Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
1 gram Tokosel innehåller 20 mg E-vitamin(tocopherol) och 0,4 mg selen.
1 mått = 11 gram = 220 mg E-vitamin och 4,4 mg selen.
Maxgränsen för selen är 6 mg/100 kg häst.
Tokosel lagras i kroppen därför ges det 1 gång/ vecka bara.
Hur gör man då om hästen behöver 1,5 mg selen/dag=10,5 mg/vecka. Ger man då enbart det där måttet på 4,4 mg eller ger man 2,5 mått den där dagen som avser hela veckans dagliga behov?
Ok. Men jag fattar inte endå hur de kommer sig att mängden räcker hela veckan. Trotts att det lagras så kan de juinte lagras mer än va det behövs på en hel vecka?
tack
Men jag funderar också på hur man ska göra om man vill ge mer selen. Finns det något annat tillskott som innehålelr både e-vitamin och Selen men mer selen är e-vit?
Jo det kan det.
Forskarna har ju gjort massor med tester och prover på olika hästar när det gäller tex lagring av olika vitaminer, mineraler, spårämnen osv osv. De tar ju säkert inte saker ur luften
Mer selen än e-vitamin finns det nog ingen produkt med.
Får din häst tillräckligt med E-vit. då? Räkna på det.
En häst behöver 75 mg/100 kg vikt.
Har tyvärr bara att hösilage innehåller 5-10 mg / kg och vet inte vad alla andra foder innehåller. Havre och korn innehåller mycket E-vitamin också.
Foder & Strö
Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Ekonomi & Juridik Fast kolla efter återlämnande är alldeles för osäkert tycker jag. Du bör kolla NÄR den lämnas tillbaka. Annars kan den som hyrt hävda...