Tömkörningstråd!

Någon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Stå ut med tygtömmarna några månader till tills du har råd med Tärnsjö :love: Har man testat finns inga andra alternativ.
 
Idag var nya ponnyn en stjärna. Jag har tömkört henne några gånger, först med ledare och sedan ett par gånger utan, men hon har inte riktigt fattat vad jag vill utan har frusit fast i backen i stället. Framför allt när jag bett henne trava. Hon är inte tömkörd innan hon kom till oss och knappt longerad.
Men idag red dottern den andra ponnyn samtidigt som jag tömkörde den nya och då kunde hon slappna av och koncentrera sig bättre. Hon är van att ridas på långa tyglar samtidigt som hon är väldigt känslig i munnen så hon har uppfattat tyngden av tömmarna som broms och inte riktigt vågat gå fram. Så fort tömmen har rört sig lite har hon tvärstannat.
Men idag fick hon lite draghjälp av andra ponnyn och då trillade poletten ner och hon vågade ta stöd. Tillslut kunde vi göra flera fina övergångar mellan skritt - trav - skritt och hon travade fint och avslappnat på slutet.
Jag brukar ha innertömmen direkt från handen till bettet på hästar som inte är vana att tömköras så det blir lite mer likt longering första gångerna. Men nästa gång ska jag sätta ledande innertöm så den inte hänger lika mycket. Ponnyn som flyttat 140 mil norrut är forfarande 2,5 vecka senare väldigt fashinerad av snön och vill helst gå med näsan i backen hela tiden för att smaka på den 😅 Funkar inte jättebra med lös innertöm då...
 

Bifogade filer

  • 90A7284B-DA1E-44FE-9179-E9BFE71E6410.jpeg
    90A7284B-DA1E-44FE-9179-E9BFE71E6410.jpeg
    371,4 KB · Visningar: 48
Någon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Har inte testat själv men Drive out har lädertömmar till bra pris. Finns också tömkörningstömmar med svirvel på mitten så de inte blir snurrade lika lätt.

Jag kör med mjuka tygtömmar med snabbhake, vid byte vill jag främst få mer tyngd i dem eftersom de kan fladdra i vinden. 16 m långa, det är mycket viktigt för mig att de är riktigt långa. Har varit på träning för en duktig kusk i loksele och tygtömmar, det gick bra det med. ;)
 
Har inte testat själv men Drive out har lädertömmar till bra pris. Finns också tömkörningstömmar med svirvel på mitten så de inte blir snurrade lika lätt.

Jag kör med mjuka tygtömmar med snabbhake, vid byte vill jag främst få mer tyngd i dem eftersom de kan fladdra i vinden. 16 m långa, det är mycket viktigt för mig att de är riktigt långa. Har varit på träning för en duktig kusk i loksele och tygtömmar, det gick bra det med. ;)
Det är längden på tömmarna som är problemet :p tror de är åtta meter. Känner att jag inte kan komma tillräcklig långt från hästen.
 
Det är längden på tömmarna som är problemet :p tror de är åtta meter. Känner att jag inte kan komma tillräcklig långt från hästen.
Ja, jag tycker det behövs 16 m. Iaf om man ska kunna variera tömsättning och även kunna ha hästen på stor volt.
 
Det är längden på tömmarna som är problemet :p tror de är åtta meter. Känner att jag inte kan komma tillräcklig långt från hästen.
Ja 8 m fungerar inte till tömkörning skulle jag säga, 16 m funkar bäst. :) 12 m kan gå det med men det blir svårt på rakspår eftersom man måste vara så nära.
 
Om hästen är van är det nog ganska lugnt att prova, framförallt inne i ridhuset 😊
Sen är det ju alltid bra med kurs eller träning också såklart, jag har dock inga tips i Skåne..

Jag provade! Jag hittade inte gaspedalen alls. Hästen försökte så gott hon kunde att lista ut vad jag ville men rörde sig knappt framåt. Verkade tro att vi skulle jobba som vi gör när vi jobbar med henne lös typ akademiskt och började snurra och vända sig. Som tur är är hon lugn så inget hände. Lyckades gå lite framåt och svänga lite men det hade gått så mycket enklare om jag hade hittat gaspedalen. Jag tror att hon knappt gick framåt som ett svar på att jag är ovan vid tömkörning.

Var är gaspedalen?
 
Jag provade! Jag hittade inte gaspedalen alls. Hästen försökte så gott hon kunde att lista ut vad jag ville men rörde sig knappt framåt. Verkade tro att vi skulle jobba som vi gör när vi jobbar med henne lös typ akademiskt och började snurra och vända sig. Som tur är är hon lugn så inget hände. Lyckades gå lite framåt och svänga lite men det hade gått så mycket enklare om jag hade hittat gaspedalen. Jag tror att hon knappt gick framåt som ett svar på att jag är ovan vid tömkörning.

Var är gaspedalen?
Haha! Så var det när jag skulle tömköra min förra medryttarhäst. Han är van men jag fick honom inte att gå framåt 😅
Är hästen van vid longering? Då kanske du kan starta på volt och sedan ta dig ut på rakt spår?
Ha med en pisk som du kan vifta med också :)
 
Haha! Så var det när jag skulle tömköra min förra medryttarhäst. Han är van men jag fick honom inte att gå framåt 😅
Är hästen van vid longering? Då kanske du kan starta på volt och sedan ta dig ut på rakt spår?
Ha med en pisk som du kan vifta med också :)

Longering funkade innan men numera kommer in till mig i mitten och börjar flytta sig i sidled runt mig som i övningen klockan. Som om det är för tråkigt med longering och hon hellre vill göra nåt annat... sto med mycket personlighet och humör.

Tidigare kunde jag löslongera henne väldigt enkelt med sen betet förra året har hon strejkat i longeringeb... pigg och glad i ridningen däremot.
 
Longering funkade innan men numera kommer in till mig i mitten och börjar flytta sig i sidled runt mig som i övningen klockan. Som om det är för tråkigt med longering och hon hellre vill göra nåt annat... sto med mycket personlighet och humör.

Tidigare kunde jag löslongera henne väldigt enkelt med sen betet förra året har hon strejkat i longeringeb... pigg och glad i ridningen däremot.
Även om du har en pisk och viftar ut henne och sätter fart på henne?
 
Eller rättare sagt, hon ignorerar den som framåtdrivande och ställer sig parallellt med pisken och rör sig i sidled.
Då låter det som att du får bli lite tydligare med pisken. Jaga på rejält tills hon rör på sig! Du kan ju springa och jaga framåt även när du har henne på lina.
 
Jag kan se det framför mig 🤣

Jag springer runt och hon står och snurrar sakta i mitten :laugh:
Haha! Om hästen står kvar sakta i mitten så är du nog lite för mesig i drivningen :angel: :D
Jag hade blivit skogstokig om min häst inte tog framåtdrivande direkt..
 
Haha! Om hästen står kvar sakta i mitten så är du nog lite för mesig i drivningen :angel: :D
Jag hade blivit skogstokig om min häst inte tog framåtdrivande direkt..

Exakt vad ska jag göra? Jag kan ju inte slå henne med pisken. Jag kan bara springa tills jag kommer fram till henne sen måste jag stanna om jag inte vill springa in i henne.

Tidigare kunde jag löslongera henne och styra henne enkelt med rösten och lätt göra övergångar mellan gångarterna osv. Hon har upptäckt att hon kan komma undan och jag vet inte vad jag ska göra som inte går över gränsen.

I ridningen är hon lyhörd och pigg och framåt! Små hjälper!
 
Exakt vad ska jag göra? Jag kan ju inte slå henne med pisken. Jag kan bara springa tills jag kommer fram till henne sen måste jag stanna om jag inte vill springa in i henne.

Tidigare kunde jag löslongera henne och styra henne enkelt med rösten och lätt göra övergångar mellan gångarterna osv. Hon har upptäckt att hon kan komma undan och jag vet inte vad jag ska göra som inte går över gränsen.
Varför skulle du inte kunna slå henne med pisken om hon inte reagerar? Hur gör du när du rider om hästen inte svarar för hjälpen? Viftar du med pisk i luften?

Du behöver ju inte piska stenhårt men jag tycker absolut att man kan låta pisken nudda hästen om den inte svarar. Förmodligen behöver man bara göra det enstaka gång, är du konsekvent kommer hon ju lära sig att hon ska reagera på en mindre hjälp.
 
Exakt vad ska jag göra? Jag kan ju inte slå henne med pisken. Jag kan bara springa tills jag kommer fram till henne sen måste jag stanna om jag inte vill springa in i henne.

Tidigare kunde jag löslongera henne och styra henne enkelt med rösten och lätt göra övergångar mellan gångarterna osv. Hon har upptäckt att hon kan komma undan och jag vet inte vad jag ska göra som inte går över gränsen.

I ridningen är hon lyhörd och pigg och framåt! Små hjälper!

Man kan använda pisken utan att slå. Snärta till precis jämte eller "knacka" lite på korset för att driva framåt om du inte får en rektion vid röstkommando.
 
Även om du har en pisk och viftar ut henne och sätter fart på henne?

Jag provade igen med löslongering igår. Jag gav mig inte och hon blev visserligen sur men gick ut i en volt runt mig och började galoppera i bra fart och det kom till och med nåt litet bocksprång. Men vid de första varvbytena så fick jag börja från början. Men efter några stycken så gick det bra! Hon var pigg bjöd framåt fint när jag väl övertalat henne att det var longering vi skulle hålla på med. Det såg ut som att hon tyckte att det var rätt skönt att jobba lite och få springa.
 
Jag provade igen med löslongering igår. Jag gav mig inte och hon blev visserligen sur men gick ut i en volt runt mig och började galoppera i bra fart och det kom till och med nåt litet bocksprång. Men vid de första varvbytena så fick jag börja från början. Men efter några stycken så gick det bra! Hon var pigg bjöd framåt fint när jag väl övertalat henne att det var longering vi skulle hålla på med. Det såg ut som att hon tyckte att det var rätt skönt att jobba lite och få springa.
Härligt! Bra jobbat! :up:
Ibland får man vara himla envis för att de ska förstå, särskilt när man ska göra annorlunda än innan..

Som min unghäst när jag tömkört på volt och sen vill följa fyrkanten. Då blir det jättesvårt och hon bara svänger och svänger på ren rutin oavsett vad jag gör :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp