Överrörlig häst och överrörlig ryttare - hur går man rakt fram?

skiesabove

Trådstartare
Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1 gång i veckan. Hon har inte varit på ridskolan särskilt länge och är ganska outbildad, användes enbart för kravlösa skogsturer hos förra ägaren. Men hon kan faktiskt göra det mesta (vi övade på bakdelsvändningar igår), bara för att hon är så smidig. Både hon och jag är av naturen ganska "lösa" och lite överrörliga, och resultatet på ridlektionerna ofta en himla massa "korvande" när vi ska gå rakt fram.

Jag vet att jag (alltid) behöver träna upp min bålmuskulatur så att jag själv inte viker mig hitan och ditan som en sladdrig spaghetti, men nu rider jag ju också en häst som är likadan. Och två sladdriga spaghettisar tillsammans blir en massa sladder :P.

Hon är känslig och lyhörd och har en hel del egen vilja (som alla nordsvenskar), samt kan böja hela sig väldigt lätt. Att gå på rakt spår är däremot inte alls lätt. Det blir inte att hon "drar mot staketet" eller "drar inåt" utan helt plötsligt så har vi liksom i ett slurp hamnat 5 meter innanför och att använda ledande tygeltag etc är menlöst eftersom hon bara böjer halsen (och krullar ihop om jag behåller stödet på ytter) och rinner iväg med bogen. Jag upplever det som att hon tycker att det är jobbigt och svårt att gå rakt fram, eftersom jag hela tiden måste korrigera hennes (eller är det min??) impuls att svänga hit eller dit (och om jag inte lyckas stoppa det innan det hinner bli mer än en tanke så har vi slurpat iväg på en millisekund). På böjda spår är utmaningen att hitta en lagom böjning, eftersom hon som sagt trillar än hit, än dit. Hon gör samma sak på långa tyglar, fast jag upplever det faktiskt som lättare att korrigera henne på lång tygel, eftersom minsta tygeltag åt ena eller andra hållet leder till överböjning. Hon håller överhuvudtaget sin egen balans bättre på långa tyglar. Det är även väldigt svårt att reglera tempot i traven med tyglarna, utan det får jag göra genom att ändra takten i min lättridning. Inga problem med att göra halt om jag kommer ihåg att göra det från sitsen istället för via tyglarna.

Behöver även hästen träna upp lite styrka i bålen, så att det blir lättare att hålla sig rak? Och hur styrketränar man en hästs bålmuskulatur, när den hästen har så lätt för att böja sig? Eller räcker det med att jag jobbar mer med att bli lite "stelare" och ge henne en starkare ram att hålla sig inom? Eller är det något jag måste tänka på i hur jag hanterar tyglarna? Min sits?

Alla tips och tankar emottages tacksamt! Jag tycker att det är väldigt givande att rida just den här hästen en gång i veckan, det är en utmaning och mellan gångerna hinner jag reflektera över lektionen och hur jag kan göra det bättre nästa gång. Och hon är så annorlunda gällande jämfört med min foderhäst, han är mer "normal-stel" och jag har inte alls samma problem med honom.
 
Sv: Överrörlig häst och överrörlig ryttare - hur går man rakt fram?

Åhh vad jag känner igen mig! :D Min pålle är exakt lika dan! haha :p Hon (och jag, haha) har ben och kroppsdelar lite överallt.. Meeen, när jag red på ridskola så red vi under några lektioner på terminen med en snokrem fastknäppt framför sadeln i dom där ringarna som man sätter förbygel mm i. Vi fick hålla i remmen med båda händerna, typ ha remmen mellan ringfingret och långfingret och rida varierat på volt och fyrkanten. Detta kändes skit när man red med det obekvämt och skitsvårt, haha! Men det hjälpte som tusan när man fick bort remmen och man har lärt sig att rida utan för mycket hand samtidigt som man blir stabil och hästen "lär" sig att handen alltid är i samma läge och vågar då gå fram till bettet och blir då stabilare i sin form mm.

Detta kanske gäller mer om man har en för rörlig hand och inte hela kroppen men det är verkligen värt att testa! Det kanske gör underverk :p

Annars brukar jag göra så med min egen häst som är lite ostadig att jag tar och tar stöd av manken med händerna på vardera sida och ett stadigt (men inte hårt!) tag om tygeln med händerna och bara använder sitsen/skänklarna för att driva framåt och rama in så man inte råkar göra en rörelse med händerna för att hästen drar åt ena eller det andra hållet :)
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 142
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp