Tokig idé?

cristobal

Trådstartare
Kan man använda rullkoppel, sådana man har till hunden, i stället för tömmar vid tömkörning? För att enklare kunna hålla reda på löslinan...

Sv: Tokig idé?

Man KAN, men de lär inte hålla om hästen få för sig att dra iväg. De håller bara för en viss vikt - som inte är i närheten av vikten på en häst :D Dessutom blir det ju inte särskilt lätt att ge några finare hjälper via tömmarna om man håller i ett stort plasthandtag...

Tycker inte alls det låter som en bra idé. Hur ska man kunna ha fin kontakt i munnen med hästen och kunna plocka lite försiktigt vid behov? jag tror det skulle bli för "grovt" ..

Min lilla norska buhund på 20 kg slet sönder ett sånnt utan ens ta i, tänk var en 500 kg häst kan göra. Det kanske är bättre att skaffa sig kortare tömmar.

Förut har jag för mig att det fanns longerlinor i "rullkoppel"-modell, tror det var Hööks som hade dem om jag inte minns helt galet. Tyvärr har jag ingen aning om det finns någon som säljer sådana längre.

Min lilla norska buhund på 20 kg slet sönder ett sånnt utan ens ta i, tänk var en 500 kg häst kan göra. Det kanske är bättre att skaffa sig kortare tömmar.
Beror även på vilken storlek man har på kopplet, det finns flexikoppel för större (tyngre) hundar som är starkare. Dock, inget koppel lär vara starkt nog för en häst.

Det fanns förr... Vet en häst som slet sig i ett sådant och det rullade o rasade bakom henne så att den sprang igenom ett staket och t på asfalt och gick omkull 3 ggr... Det tog LÅNG tid att rehaba den hästen...

Vi hade/har ett sånt. Tror dock inte att vi hade den just så, så det rullade, men den var bra att ha då man kunde ställa in lagom längd utan att man trasslade in sig i linan.

Skulle dock inte använda hundrullkoppel... :crazy:

Ja TÄNK om de hade haft vanlig lina, då hade den ju bara stannat på andra sidan banan. :grin: Den hade väl lika gärna kunnat bli skrämd av en lös lina som sladdrar? Men olyckligt var det ju absolut. :(

Allt kan hända... Men en plastgrunka låter betydligt mer än en lina...Den var spärrad i utläget...

Tokig idé, Ja säger jag. Hur ska du få känsla i tömmarna med rullkoppel? Det kan säkert fungera, men jag tror inte det fungerar bra. Bättre att träna in ett bra system för hur du håller tömmarna.

tycker dessutom att det låter helt livsfarligt. läser man bipacksedeln eller vad det heter så står det om brännskador osv av linan i kopplet.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt... 2
Svar
21
· Visningar
1 660
Senast: MiaMia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 610
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka