Tokinaobjektiv

Mysgrisen

Trådstartare
Har fått erbjudande om att köpa detta objektiv, begagnat.

Har ni några erfarenheter av det?

Tror även att jag skulle kunna få låna det och testfota lite.

Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D

Sv: Tokinaobjektiv

Min bror tjatar om att han vill ha det där objektivet, att det ska vara bra, andra macro jag vet har fått bra betyg är väl Sigma 70 och Tamron 90 :)

Enl cyberphoto ska det vara en värdig konkurrent till Tamron 90 så får du det till ett bra pris och det funkar som det ska, kör på! :)

Ska få låna hem objektivet nu och testa lite. Synd att det är vinter bara...svårt att hitta bra saker att fota. Men ska även prova med lite porträtt.

Ska bli kul det här!

Nu har jag haft objektivet hemma och provfotat lite.

Är väldigt nöjd med kvalitén på bilderna, detta objektiv hade jag kunnat haft jäkligt mycket kul med.

Men jag vågar inte köpa det. Flera gånger har det blivit nåt error 99, och jag måste slå av och på kameran. Det ha aldrig hänt förut, så jag undrar om det är något fel på objektivet:(.

Någon som känner igen problemet?

Googlar lite och det verkar som att kanske objektivet och kameran inte är kompatibla. Jag tror att objektivet suttit på en analog kamera.

Men vad vet jag?:confused:

Hmm, kom på att jag har två andra objektiv som också suttit på analog kamera, men där är det aldrig några problem att fota.

Nåja, detta objektiv ska jag inte ha iaf.

Har googlat err99 är oftast tecken på dålig kontakt mellan objektiv och kamerahus, "glapp" antar jag?

Senast ändrad:

Skit på kontakterna kanske. Isåfall kanske det fixar sig med en rengöring av desamma.

Kolla också att bländarringen är fixerad vid minsta bländaren.

Annars är det inte säkert att det fungerar. Det är digitalt vi pratar om, bländaren sköts elektroniskt. :)

För att klargöra, jag menar inte att du måste ratta in minsta bländare på kameran, utan enbart ha bländarringen som sitter precis vid fattningen på minsta bländare, vilket jag skulle gissa är på f32 då det är ett macroobjektiv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 177
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 946
Senast: Cissi_ma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 839
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka