödning bör jag använda? Märke? Mängd? Gissar att en vanlig gräsmattegödselsäck från typ granngården på några kilo inte är varken ekonomiskt eller räcker särskilt långt. Dessutom kanske helt fel typ av gödsel?

Vilken tid är det lämpligt att gödsla? Kan det göras redan i mars april eller är ska man hellre vänta till maj när gräset börjat ta riktig fart? (södra sverige så redan nu har ju ogräs o diverse småblad börjat växa)
Hur länge bör man vänta innan man släpper på hästarna? Något annat jag bör tänka på?
 
Hur säker är du på att det är näringsämnen som är den tillväxtbegränsande faktorn?
Det kan vara andra faktorer som är avgörande för hur det växer på marken och i så fall blir det slöseri att slänga ut gödning.
 
Vi låter en granne sprida gödning. Har aldrig någonsin kollat med jbv. Sedan sprutar vi det för bredbladigt ogräs. Funkar super.
 
Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon gödning (förutsatt att jag får för jbv, det är minst sagt luddiga regler kring huruvida jag ska veta om det räknas som åkermark eller naturbetesmark, väntar på svar från dem). Vill vara säker på att jag gör rätt enligt alla lagar och regler.

Min fråga är alltså, vilken gödning bör jag använda? Märke? Mängd? Gissar att en vanlig gräsmattegödselsäck från typ granngården på några kilo inte är varken ekonomiskt eller räcker särskilt långt. Dessutom kanske helt fel typ av gödsel?

Vilken tid är det lämpligt att gödsla? Kan det göras redan i mars april eller är ska man hellre vänta till maj när gräset börjat ta riktig fart? (södra sverige så redan nu har ju ogräs o diverse småblad börjat växa)
Hur länge bör man vänta innan man släpper på hästarna? Något annat jag bör tänka på?

Om du bara har 1ha så borde den vara rätt välgödslat av betandet, det kanske snarare är för högt betestryck, nertrampad jord etc som är problemet?

Hur många hästar och hur mycket får marken vila?

Jag har knappt 1ha, växelbetar och har stödsått. I början körde jag ganska intensiv stripgrazing, det fanns kala och hårda fläckar, en del onödigt ogräs som maskrosor, men nu är det så bra fart i gräset att det är för mycket mat för mina två, behöver fler hästar 😅. Jättefin variation av äldre ängsväxter också.
 
Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon gödning (förutsatt att jag får för jbv, det är minst sagt luddiga regler kring huruvida jag ska veta om det räknas som åkermark eller naturbetesmark, väntar på svar från dem). Vill vara säker på att jag gör rätt enligt alla lagar och regler.

Min fråga är alltså, vilken gödning bör jag använda? Märke? Mängd? Gissar att en vanlig gräsmattegödselsäck från typ granngården på några kilo inte är varken ekonomiskt eller räcker särskilt långt. Dessutom kanske helt fel typ av gödsel?

Vilken tid är det lämpligt att gödsla? Kan det göras redan i mars april eller är ska man hellre vänta till maj när gräset börjat ta riktig fart? (södra sverige så redan nu har ju ogräs o diverse småblad börjat växa)
Hur länge bör man vänta innan man släpper på hästarna? Något annat jag bör tänka på?
Vi mockar alla hagar i stort sett dagligen. Jag gödslar med NPK, "vanligt" gräsmattegödsel typ 21-4-7 eller möjligen kalksalpeter. Vad det blir beror på pris. Gödsla innan rikligt regn och ha inga hästar i hagen förrän kornen är helt borta.
Lägger typ 70-80 kg N/ha (egen gissning, 140 kg N/ha är vanlig rek för vall) och tänk då på att det inte är 100% N i säcken.
Gör det 2 eller 3 ggr/säsong och klarar då dagligt (kl06-21, maj-sep) bete till 7 hästar/ponnys på 3 ha där vi har flera hagar så några hagar vilar periodvis

Det är en enorm skillnad sedan jag började gödsla, inte så mycket ogräs i hagarna och daglig mockning gör att det inte blir så värst mycket att putsa heller, tar numera åkgräsklipparen... Hagarna blir dessutom betydligt torktåligare.
 
Har två hästar, relativt svårfödda 75 % respektive 50 % xx. Känns väldigt snålt med de ca 1 ha jag har till dem. Gräset är inte särskilt kraftigt, just nu är båda i underhull dessutom, skönjer revbenen lite för mycket, trots fri tillgång på fint hö, + olja och lusern.
 
Mycket ängsväxter på min mark med, det var nog längesedan marken såddes in eller plöjdes. Blir det en optimal sommar ska de nog klara sig, har köpt extra mycket hö i år så jag kan stödfodra. Blir det som förra året så är det inte roligt! Regnade ingenting förrän i mitten på juli och betet slutade växa helt.
Hade så gärna velat ha en halv hektar till så jag kunde strippbeta och låta det växa bättre. Problemet är väl att de går i hagen från 1 maj till slutet av september, och även om gräset växer fint nu så hinner det inte riktigt bli någon bra beteshöjd på det till första maj. (Skåne)
 
Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon gödning (förutsatt att jag får för jbv, det är minst sagt luddiga regler kring huruvida jag ska veta om det räknas som åkermark eller naturbetesmark, väntar på svar från dem). Vill vara säker på att jag gör rätt enligt alla lagar och regler.

Min fråga är alltså, vilken gödning bör jag använda? Märke? Mängd? Gissar att en vanlig gräsmattegödselsäck från typ granngården på några kilo inte är varken ekonomiskt eller räcker särskilt långt. Dessutom kanske helt fel typ av gödsel?

Vilken tid är det lämpligt att gödsla? Kan det göras redan i mars april eller är ska man hellre vänta till maj när gräset börjat ta riktig fart? (södra sverige så redan nu har ju ogräs o diverse småblad börjat växa)
Hur länge bör man vänta innan man släpper på hästarna? Något annat jag bör tänka på?
Är det i Skåne så kan du lägga på gödning nu, helst innan ett regn så smälter kulorna ner snabbare.
Beroende på jorden så lägger vi på 300-400 kg/hektar NPK (oftast 21-3-10 eller liknande som passar vår jord).
Köp en storsäck på Lantmännen så har du kvar halva säcken till runt midsommar så kan du lägga på resten då (förslut i så fall säcken väl). Har du en grannbonde i närheten så fråga om denne kan köra ut med sin traktor och spridare (gissar att du inte har grejer själv), då kanske bonden även kan köpa in gödningen så slipper du få över.
Jag brukar räkna 2 veckor innan jag släpper hästar.
Om man inte har NPK kvar tills det är dags för andra givan (oftast ca 6-8veckor) så brukar vi bara lägga på N runt midsommar, blir billigare än NPK och brukar vara fullt tillräckligt som andragiva.
 
Om du bara har 1ha så borde den vara rätt välgödslat av betandet, det kanske snarare är för högt betestryck, nertrampad jord etc som är problemet?

Hur många hästar och hur mycket får marken vila?

Jag har knappt 1ha, växelbetar och har stödsått. I början körde jag ganska intensiv stripgrazing, det fanns kala och hårda fläckar, en del onödigt ogräs som maskrosor, men nu är det så bra fart i gräset att det är för mycket mat för mina två, behöver fler hästar 😅. Jättefin variation av äldre ängsväxter också.
Så smart med strip grazing, jag har undrat jättelänge varför ingen (jag sett) använder det för sina hästhagar. Det borde ju vara så mycket bättre för marken.
 
Så smart med strip grazing, jag har undrat jättelänge varför ingen (jag sett) använder det för sina hästhagar. Det borde ju vara så mycket bättre för marken.

Vi är några bukefalister som gör det :). Men desto fler internationellt. Bra sätt att hushålla med gräset och reglera hur mycket och vilket stadie av gräs hästarna får i sig.

Man kan ändra kompositionen rätt mycket bara med betesteknik, beroende på hur hårt man betar och när man släpper på dom.
 
Vi är några bukefalister som gör det :). Men desto fler internationellt. Bra sätt att hushålla med gräset och reglera hur mycket och vilket stadie av gräs hästarna får i sig.

Man kan ändra kompositionen rätt mycket bara med betesteknik, beroende på hur hårt man betar och när man släpper på dom.
Har funderat länge på om jag skulle våga föreslå det för ponnyfältet på vår och höst. Typ avdela hårdare fram till sommarbetet och då släppa på hela.
 
Vill bara lägga varningens finger med NPK, gödslar man flera ggr med det (per säsong) blir det lätt höga halter av kalium.
Vilket inte är bra för hästar samt att kalium konkurrerar ut magnesiumupptaget i gräset.
(Sen behövs dock kalium för att få upp proteinhalten)

Vill man avancera kan man göra en analys på bete och se vad som saknas.

Tyvärr är det Npk som säljs i små säckar.

NS gödning kan vara ett bra komplement till Npk. Innehåller kväve, magnesium och svavel.

Annars finns ren kvävegödning dvs N.
 
Har funderat länge på om jag skulle våga föreslå det för ponnyfältet på vår och höst. Typ avdela hårdare fram till sommarbetet och då släppa på hela.

Ja kör på :)! Det är jättelätt med snabbstolp om man tänker till lite, jag brukar liksom ha en hel sektion jag flyttar utan att ta bort trådarna från pinnarna, kopplar bara loss i ändarna.

Ett till tips, påsklämmor funkar för att fästa elband mot varandra 😛...
 
NPK fanns åtminstone förr hos lantbruksbutiker i typ 50kg säckar
Har du ingen som kan köra ut det häng en hink på magen och kasta ut, tar ett par gånger innan man lyckats kasta ut jämt men man får väl bjuda granarna på att det blir tydliga ränder där man har träffat/missat.
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 995
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 985
Senast: Blomskan
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp